Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1010 ggr
Rosino
0

att hålla fertil hane

Jag är nyfiken på hur ni som har fertila hanar har ordnat det praktiskt? Speciellt ni som har både hanar och honor.

Själv har jag ett separat rum åt min hane, eftersom han strilar. Rummet har nätdörr mot vardagsrummet och gallerdörr mot köket, så han har på så vis kontakt med de andra katterna. Och ofta vistas också nån annan lämplig katt tillsammans med honom som sällskap. Just nu är raggishonan som förhoppningsvis väntar hans bebisar gärna inne hos honom.

Lukten kommer man förstås ändå inte helt ifrån när rummet är så nära, men våra känsligare vänner får själva välja om de vill besöka oss eller inte Flört

Rummet som hanen vistas i nu har jag tidigare haft som bebisrum, så jag har ännu inte löst problemet hur jag ska göra då det blir dags för nästa kull. Jag skulle gärna behålla hanen okastrerad ännu ett tag. Jag får väl dela av nåt rum eller köpa större hus…Skrattande

Singo-Torpet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag kastrera min hane när han börja strila… funderar på hur ja ska göra med den andra då jag gärna vill behålla honom fertil om de går, han strilar dock inte än *peppar peppar* vill gärna ställa honom till minst Champion innan. så att dena tråd kom upp var bara bra!!!

jag har dock bara killar en kastrat en fertil och en på ca 5månader. hunden är även den en kastrerad hane.

Azzis
0

Jeg er så heldig å ha forfamilier til mine hanner, har nok vært i overkant heldig derGlad

Da får hannen flytte rett til den familien der han skal bo resten av livet om alt går etter planen. Mitt krav er at de ikke har andre fertile katter, men gjerne en kastrat fra før til selskap. Jeg står for forsikring, utstilling, vetrinær etc, og forfamilien står kun for mat og sand. Har avtale på at OM hannen bynner å markere, så kan jeg ha han her hjemme i en kort periode for å få brukt han på mine jenter før han kastreres. Etter hannen er kastrert blir han overført til forfamiliens eie og de må selv påkoste de utgifter som det innebærer å ha katt. De får selfølgelig "livslang" oppfølgning på hannen fra meg, som kattungekjøpere får.

Dette gir hannene ett rolig liv som selskapskatter, og de slipper stresset med fertile hunner rundt seg. Når hannen skal parre, tar jeg han hjem til meg, for at det ikke skal komme "hunnkattlukt" der han borFlört Har stor tro på at livskvaliteten til mine hanner er bra, og jeg slipper å ha en strilende og stresset hanne i hus…

Yataz
0

Min hane lever så fritt som det går här hemma.
Just nu har han haft ett eget rum och kommit ut under perioder.
Detta på grund av att jag haft en kattunge kvar väldigt länge som jag inte velat att han ska para. Nu är hon kastrerad men i och med att hon flyttar på fredag så väntar jag tills dess innan han får gå helt fritt.
Sedan har jag bara en fertil hona hemma och hon ska paras vid nästa löp så det gör inget om de går ihop. Jag hoppas att det ska gå bra och än så länge strilar han inte.

Min förra hane bodde hos min mamma och var en pissnisse. Men strilade nog ganska mycket för att han störde sig på en av kastrathonorna där hemma. Vet inte vad det beror på. Något med rangen kanske.
Han fick bo i tvättstuga och förrådsutrymme med nätdörr ut till köket. Så han inte skulle känna sig ensam. Men detta varade bara under en kort tid tills jag kunnat ta de parningar jag ville och sedan kastrerade vi honom. Jag personligen har så svårt att se någon katt sitta instängd. Vill att de ska känna sig fria och kunna gå hur de vill.

Jag vet många som kör med blöja som hanarna går med. Vet inte hur det fungerar, men enligt en av mina kattungeköpare fungerar det utmärkt om de är benägna att strila.

Martina

Yataz

GunBertus
0

jag har precis som inlägg nr 2..alltså fodervärdar. Nu har en av hanarna börjat pinka där också tyvärr, så det blir kastrering alldeles snart…jag vägrar ha hanar hemma som ska sitta för sig själv ute i ett katthus…och jag vill inte ha de instängda i ett rum för det luktar inte gott….jag har alltid sagt , att den dan det börjar lukta kattpink hemma -lägger jag ner uppfödningen..

men, jag har varit på resa utomlands och där hade minsann uppfödaren sina hanar i….burar…så våra hanar har nog ett himmelrika härhemma hur vi än bär oss åt:)

Kattungar väntas hos GunBertus

utos
0

Jag har två fertila hanar hemma.Dom bor i varsitt rum som min man har byggt i plexiglas och nät tak,dessutom ett extra golv med våtrums matta.Väldigt lätt att hålla rent och snyggt.

Under uppsikt är dom naturligt vis även ute i hela huset med oss,sedan är vi så många i familjen så alltid är det någon som är inne hos domFlört.

Ps. själv klart så är rummen inredda med klätter ställningar etc.Och mycket pys mys.På jularna har även pojkarna jul stjärnor och adventstakarSkrattande.

Trevlig helg 

Mia!

AakresRagpride
0

Planlegger en egen prins til oppdrettet, men det blir ala som janne

har det. Forvert , og da ikke andre dyr (ev kastrert). Når hannkatten

begynner å markere (bank i bordet), har jeg muligheten til å

ta katten med hjem til meg selv til jeg har fått brukt han på

mine jenter. Kastrering er en selvfølge, og det betales av meg.

Vil ikke ha en fertil hanne i huset, stresset og luktende, avstengt  osv

De blir jo uansett på en måte avstengt fra resten av familien med

tanke på eget rom, eller hemmet når de har truse på. Så vi satser

på at det fungerer greit hos forvert når den tid kommer :)