Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1245 ggr
Rosino
0

Mitted med bläs - bläsens storlek och form?

Finns någonstans en bra beskrivning hur en bläs på en mitted får se ut?

Jag har en bekant som har en mitted med en bläs som som ser ut som ett bicolour-V, är en sådan bläs godkänd?

Eller var går gränsen, hur stor och bred får bläsen vara?

Tillemoras
0

Det finns svar på det under rubriken mitted, Om jag inte minns fel så står det att den ska vara smal. Men att man sen kan definera smal olika. Bilden som finns i spalten på min avkomma var på klubbmästerskapet i helgen. Maud Olsén önskade en smalare bläs eller att den skulle gå ihop i mitten men hon tyckte absolut att jag kunde ställa henne på en "vanlig" utställning då hon är mkt lovande i typ och storlek!

Ragstars
0

Jeg og en oppföderkompis har også diskutert dette med bliss på mitted, for hun fikk en kattunge med hvitt på sitt kinn som hun ikke trodde kunne stilles ut pga dette.

Vi fant da ut, i følge ragdollstandarden, at katten fint kunne stilles ut fordi det hvite gikk i ett med det hvite på haken:)

Men nå var det jo selve blisset som diskutertes i denne tråden…

Selv synes jeg det er utrolig "snyggt" med mittedkatter med bliss, og det vakreste synes jeg er et timeglassformet bliss, eller et todelt, som dråper på neseryggen og i pannen:)

Er det så at det dukker opp ferre mittedkatter med bliss nå enn det gjorde for noen år siden?

Yataz
0

Jo, som sagt det diskuterades i en annan tråd här på forumet. Och bläsen ska vara smal. Men precis som #1 skriver så defineras smal olika.

När det gäller bedömning på utställningen vet jag en del domare som bara promt ska ha en bläs på mitted och inte utan. Medan det finns domare som tycker det är snyggare utan bläs och kanske bara kan tänka sig någon liten markering i pannan.
Smaken är som baken…däremot har jag väl inte hört någon domare vara positiv till en bred bläs. Så en bläs som ser ut som ett bi-colour "V" är nog inte så önskvärt.

Martina

Yataz

Rosino
0

Det jag närmast funderade på är när en bläs blir certdragande? För jag antar att just en bläs som liknar en bicolourteckning kunde vara ett sånt exempel?

Yataz
0

#4 Jo det kan nog vara ett sånt exempel, men det kommer alltid skilja från domare till domare. Det finns ju de domare som inte drar cert på sånt som normalt är certdragande, och tvärtom.
Så jag tror det är svårt att sätta en gräns, det kommer nog bero på domaren.

Martina

Yataz

Rosino
0

#5 Nå, kattungen i fråga ska ställas i början på oktober, så då får vi åtminstone svar på vad just den domaren anser.

Sunrunners
0
Yataz
0

#6 Ja, det blir spännande att se vad den domaren tycker. Håll oss gärna uppdaterade..

Yataz