Oönskad parning??!!! Hjälp!
Igår skedde det som inte fick ske… En löpande hona tog sig in i hanens rum när jag var borta hemifrån
Det är galler för dörren till hans rum, men på nåt sätt hade hon tagit sig igenom nere vid tröskeln ändå. Vanligen har jag haft henne i källaren när jag är borta, men det glömde jag i hastigheten igår.
Jag var borta i tre timmar, jag vet inte om nåt hänt men när jag kom hem låg hon förnöjt och slickade sig i ändan. Hanen verkade dock inte speciellt intresserad av henne.
På ett annat forum föreslogs att jag skulle ge p-piller i 4 dagar för att förhindra dräktighet. Är det någon som vet om det fungerar, och innebär det stor risk för honan? Är det för sent nu när det gått nästan ett dygn?
Eller finns det nån annan möjlighet (än att vänta och se förstås)?

Min Main coon hona smet ut en dag (julafton!) och hittade henne först ett dygn senare! Jag tyckte hon små löpte lite innan hon smet och jag var rädd att hon var dräktig så jag dammsög hela nätet på information plus ringde till veterinärer. Fick lite olika tips på nätet med p-piller som du. Men inget som garanterat fungerar. Bara en stor risk att själv laborera med medicin. Ringde veterinärer i hopp om att det fanns en abortspruta samma som man kan ge till hundar, men nej.Dom tyckte inte heller att man skulle ge p-piller i olika styrkor då det inte fanns något belägg på att det fungerade.
Så tyvärr att ge p-piller i olika styrkor är vanskligt och jag tordes inte ge henne det. Hon skulle ju fortsätta fungera som avelshona. Det kanske finns andra som har erfarenhet här i forumet.
Hur gick det då! Jag hade tur på nyårsafton började hon löpa rejält!
Jag har också kommit fram till att det nog är bäst att låta naturen ha sin gång. Får hon en kull så är det så, det är bara att göra det bästa av situationen och lära av misstagen. Jag vill inte riskera hennes hälsa med att börja experimentera med p-piller nu. Tur i oturen är ju att jag vet vem den blivande fadern i så fall är.
Hoppas att det inte blir några ungar och att vi kommer undan med blotta förskräckelsen!

Rosino, du har kanske inte ännu haft möjlighet att fråga någon bra veterinär om det?
Vet inte, men tor att jag skulle inte våga det där med p-piller.
Vad hände, vad är risken med att hon blir dräktig? Var det fel parning på något sätt eller för tidigt? Blir det risk för hennes hälsa om hon får bebisar eller blir det något risk för bebisarna?
Jag vet ju att vi i Finland kan läsa våra namn i SRK's "svarta lista" när en sådan (vad är "vahinko" på svenska???) olycka har hänt.
Hoppas att det hände ingenting eller hon lyckades inte bli dräktig!

Jag var lite långsamt… och Rosino hade redan bestämt.
Men skulle vara intressant veta vad händer i Sverige och Norge om en sådan olycka händer, fel parning eller för tidig parning. Vad får ni som straff?
# 4
Jag har inte pratat med nån veterinär, det är helg och den veterinär som har jour här är inte nån jag känner till, så jag vet inte hur mycket hon vet om katter. De flesta brukar vara mera specialicerade på kossor…
Problemet är att det inte är en hona av samma ras, och eftersom jag inte på nåt stöder blandrasavel så är jag mycket ledsen om hon är dräktig. Jag hade släppt p-pillren på henne eftersom tanken vara att hon skulle paras, men inte med min raggishane utan förstås en skogis. Men hennes drift var större än mitt förstånd 
Jag skulle nog avvakta och se vad det blir av det.
Har du tur så tog det sig inte.
Här i Sverige TROR jag att det är så att man tilldelas en varning om man själv meddelar att det var ett rent misstag och att man då får registrera kattungarna med huskattbevis hos Sverak.
Vet inte så säkert hurvida det går till då jag inte råkat ut för det själv. Men jag vet en som råkade ut för det och då tror jag det var så det gick till i alla fall.
Ett misstag kan hända, bara man ser till att det inte händer igen och igen för då kan man ju börja undra. Men en engångsföreteelse är en annan sak. Bara man är ärlig och rakt fram så brukar det lösa sig!
Oroa dig inte, det löser sig nog ska du se!
Martina
Yataz

Många tröstkramar från mig här också! Håller tummarna att det inte tagit sig, men jag vet att alla kan ha otur hur mycket man än försöker göra rätt. Det löser sig!
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------

Huff for en utur. Krysser fingrene for at det ikke ble noe parring da
Tror ikke det er sanksjoner om dette skjer i NRR, kan ikke finne noe i lovverket i alle fall.

Varför får man som uppfödare straff när en oönskad (kanske tillochmed önskad) blandras/felparning sker? För tidig parning förstår jag givetvis, det är ju farligt för katten, men är världen av katter så fruktansvärt emot huskatt/blandras avel? Skulle gärna vilja höra en motivering också, om det går bra.
(Säger inte att jag är för det, är bara nyfiken)
#9 Att man får ett straff tycker jag är bra. Annars skulle man ju kunna para helt hur man ville.
Och ja, jag är fruktansvärt mycket emot planerad blandrasavel.
Tänk dig själv att det är flera seriösa uppfödare som lägger ner hårt arbete på att göra något bra av rasen under flera års tid och sedan kommer någon och köper en katt från dig till sällskap som sedan planerar blandrasavel, vad är det då man arbetat för? Allt arbete raseras i och med blandrasaveln.
Dessutom, kolla på Blocket på alla annonser. Det är en överkonsumtion av katter till sällskap. Katthemmen är överfulla i hela Sverige.
För oss seriösa uppfödare innebär ofta det att vi sitter kvar med osålda kattungar för att de kan köpa en ragdollblandning på Blocket mycket billigare. Skillnaden som inte många förstår är att seriösa uppfödare följer ett hälsoprogram för rasen, vaccinerar, registrerar, veterinärbesiktigar m.m. och då lägger ner en hel del pengar. Vi gör allt för att lämna ifrån oss friska katter och det är vad man får betala lite extra för.
Medan de som sitter med blandraskullarna ofta tagit en kull för att det är kul och kanske inte ens vaccinerar, veterinärbesiktigar eller ens kollar om föräldrarna är friska. Trots detta får de kattungarna sålda för att de är just billigare, medan vi ibland sitter kvar med dem. Så någonstans måste det bli ett stopp!
Och en början är väl att förbunden åtminstone sätter straff för sina medlemmar om avlar på det sättet. Oavsett om det är planerat eller ej.
Martina
Yataz
Jag har hört att man blir avstängd från Sverak om detta händer, men jag vet inte för jag har inte själv blivit drabbad.
Det är nog inte helt ovanligt där flera raser förekommer i samma katteri.. Vips, så kan olyckan vara framme.
En gång är ingen gång och två gånger är en vana, brukar man ju säga och det är väl ett ganska bra motto. Förlåt ett enskilt misstag och ta tag i planerade misstag.
//Unni