Problem med rinniga ögon
Jag har en 8-årig ragdoll, blå bicolour, som vid ca 5 års ålder började få problem med rinniga och "smetiga" ögon. I dagsläget är det rengöring med ögonrengöring för katter varje dag som gäller och enligt veterinären beror problemet på för trånga tårkanaler. Vi har spolat dem 2 ggr hos veterinären men det har inte hjälpt. Salvor har heller inte gjort någon nytta.
Jag har även en avkomma efter första katten som även han, vid 6 års ålder, börjar få samma tendenser, dock en colourpoint som det inte syns lika mycket på och där skräpet är torrare.
Min fråga är: Är det någon som har samma problem och hur hanterar ni det?

Mina föräldrar har en huskatt som också har detta problem. På henne är det spolat tårkanalerna och sedan tror jag att hon fick ngn sorts medicin. Det går att operera, men denna dam är snart 17 år och min mor vill inte utsätta henne för en operation i den åldern. På henne rengör de kring ögonen varje dag.
Japp, det är nog det enda å göra. Operation kan kanske fortfarande vara ett alternativ men samtidigt lider han ju inte av det om vi rengör.

Min husis har også dette problemet, men det er kronisk, og hun har hatt det siden hun var liten. Regner medt at det er pga tette tårekanaler.
Jeg kan heller ikke operere henne fordi at hun har en kraftig bilyd på hjertet sitt og en operasjon vil være risikofylt for henne, tyverr.
Den eneste tingen som vi kan gjøre, er å vaske øynene hennes hver dag. Det synes hun er OK.