Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 1795 ggr
janesmatte
1

Hur länge hålls honor fertila?

hur gamla är dem inte går i avel längre?

hur många kullar tar ni på en hona?

hur många kullar får man ta på en hona?

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss

Yataz
0

Nu har inte jag haft en hona fullt i avel än så länge av olika anledningar.
Vår första hona fick 1 kull och kastrerades vid 2,5 års ålder, vår andra hona fick 2 kullar och kastrerades vid 4,5 års ålder, vår tredje fick 2 kullar och kastrerades vid 4 års ålder, vår fjärde och femte hona fick tyvärr inga kullar, den ena kastrerades vid 2 års ålder och den andra vid 3 års ålder.
Idag har jag tre honor i avel, varav 2 på foder.
2 av dessa har fått en kull var tidigare och är 2,5 år båda två. Den tredje har inte fått kull ännu, men planeras och är snart 1 år. Av de två jag har på foder kommer en få 1 kull till och den andra 2 kullar. Sedan övergår de i fodervärdarnas ägo.
Den hona jag har hemma vet jag inte hur länge jag använder i avel. Jag har inte bestämt det i förhand utan det är helt hur livet vill sig Glad
När jag har frågat både veterinär och andra uppfödare säger de att en hona utan problem kan gå i avel upp till 7 års ålder, kanske till och med 10 års ålder.
Det beror helt på katten och när de blir äldre och kanske börjar göra sitt i avel så ger de ofta färre kattungar och kanske mindre och svagare också.

Jag tror inte det finns någon regel om hur många kullar man får ta på en hona totalt? Men däremot säger ju SVERAK att du inte får ta fler än 3 kullar på 2 år. Avlar man då på en katt till 7 års ålder så får man väl enligt regelverket ta max 10 kullar ungefär, och går man upp till 10 års ålder så blir det väl max 15 kullar. Om jag nu räknat rätt.

Visserligen har jag hört att en hona ska hållas igång, men jag själv tycker att det räcker att man tar 1 kull om året på katten. Jag kan tänka mig en maxålder på 6-7 år och då blir det ungefär 5-6 kullar. Men som det visat sig för oss tidigare så har vi inte lyckats löpa linan ut med någon hona tidigare då planerna ibland vill annat än vi vill.

Hoppas nu inte detta blev rörigt utan att du förstår hur jag menar.

Martina

Yataz

janesmatte
0

Tack Martina för svaret.

Jo jag förstår jur du menar om planerna vill annat så tar man ingen kull om katten mår dåligt mm.

Detta gör att en katt kastreas tidigare än man kanske tänkt först :-)

_____________________________________________________________________________________________________

Fyrpihls
0

Jag tycker också att det helt beror på. Har man en kanonkatt så kanske man tar en kull om året några år på den, men annars strävar man ju liksom framåt och då vill man ju hela tiden ha in nåt bättre eller behålla en avkomma som är bättre än föräldern, och på det viset komma vidare.

Jag har en hona nu tex som har fått sin tredje och sista kull nu. Nu har hon rätt till ett lugnt liv som pensionär, med kanske bara en kattkompis eller så… hon ska kastreras så fort ungarna blir större och hon hämtat sig lite.

Hon skulle trivas där det inte var så mycket katter hela tiden… Hon är jättesnäll och så men man märker ju ändå att katter inte är Flockdjur egentligen. Så hon kommer flytta ifrån oss sen.. lite ledsamt, men jag vet att hon får det bra….

jag tycker det är ganska lagom att ta upp till sex, sju kullar, men det är ju om honan ger väldigt bra avkommor.

Som sagt… svårt att generalisera…

//Unni

janesmatte
0

Unni tack för ditt svar med  har nu fått min fråga besvarad så nu vet jag ca hur ni gör :-)

Ragstars
0

En av mine oppdrettervenner har en avelshona som nå er 7 år gammel. (Som er kullsøsteren til Solveig Damsgårds Amy)

Hennes siste kull planlegges nå i vinter, og siden blir det kastrering. Hun har jevnlig hatt ett kull i året, og har trivdes med det. Hun har hentet seg snabbt inn igjen etter kullene, og er en nydelig, bra typet colourpoint som har gitt mange bra avkom.

Hennes mamma, Dolly, ble kastrert for 1 1/2 år siden, og ble også holdt fertil lenge. De to siste kullene hennes fikk hun ferre unger, og hun ble fortere lei av sine kattunger. Hun har også vært en fantastisk avelshona gjennom årene og nyter nå sine eldre dager som kastrat hjemme hos min venn, der hun alltid har bodd.

Begge kattene er sunne og friske, og har ikke hatt helsemessige problemer eller hatt vondt av å holdes fertile så lenge.

En avelshona kan fint holdes fertil til 6-7 års alderen om hun mår bra og trives med sine kull:)

ann67
0

Jag håller med Unni, det beror helt på hur honan är som just avelshona, man strävar ju efter att tillföra något till sin uppfödning, avla på en hona som inte är rastypisk ger ju inte så mycket, ger den däremot bra avkommor så är det en annan sak annars räcker det med 2-3 kullar.

/Ann