Att ställa kullklass
På en utställning som jag besökte hade jag ett längre samtal med en erfaren uppfödare av Norsk Skogkatt. Hon var starkt kritisk mot att ställa kull. Hon menade att det var en stress mot kattungarna att göra så. Desstom var det tydligen vanligt att leverera kattungar vid dessa tillfällen vilket kunde ytterligare öka stressen för dessa.
Personligen har jag inte gjort detta och kommer förmodligen inte heller attt göra så.
Hur tänker ni?
Jag har ställt kull vid ett tillfälle och det gick utmärkt.
Man får ju känna av kattungarnas personligheter innan utställningen och skulle de vara rädda av sig eller verka svaga på något sätt så skulle jag ju naturligtvis inte ställa.
Jag tror inte det är någon skillnad på att ställa kull eller ungdjursklass i så fall.
För det är ju samma åldersgrupp.
Jag ser inte några hinder till att ställa kull, man får helt enkelt avgöra det från individ till individ om de klarar av det.
Tror att det finns vuxna katter som lider av minst lika mycket stress på utställningar. Jag tycker det brukar gå bättre med kattungar och ställa regelbundet när de är unga. Då brukar det gå bättre när de är äldre.
Martina
Yataz