När/hur tingar ni bort kattungar för avel?
Jag undrar hur ni uppfödare brukar göra när det gäller att sälja kattungar till avel?
Det jag tänker på är när jag själv sökt katt för avel - jag hittar en kombination som verkar intressant, stamtavlan är ok, föräldrarna tilltalar mej och det kan bli just den färg jag är ute efter.
Om då den "rätta" kattungen föds, hur länge brukar ni vänta innan ni slutgiltigt vill ha besked? Jag tycker det är jättesvårt, för vid något tillfälle har jag blivit ombedd att bestämma mej redan då kattungen är ca 2-3 veckor gammal.
Eller gör ni så att man tingar bort katten när den är relativt liten men man kan backa om man sedan inte anser att den håller för avel, eller inte har de egenskaper man själv söker?
Om jag t.ex har en katt med en viss svaghet och söker en ny katt för att i avelarbetet kompensera detta så vill jag ju vara så säker som möjligt på att den nya katten inte i stället förstärker denna svaghet.
#1 Jag har inte sålt många katter till avel men de få gånger jag gjort det har jag tingat bort kattungen relativt tidigt men lämnat öppet för ånger ända till leverans. Eventuell handpenning återbetalas naturligtvis.
Lyckligtvis har det inträffat att en köpare av avelskatt har ångrat sig på "mållinjen" ännu men det är nog något man får räkna med kan inträffa.
//Brittmarie

Hej
Jag väljer inte vem som skall gå till avel innan dom är 6-8 veckor, innan dess är det svårt att se, då är alla gulliga med lovande ögonfärg. Men vid 8 veckor tycker jag man måste bestämma sig, efter det kommer dom flesta i en urväxtperiod och dom blir sämre i typen igen. Vid 3-6 veckor har jag svårt att se för mig att någon (uavsett hur tränat ögat är) kan se vem som blir mest lovande kissen. Dom proposjoner katten har vid 8 veckor säger man ju att katten kommer få tillbaks när den är vuxen.
Med det sagt kan man aldrig lova att katten blir en vinnar katt trots att den är mkt lovande. Men känner man linjerna väl och har tagit sig tid att se vem som utvecklas bra borde man ha ett bra grunnlag för att se vem som blir bra.
Risken med att vänta länge är ju att man blir sittande med kattungen längre om den inte blir sålt, men hellre det känner jag än att jag säljer en mindre bra katt till avel o utställning.
/Aksel 

Jeg holder med Dan Dara i det han skriver i sitt innlegg.
Jeg har også tidligere fått beskjed om å bestemme meg når kattungen er 3-4 uker gammel, og har da heller valgt å avstå.
Jeg skjønner heller ikke hvordan folk kan love at kattunger blir "stjerner" når de kun er 3-4 uker gamle…

Glemte å skrive at jeg gjerne viser interesse for en parning før selve parningen har funnet sted, men det er forskjell på å vise interesse og å tinge en kattunge

Jag håller med Silje. Är jag intresserad hör jag av mig tidigt, men om uppfödaren skulle säga vid 3 veckors ålder att det är dags att betala handpenning. Då skulle jag känna att personen i fråga inte är så seriös. Märk nu att jag pratar om avels/utställningskatter. Är det någon med handen på hjärtat som kan se hur dom kommer bli i typ, temprament, ögonfärg o storlek vid tidig ålder så skulle jag mycket gärna vilja ta den i denna kunnskap!!
Men jag måste säga att jag sällan tingar bort katter så tidigt i alla fall, man kan få prel boka, men för mig är det viktigt att rätt katt kommer till rätt hem. Att en sällskapskatt som visar att hon eller han är lite tilbakadragen inte kommer till ett hem med barn t.ex. Så jag vill känna av både personlighet och så klart exteriörmässiga förutsättningar innan någon bokar en katt.
Jag vet inte om du blir något klokare Rosino, men det är lite om hur jag själv tänker som köpare och uppfödare!
Tack för alla svar såhär långt!
Det är ungefär som ni beskriver det som jag skulle önska att det fungerar, och kanske gör det så i praktiken också.
Men det har ibland känts som så att det krävs ett beslut alldeles för tidigt. Det kan iofs vara så att jag missuppfattat vad uppfödaren avsett.
Jag säljer ju inte så mycket till avel heller men jag skulle aldrig 'tvinga' på någon en (avels)katt. Jag har också sagt vid de tillfällen jag sålt att om vederbörande känner att han/hon inte alls gillar katten så får dom avstå och handpenning tillbaka.
I regel hinner ju de som är intresserade av avel att komma o hälsa på en eller flera ggr, om inte så skickar jag ändå alltid kort i mängd till alla mina köpare så förhoppningsvis har man ändå en rätt bra uppfattning om sin katt vid leverans.
Jag tycker också att vid 6-8 veckors ålder kan man bäst avgöra avelskvalité. men visst händer det ibland att man kan se i kullen redan tidigt att det är någon kattunge som tidigt sticker ut.
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
Jag har inte sålt många katter till avel med vet själv när man har letat att jag vill ju i allafall vänta ungefär en 6 veckor innan man bestämmer sig, en kattunge som ser fin ut vid 3 veckor ålder behöver inte se fin ut vid 6 veckor ålder så jag håller med Aksel att inte tidigare än 6 veckor i allafall.
/Ann
Jag bestämmer heller ALDRIG vilken katt som ska gå till avel eller ej, förrän omkring 6-9 veckors ålder och först då kan man tinga en unge till avel..
Däremot kan man visa intresse för en viss kattunge tidigt, men det är då inte säker att den blir bra nog.
Man kan omöjligt vara säker (och inte ens då) om den håller för avel. Visst kan man spekulera (och DET brukar jag göra) "och kaxa mig på min blogg och sånt", men seriöst så anser jag inte att man kan bedöma en kattunges kvaliteér före sex veckors ålder…
Jag väntar ofta lite fööör länge med att tinga bort mina… men jag vill så gärna att rätt katt ska hamna på rätt ställe.. både ang syftet och personligheten. Matchning är Viktigt..
//Unni
#10 Håller med! Inte bara viktigt för att se vad katten håller för som sagt.
Jag tycker det är viktigt att nya hemmet passar med kattens personlighet.
Martina
Yataz
Här är det också 6 veckor som gäller. Men ingen regel utan undantag. Rags2Riches Candide bestämde jag mig för när han var 3 veckor!!! T.o.m. Scottie tyckte att det var för tidigt men det kändes bara rätt. Och det var ju bonnröta att känslan sedan bekräftadees.

och ibland blir det faktiskt så att en kattunge har tingats, blivande ägare kommer för att hälsa på , men då tränger sig en osåld unge fram hela tiden och envisas med att stanna kvar i knäet:) så den personen ifråga kapitulerar helt och bestämmer sig för köpa den katten istället:) Det hände med Lucias första kull och var faktiskt lite kul…
Kattungar väntas hos GunBertus

Jag tycker detdär är så olika…men oftast är det minst 6 veckors ålder som gäller. Både när jag själv ska köpa och när jag säljer.