Test av kattmat
Hej Alla
Såg på Tv 4 att Råd och Rön hade gjort en test på kattmaten. Både torrfoder och blötmat. Lite siffror finns på Tv4 hemsida men vill man se hela testen får man köpa den från R&R

Det här skulle vara intresant att se eller läsa… han du ge länken till tv4 hemsida, och var är det där?

Hej
Jag såg det också,det är ju inte alltid det dyraste som är bäst.
Det var väl inte bara innehållet som drog ner poängen utan även att det var dåligt varudeklarerat,
Ja synd bara att det kostar pengar att läsa hela testet på Råd och Rön.

Er det noen som vet hur det gikk med Perfect Fit-foret som ble testet ut hos mange norske og svenske katteeiere og oppdrettere for 1-2 år siden?
Har fortfarande den uåpnede pakken kvar her hjemme, jeg fikk aldri testet den ut på mine katter.
Det foret skulle jo selges i dagligvaren, men skulle ha en kvalitet sammenlignet med kvalitetsfor?

Jag hittade själv Tv4 saiten. Intrssant att almo nature fick det sämsta betyg. Men det är ju inte helfoder. Hmmm skulle ju se hela testen.
Hej! Jag köpte testet och kunde glatt konstatera att Hills Science Plan´s torrfoder, som jag själv använder, låg på andra plats i topp med 87/100 poäng. Vann gjorde Iams våtfoder Gravy Chicken med 91/100.
Dock är det här de dyraste fodren och jag fann att Purina One (Adult) som vi kan köpa i de flesta matvaruaffärer, inte låg långt efter med ett betydligt mer humant pris: 67:50/kg mot ca 100:-/Kg för de dyraste.
Anmärkningsvärt var dock att Iams torrfoder hamnade betydligt längre ned på listan med endast 55/100.
En generell sak var också att de flesta tillverkare anger en för stor mängd foder som daglig dos, så se upp med hur mycket du ger din lille raggis! Visst är det mysigt med runda magar, men inte FÖR runda kanske…
Till sist, Ragstars: Om du med Perfect Fit menar Royal Canins foder, så klarade det sig mycket bra: 85/100. Hade något fler hälsofarliga ämnen än t.ex Iams och Hills.
Vill ni veta nåt mer om testet får ni gärna fråga mig.
Vad kostar det att köpa testet då?
Martina
Yataz
25 svenska riksdaler :)
#7 Det är ju ingenting…ska också köpa..intressant att läsa..
Yataz

Kanske ni kan berätta vad de säger om Almo Nature? Varför bara 1 poäng?
25 kronor är ju ingenting, men lite mera jobbigt att betala det från Finland.
Så här står det om Almo Nature:
"Klart sämst i testet är Almo Nature, som nästan inte innehåller något kalcium alls och alltför lite linolsyra, järn och zink. Fodret säljs i små, till synes exklusiva burkar i fackhandeln med text som ”Unikt därför att det är naturligt”,”Unikt därför att det är hälsosamt”. Knappast, det säljs som helfoder men äter katten bara det kommer den inte att må bra i längden."
och även:
"Innehållet av järn, zink och linolsyra är inte tillräcklig. Kalcium är knappt mätbar. Kalium- och fosforinnehållet är väsentligt under rekommenderad nivå."
Dessutom har fodret en högre halt av hälsofarliga ämnen, bl.a har det den högsta halten av, hör och häpna, arsenik (!) i sig. 0.64mg/kg. Jag vet, det låter ju helt vansinnigt men så är det. Med tanke på att det också var det absolut dyraste fodret med stor marginal så skulle jag aldrig ge mina katter det. Hua!
Kram!