Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 581 ggr
Fyrpihls
0

Kisserier...

Tänkte starta en tråd här nu som handlar om kissande katter.

Blev uppringd av en tjej idag som har en nyss inköpt hane, av annan ras, som hade börjat kissa precis överallt…Skyndade sig fram och klämde ut några droppar här och där, särskilt i soffor, på täcken, bland sladdar etc.

Han är 14 veckor och hon hade varit iväg och fått pencillin åt honom för dom trodde det var urinvägsinfektion… Är det verkligen vanligt på så unga katter-hanar?? Och kan det inte vara risk att det är någon bakomliggande egentlig orsak..

Jag rådde henne att ge honom ett rum i taget… med klösställning och toa och mat och inte så mycket Tyg och sånt att kissa på. För jag tror lätt detta blir ett beteende för katten. Man kan sätta två kompostgaller för dörrhålet så han slipper vara instängd. Och sen kanske hon kan ge honom större och större allteftersom…

Är det någon som har erfarenheter av tidigt kissande hanar???

Eller som har några andra bra tips… Hon tycker det ser ut som om han skyndar sig iväg för att skynda sig kissa innan hon ser honom. Bajsar gör han lydigt på rätt ställe. Och om hon "haffar" honom innan han hunnit börja kissa och bär honom till toan, så skyndar han sig ur toan (utan att kissa) och skyndar sig tillbaka dit han var eller till nåt annat ställe. Toan är ren och fräsch.

Expertråd tack!!             //Unni

Yataz
0

Sånt där ärväldigt svårt att säga vad det kan bero på.
Tror inte det handlar om strilbeteende på en 14 veckors kattunge i alla fall.
Just att han bara kissar några droppar här och var får i alla fall mig att tänka på urinvägsinfektion. Då kissar man ju ofta och lite hela tiden och ofta inte på rätt ställe heller.
Och han vet kanske att han gör fel och därför skyndar sig, men han kan bara inte rå för det.

I andra hand tänker jag att han protesterar mot något. Men då tror jag inte bara det skulle komma droppvis. Då kan man ju hitta pölar också..

Jag tror på urinvägsinfektion eller något annat fel med urinblåsan..

Martina

Yataz

Fyrpihls
0

Ja, han hade ju alltså urinvägsinfektion, men borde inte pencillinet hjälpa fort om det är rätt sort… Fast jag tror bara att han hade ätit tre-fyra dagar..

//Unni

Azzis
0

Jeg ville prøvd å ha ett til toalett, gjerne med en annen sort kattesand/perlerFlört

Håper problemet løser seg!!

Yataz
0

Ibland kanske det kan behövas starkare pencillin. Han kanske gått med det ganska länge utan att man riktigt märkt det. Och då kanske inte pencillinet gör verkan utan man måste ta till något annat starkare..

Jag vet inte, bara spekulerar..

Martina

Yataz

Singo-Torpet
0

hmm.. har haft en hona med samma betende dock ragdoll.. hon hade urinvägsinfektion, väldigt kraftig men efter massssssor av medicin konstaterades det att hon även hade fel på njurarna.. :( så hon hade väl troligen gått med detta länge, hon kom ju till oss när hon var ca 20v.