Temperament
Vet att vi tagit upp det tidigare, fast på ett annat forum.
Men jag vill bara säga att jag tycker det är så tråkigt att höra att Ragdollen skulle vara känd att vara temperamentsfull, omedgörliga!
Jag hörde det senast igår när vi var hos veterinären och ultraljudade.
Då sa veterinären att det är bäst att assistent också håller för det är ju en Ragdoll.
Vadå, frågade jag, har du dålig erfarenhet av Ragdoll.
Ja, de brukar vara de som är mest omedgörliga att ha och göra med och är tjuriga fick jag till svar?? Jag stod som ett frågetecken.
Sedan sa han att han blev förvånad över hur lugna våra raggisar var och att det gick så bra, trots att det var Ragdoll.
Har hört en domare uttrycka sig så också när en katt inte ville vara med vid en bedömning. Då sa bara domaren, ja, det är ju en Ragdoll, thats it!
Har ni också hört sånt här?
Jag blir ledsen för är det något som ska vara bra så är det ju en Ragdolls temperament. Man säger ju att det tar ett bra tag innan en Ragdoll protesterar och att de är så lugna.
Vet att vi hade lite problem med temperament för några år sedan, men så har absolut inte jag upplevt det nu??!!
Martina
Yataz

Vad konstigt, för jag har hört raka motsatsen!
Hos min veterinär brukar jag alltid få höra att det är inga problem, det är ju en Ragdoll… konstigt att det kan vara så olika…
#1 Ja, verkligen. Man blir lika förvånad varje gång man hör det
Martina
Yataz

För ett par år sedan på en kattutställning var det en assistent som knappt ville hålla i min katt för att det var en ragdoll!!!!
Och det var Atlas som knappt har dödat en fluga!!
jag har också hört det av veterinär att Ragdollen "smäller av" liksom på fläcken… utan förvarning, men så upplever inte jag det heller….
Mina är jättesnälla..
Hej!
Jag åkte på en utställning pga att Casablanca pratade.
En Ragdoll skall vara tyst!!! sa domaren.
Och märk väl hon endast pratade för hon är en pratig katt och
älskar Shower. Jag blev så paff då jag aldrig åkt på en sån grej
förut.
Enligt honom skall Ragdollen vara som en kudde i soffan,och inte
avge några ljud.
Tror ni jag blev irriterad!!!

#5 Det låter ju inte riktigt klokt!!!!

#5 Det var det fånigaste jag har hört! Vill man ha en kudde i soffan besöker man Jysk, vill man ha en familjemedlem skaffar man Ragdoll! 
Jag har hört också ifrån en domare på utställning att ragdolls temperament är myth så hon för att det var nån ifrån publiken som frågade henne.
Det inte bra rykte för våran ras!!!
Ragdollen är en underbar ras…that´s it!! För min del kommer jag nog aldrig att byta ras. De ger så fruktansvärt mycket!
Jag har inte världens längsta erfarenhet av ragdolls, men måste ändå få säga en sak:
Jag skulle vaccinera min äldsta ragdoll, Jack, för några veckor sedan. Det brukar gå bra på utställningar och hos veterinären…lite fräs och morr bara. Men denna gången blev jag faktiskt lite rädd och ledsen. Han gick ut självmant. Och gick fram till veterinären och nosade och hälsade. Inga problem. Sen höll jag honom och han la sig ner. Men när hon tog tag i honom så började han först morra…sedan fräsa…och till sist blev han så arg att han försökte bita både henne och mig. Jag höll kvar min hand för jag vet att han aldrig skulle bita…men hon blev rädd och drog undan handen hela tiden. Hon bytte till och med till mindre nål för att det skulle gå fortare. Han har ALDRIG gjort så tidigare! De andra gångerna vi varit där så har allt gått smärtfritt.
Nu ska vi troligen på en utställning, väntar besked. Hoppas att det beteendet inte kommer fram. Att det var något tillfälligt.
Vad tror ni? Kanske var det veterninärens fel…hon visade ju rätt mycket svaghet tycker jag.
Martina, du har ju träffat honom ett par gånger ;-)
Inga ljud från en ragdoll? Min lille Ragge ger ljud ifrån sig hela tiden, när han vill ha kontakt med mig, han går och småpratar med mig för jämnan. Inget maju:ande, men ljud/pip av nåt slag.
Ja, jag vet! Men den här domaren sa så till mig.
Jag har aldrig varit med om något liknande förut.
Min Casablanca pratar väldigt mycket och sedan denna gång
så har jag detta i bakhuvudet. Denna utställning var på IDP i
Åkeredshallen Göteborg och då jag kommenterade detta så sa
man att Ragdoll är och skall vara en tyst katt.
Jag har 5 st Ragdolls och alla pratar, och väldigt mycket dessutom.
Men man kan ju inte påpeka att en domare har fel???
#9 Ja, Jack är ingen aggressiv kisse. Det vet jag ju.
Att han visar sig lite osäker på utställning är ju inte så lustigt. Ni började ju inte ställa honom förrän han var äldre. Men jag tycker det gått bättre och bättre på utställningarna med det.
Angående det som hände hos veterinären så kanske han kände av att hon själv var rädd och osäker på honom. Och om jag inte minns fel hade han väl haft lite krångel med magen precis då också. Och mår man inte bra så vet man ju själv hur sur man kan vara.
Jag tycker inte du ska oroa dig för nästa utställning.
Det känner han bara av. Så ta det lugnt, han kommer klara det där galant.
Kram Martina
Yataz