Choklad/Lila bärare?
Vad menas med att en katt är Choklad/lila bärare egentligen, och hur kan man veta det?
Att en katt är Choklad/Lilabärare innebär att han bär anlaget för Choklad och Lila…
Om en sån katt paras med en ikkebärare så märks det sldrig, men om två bärare paras så kan kattungarna komma att bli både bruna, blå, lila eller choklad.
Det beror på att anlaget är recessivt, dvs det måste bäras av båda föräldrarna för att synas.
Om en förälder i en parning är choklad/lila bärare så blir alla ungar bärare…alltså 100 % av ungarna blir 100 % bärare.
Man kan alltid bara vara bärare eller inte… det finns inget som heter 50% bärare. man är bärare eller ej.. endera 100% bärare eller inte bärare alls.
Att vara chokladbärare och att vara lilabärare är alltså samma sak.
Alltså kan man i praktiken plötsligt få lila eller choklad kattungar från två föräldrar som man inte hade en aning om att de var bärare. En missriktad information som man ibland kan läsar är att man bara kan vara bärare om man har lila i de fyra första generationerna, men så är inte fallet, eftersom om en bärare paras med en ickebärare så kan ca hälften av ungarna bli 100% chokladbärare. och de i sin tur ärver anlaget vidare till sina avkommor som i sin tur osv,,, och plötsligt en dag kanske fyra, fem eller sex generationer så kan det slumpa sig att två bärare möts och då kan det i kullen födas Choklad eller Lila.
Nuförtiden finns det dock DNA tester där man kan se OM katten är bärare eller ej..
Om du skickar in tex på en blå katt, Så har den genkod DD/bb
brun katt genkod DD/Bb
blå bärare genkod Dd/bb
brun bärare genkod Dd/Bb
Lila katt genkod dd/bb
choklad katt genkod dd/Bb
alltså måste den bära den recessiva genen d i dubbel upplaga föratt det ska synas. D är alltså fullfärgad… B:na står för Dillution och det är ju det som avgör om katten blir brun/choklad eller blå/lila.
Att bära Dillusion är alltså INTE det samma som att bära på chokladanlaget… då bär man bara på blått.
Ja det blev ju invecklat värre det här.. hoppas du förstår..
Alltså finns det inga som är 50%bärare av Chokladgenen
Här gäller allt eller inget!! Ska försöka tåta ihop nåt lättläst om de här anlagen nån dag.
men som sagt DNA är ett bra tips, eller para med en Lila eller choklad, så vet du…
skickar med en bild på min "choklada" Vilda
#1 Klippt å klistrat: "Om en förälder i en parning är choklad/lila bärare så blir alla ungar bärare…alltså 100 % av ungarna blir 100 % bärare."
Stämmer väl inte riktigt Unni. Statistiskt så ska 50% av ungarna bli bärare. Sedan vet vi ju hur det är med statistik…
Sedan har jag lite svårt för uttrycket 100% bärare som förekommer mycket i kattungeannonser m.m; Bärare eller inte var det ju.
//Brittmarie
Nej BrittMarie.
OM den ena föräldern ÄR LILA ELLER CHOKLAD, då blir 100% av ungarna chokladbärare. Så är det… för den föräldern kan ju bara ärva ner ett litet b… och det ger en bärare…
Däremot om man parar två bärare, då blir utfallet ca 75% AV UNGARNA blir bärare
Och parar man en bärare och en ickebärare, då blir utfallet ca 50%
Och det var ju just det jag försökte förklara att man bara kan vara bärare eller ej.
därför var jag lite övertydlig, och skrev 100% av ungarna blir 100% bärare…
När det står 100% bärare så menar dom nog att ALLA är bärare..
Så har jag i allafall tolkat det..
men så är fallet Britt Marie, att om en förälder ÄR choklad eller Lila, så blir ALLA ungarna bärare.
Hoppas du förstår hur jag menar?? 

Din underbara lilasköldpadda tex… ALLA henns ungar kommer ALLTID att bli chokladbärare..
Och om du undrar över nåt så är du välkommen att höra av dig.
Jag bara menar att detta har jag verkligen fördjupat mig i ordentligt, och jag VET att jag har rätt där.
Hoppas jag inte låter för kaxig nu igen.. observera alla glada gubbar..
KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM

okej.. då har jag oxå missuppfattat de kan ja säga.. men bara bättre om de är som du säger ju större chans att min katt är bärare
då han har en liten lila lilla syster..
Klistrar igen: Om en förälder i en parning är choklad/lila bärare så blir alla ungar bärare…alltså 100 % av ungarna blir 100 % bärare.
..och det var det jag reagerade emot.
Självklart vet jag också att alla avkommorna efter en choklad, lila eller blå katt blir bärare av choklad och dilution. Men det är inte så du uttrycker dig. Jag misstor inte din kompetens på något sätt när det gäller det här men du kanske hade lite bråttom
när du skrev de här raderna.
//Brittmarie
Ett litet förtydligande bara, det finns inget som heter lilabärare, man är choklad eller chokladbärare. Att katten sen blir lila beror på att kattungen ärver genen för dilution som i sin tur tunnar ut choklad färgen till lila. Det finns alltså ingen gen som är lila 
För att vara lila måste katten ha dubbel uppsättning av chokladgenen b samt dubbel uppsättning av dilutionsgenen d
så bbdd = lila katt
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
Spännande det här!
Vad duktiga ni är, jag som trodde jag hade fattat, men det är nog nu som först jag fattar detta med choklad och lila 
Martina
Yataz
ojdå.. det såg jag inte själv att jag hade skrivit fel…
Förlåt, det är nog som du säger.. jag skriver samtidigt som jag tänker och sen kollar jag aldrig igenom det jag skrivit..
Du hade helt rätt!! Absolut!!!
Ber om ursäkt att jag rörde till det…

Rättelse #1
Att en katt är Choklad/Lilabärare innebär att han bär anlaget för Choklad och Lila…
Om en sån katt paras med en ikkebärare så märks det aldrig, men om två bärare paras så kan kattungarna komma att bli både bruna, blå, lila eller choklad.
Det beror på att anlaget är recessivt, dvs det måste bäras av båda föräldrarna för att synas.
Om en förälder i en parning är choklad/lila så blir alla ungar bärare…alltså 100 % av ungarna blir 100 % bärare.
Man kan alltid bara vara bärare eller inte… det finns inget som heter 50% bärare. man är bärare eller ej.. endera 100% bärare eller inte bärare alls.
Att vara chokladbärare och att vara lilabärare är alltså samma sak. Fast man brukar kalla det för Chokladbärare.
Alltså kan man i praktiken plötsligt få lila eller choklad kattungar från två föräldrar som man inte hade en aning om att de var bärare. En missriktad information som man ibland kan läsa är att man bara kan vara bärare om man har lila i de fyra första generationerna, men så är inte fallet, eftersom om en bärare paras med en ickebärare så kan ca hälften av ungarna bli 100% chokladbärare. och de i sin tur ärver anlaget vidare till sina avkommor som i sin tur osv,,, och plötsligt en dag kanske fyra, fem eller sex generationer så kan det slumpa sig att två bärare möts och då kan det i kullen födas Choklad eller Lila.
Nuförtiden finns det dock DNA tester där man kan se OM katten är bärare eller ej..
Om du skickar in tex på en blå katt, Så har den genkod DD/bb
brun katt genkod DD/Bb
blå bärare genkod Dd/bb
brun bärare genkod Dd/Bb
Lila katt genkod dd/bb
choklad katt genkod dd/Bb
alltså måste den bära den recessiva genen d i dubbel upplaga föratt det ska synas. D är alltså fullfärgad… B:na står för Dillution och det är ju det som avgör om katten blir brun/choklad eller blå/lila.
Att bära Dillusion är alltså INTE det samma som att bära på chokladanlaget… då bär man bara på blått.
Ja det blev ju invecklat värre det här.. hoppas du förstår..
Alltså finns det inga som är 50%bärare av Chokladgenen
Här gäller allt eller inget!! Ska försöka tåta ihop nåt lättläst om de här anlagen nån dag.
men som sagt DNA är ett bra tips, eller para med en Lila eller choklad, så vet du…
"tack brittMarie" för ditt granskande öga
//Unni
#7 Absolut, det heter chokladbärare, men jag skrev choklad/lila bärare för att man ska förstå att det är samma. En del tror nämligen att det är just så.. Att en del bär på choklad och en del på Lila,
men det är ju precis som du säger Dillutionsanlaget som styr om kattens färg blir Utspädd eller ej.
Sen kommer ju det röda "komplicerade in" också, och det är ju egentligen som en mantel över en Brun/blå katt, så den ser röd ut, fast den har genkod Bb tex, för det röda anlaget "liksom" lägger sig som en mantel över den genetiska färgen.
Och beroende på hur "Tjock" manteln är (handlar också om dillution) så blir katten Röd eller Creme… (Alltså Brun med mantel eller Blå med mantel)
Ja det här blev en bildlig beskrivning då, och är ingen vetenskaplig analys, men ungefär så kan man förklara det, tycker jag…
Ja, detta är så spännande med färg och genetik och ärftlighetslära så man kan diskuttera det i evigheter.
OBS att jag här har beskrivit rött på ett mycket barnsligt/konkret sätt, jag är ju nämligen van att prata med barn som har tex ADHD och att föreläsa om det, så jag är lite "yrkesskadad" och gillar bilder. 

Nu lägger jag mig igen, hopas du inte tar illa upp Unni
Att vara chokladbärare och att vara lilabärare är alltså samma sak. Fast man brukar kalla det för Chokladbärare.
Stämmer inte helt heller efersom chokladgenen är en egen färg b, och om man är bärare av choklad är det inte liktydigt med att vara bärare av lila som sagt inte finns som en egen gen. Utan det är ju då dilutions anlaget som späder ut chokladen till lila
För att kunna ge lila avkommor efter sig måste man vara bärare av både choklad anlaget och dilutionsanlaget och paras med en annan katt som också har anlagen för choklad och dilution
Jag instämmer helt o fullt vad gäller genetik tycker det är gör roligt så jag suger åt mig som en svamp. Och lite har jag väl hunnit lära mig under de 17 år jag fött upp 

Om jag har förstått det rätt, så är det stor chans att jag får tex en lila kattunge om jag parar en Choklad med en Blå för då finns både dillusion och chokladgenen med i spelet?
#13. Tyvärr så är det inte så. Den blå katten måste också vara bärare av chokladgenen annars får du inga lila ungar eftersom en lila katt har 2 chokladgener samt 2 dilutionsgener, bbdd. En blå katt har 2 dilutionsgener dd men du kan inte veta om den är bärare av choklad (b) utan att ha testat den eller om den blå katten har en lila eller choklad förälder då vet du säkert att din blå katt är bärare alt förstås om du parat den tidigare och den gett lila eller choklad ungar efter sig.
Hvenhilda:
Helt rätt, jag menade bara att det inte var två olika anlag utan chokladanlaget är liksom chokladanlaget..
och sen beror det ju på precis som du skriver om katten OCKSÅ bär på Dillution… alltså blått…
Brunt dilluteras till Blått
choklad dilluteras till Lila,
och som sagt Båda katterna måste vara bärare av choklad för att kunna ge Lila eller choklad och det i sin tur styrs ju då av, om katterna bär Dillution också.. om den blir lila eller choklad.
jag ska nog inte skriva nån artikel ändå… det är mycket lättare att Fatta det här, än att försöka beskriva hur man fattat eller HUR det ligger till.. Blir lätt lite rörigt och ett enda litet ord förändrar hela betydelsen… 

men roligt är det, och jag menar absolut inte att jag vet bättre än nån annan…
men jag vet ganska bra jag också…*kaxig igen* (född sån)

Vad jag undrar är varför folk ofta skriver t.ex. "Alla kattungarna blir 100% bärare av chokladanlaget", i en parning mellan exempelvis en lila och en blå chokladbärare. Där har man ju 50% chans på lila, och enligt mig är inte en lila katt "bärare" av chokladanlaget. För mig är en bärare en som har anlaget i enkel upplaga, det är åtminstone vad som lärs ut i genetiken. En "carrier" eller "bärare" är heterozygot och bär således endast på ett anlag för en viss färg, sjukdom eller vad man nu talar om. Men en homozygot individ är inte en bärare, den är lila eller choklad.
Alltså borde det korrekta sättet att skriva färgutfall från en parning mellan en homozygot choklad/lila och en heterozygot vara att 50% av avkommorna blir choklad/lila och 50% av avkommorna blir enbart bärare av chokladanlaget. Eller kanske att alla icke-choklad/lila blir bärare av chokladanlaget.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
#16, bra talat.
Och lika fel är det att säga att man är blå bärare. Man bär på dilution inte blått eller för den delen lila eller creme !!!
Bra skrivet Erica..
Jag tror att dom flesta skriver att 100% av kattungarna blir bärare, för det mesta, men som du beskrev det blev det ju helt korrekt.
Dert svåra är nog att uttrycka sig enkelt, så att alla kan förstå.
För egentligen är det ju ganska enkelt och logiskt, konsten är ju sen att sätta ord på det på ett bra sätt…
//Unni