Hur stor är vinsten?
Jag bara spekulerar lite här,
Du har en vacker avelshona hemma, du funderar lite och väljer att använda en hane från en annan uppfödning. Här säger vi att du får ge 1000 kr i språng och 1000 kr per kattunge.
Du får 6 kattungar, alla överlever och är fina. Jag är inte helt 100 på utgifterna, men det är väl för mat, kattsand, chipmärkning, vaccin x 2, vet. bes. stamtavla, avmaskning x ? och kattunge kit att skicka med köparen?
Du väljer att ta 7000 kr per kattunge där vi genast får räkna bort 1165 kr till avelhanens ägare, då har ni där 5835 kr à katten kvar och då har vi övriga utgifter här ovan som jag inte vet kostaden för exakt eller över huvud taget.
Hur mycket skulle ni tjäna, alltså få i handen för hela kullen när allt är betalt och alla kissar har flyttat?
Hur mycket brukar ni få? Nämn gärna hur ni då har gjort med hanen och hur mycket ni har tagit per kattunge.

Jeg har ikke regnet på dette, men tror nok at jeg går i 0 når alt tas i beregning. Jeg har alle mine katter forsikret. Reiser på utstilling 5-8 ganger pr år, til en kostnad på 5-10000,- pr helg (avhengig om jeg reiser til Oslo området med fly + hotell mm). Så er ikke rent inn og ut på kattekull, men på hele katteriet

Vinsten???
Skulle ju säga att det här är en ganska dyr hobby…. måste gå igen till supermarket och tömma hyllorna från kött ock kyckling, lätt grädde och sen till djuraffär och lasta bilen med kattsand och säckar av kattmat och tömma de två stora lådorna som kom i går från Zooplus med burkar….

Så man vinner alltså inget på att föda upp ragdolls?

#3 Jag hoppas att pengar inte är ditt huvudsyfte med att föda upp ragdoll!!!! Våra katter är främst familjemedlemmar, sen att matte och husse tycker att det är roligt att ställa ut och att matte i synnerhet är intresserad av avelsarbete bör inte drabba katterna med täta kullar för att tjäna pengar.
Personligen vill jag ha en bedömning på min katt för att den håller en bra standard. Kan den då bidra med något i aveln då är det OK!
Hoppas ni håller med mig!
VINSTEN!!!!????
Min man har räknat ut att jag ligger "typ" 70 000 minus. och det bara det sista året
Detta är en Hobby, en ganska dyr hobby faktiskt…
Det kostar att ställa ut, det kostar Massor med sand och mat och försäkringar, klösträd, som man behöver fler och fler, Katterna kostar… det kostar med chipning, vaccinationer.. alla resor…
Men… vad gör väl det?
I första hand är mina katter mina familjemedlemmar och Utställning är ett roligt sätt att se till att din katt håller måttet, samt att träffa många goa vänner… Prata katt och bara mingla runt. Om nån tror att detta går att göra till ett vinstföretag, så tror jag nog man får tänka om…
Det är en Hobby… En Dyr Hobby!! men det kostar ju att rida också… jag ser det så…
Sporten är liksom att få fram riktigt bra katter… och att det ska synas att det är mina… att kunna mäta sig med "de bästa" ..att göra något GOTT för Ragdollen som ras.. att Kanske en dag få bli JW eller WW eller nåt i den stilen… Ungefär som att man i Idrott vill slå sitt personliga rekord hela tiden…
DET är vad det handlar om!! I allafall för mig!! Plus att jag såklart ÄLSKAR DJUR överhuvudtaget.

Okej, spännande att höra. Var bara riktigt nyfiken. Jag har inte tänkt att föda upp, har bara en kastrat hemma :)
Men jag har funderat länge på att om man tar mellan 6000-8000 kr för en kattunge bör man ju tjäna en hel del. Fast uppenbarligen inte! Kul att höra att ni gör det bara för att det är kul och något ni verkligen brinner för och att pengarna inte spelar in alls.
De flesta tror att man tjänar massor med pengar på det, men det gör man inte! Min man sa likadant och tyckte att det var helt ok med uppfödning om man sålde varje kattunge för så mycket pengar.
Det bör tilläggas att han då inte delar mitt stora intresse för kattuppfödning samt att det var för 8 år sedan när vi träffades som han sa så.
Men som sagt, nu har han fattat vad alla kostnader innebär också och att man i slutändan går back på allt. Jag kan väl säga som så att min man inte har samma förståelse för att jag vill hålla på med uppfödning längre 
Visst tycker han det är mysigt med katterna och gosar med dem och så, men att lägga ut dessa stora summor som vi uppfödare gör, det är svårare att förstå
Visst finns det de som börjar med uppfödning och tror att de kan tjäna pengar på det, men i regel blir de inte särskilt långvariga i kattuppfödnings-svängen då de snart inser att det kostar mer än det man får in på kattungarna.
Martina
Yataz
Instämmer med övriga man tjänar inget på uppfödning och som redan nämnts man får ju slå ut det på hela årets kostnader för uppfödningen. Utöver kostnader som redan nämnts tillkommer ju också tex om någon katt blir (allvarligt) sjuk kostar det massor även om katterna är försäkrade.
Jag började i år med att bokföra alla kostnader men kom snabbt på att det inte fungerade eftersom jag hela tiden glömde att skriva upp en massa utgifter utöver det som man så att säga får dokumenterat genom inbetalningar till tex utställningar då finns ju sådant på internetbanken att se. Men under de månader jag bokförde kostnaderna blev det snabbt många tusenlappar.
Och jag har ju tex i år köpt in 2 nya katter bara det har gått på ca 30000
Så nån vinst kan man inte tala om direkt 
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
Hej!
Jag räknade på torrfoder för ett år,OBS! endast torrfoder
och hamnade på ca 10.000 kr på 5 stycken katter,
Blötmaten och kattsanden har jag ej räknat på, men köper en
sand för ca 199 kr och den varar lite över en vecka. Jag åker på
utställningar ganska ofta och då går det lätt över tusenlappen.
Igår var jag på pälsvårdskurs och jag handlade då
pälsvårdsprodukter men inget schampo och hamnade på ca 700
kr. En rabiesblodtest nu i Oktober för 800kr och då har jag betalt
pass och 2 sprutor innan. sedan kan jag räkna upp många mer
årliga utlägg gällande försäkringar m.m.
Javisst kostar dessa små underbara katter men dom är värda
vartenda öre. Vad kostar det att spela golf???
Elegas första inlägg är i mina ögon en ren utopi och önskedröm.
Jag "har" redan en vacker avelshona färdig och klar liksom. Hittar problemfritt en fin hane att para med.
De får 6 fina kattungar helt problemfritt och kattungarna växer upp till 12 veckors ålder helt problemfritt. Bara lite kattungekit att fixa till och så är saken biff - 48 000 rätt i handen bara
Verkligheten ser helt annorlunda ut dock………………..
Hittar en fin hona som jag köper till avel/utställning för 8000 kr. Hon finns dock inte i grannhuset vilket gör att jag måste resa några gånger ToR för att titta på henne och hämta henne. Har jag riktig otur så finns hon inte ens i landet och kostar istället 13 000 kr + transporter och annat - summa kanske 25 000 kr
Hon kommer hem och växer och frodas och ställs ut för att få koll på att hon typmässigt är en bra katt. Säg 2 utställningar i klass 12, 2 i klass 11 och 3 i klass 9.
Hon försäkras med avelsförsäkring naturligtvis till en kostnad av ca 1000 kr per år
Hon testas enligt hälsoprogrammet (hjärta, njurar, DNA), ca 2000 kr. Vid undersökningen hittas ett fel på ena njuren som gör att hon inte lämpar sig i avel.
Hon kastreras till en kostnad av ca 1500 kr. Ingen ersättning på avelsförsäkringen.
Familjen har fått en mysig soffkastrat men uppfödningen har inte kommit igång riktigt…………
Ny hona hittas (se ovan)
Allt går bra med testerna och hane hittas att para med. Han bor inte heller granne precis.
Reser till hanen för parning och hem igen efter 1 vecka. Två resor ToR till Långt-Bort-I-Stan.
Väntar ivrigt två veckor - inga tecken på dräktighet utan istället nytt löp och ny resa 2 gånger ToR till hanen Långt-Bort-I-Stan…..
Ny väntan……………och JA - äntligen verkar det som om det är kattungar på gång!
Semester planeras in till förväntad nedkomst och det dröjer 3 dagar innan det äntligen är dags och förlossningen kommer igång. 1 unge föds helt OK men sedan är det stopp. Det kommer inget mer och värkarna avtar………kl 03.30 natten mellan lördag och söndag. Jourhavande veterinär rings och katt och liten bebis lastas in i transport för resa till närmaste öppna klinik 20 mil bort.
Honan snittas och två levande bebisar och 1 död plockas ut.
Den döda bebisen skickas på obduktion för att fastställa dödsorsak (okänd kostnad)
Kejsarsnitt på jourtid och resa ToR - summa 16 000 kr varav försäkringen inte ersätter 6 000 kr.
Väl hemma med mor och 3 levande ungar blir det problem med digivningen och stödmatning krävs……….varannan timme dygnet runt tills mjölken kommer igång och funkar (om den alls gör det)
Ännu mer semester (om man har en förstående arbetsgivare).
Några dagar senare får mamma katt problem med bråck i såret och måste in till lokala kliniken för åtgärd. Ytterligare 3 500 kr.
Kattungarna mår bra och växer och frodas men efter första vaccinationen blir de lösa i magen alla 3. ZooLac och diverse kurer och skonkost sätts in. Bajsiga bakar tvättas och toalådor skrubbas dagligen.
Så småningom löser det sig och allt är frid och fröjd tills kattungarna blir 12 veckor.
Kullen registreras och kattungarna får sin andra vaccination, besiktigas samt ID märks.
Vid 12-13 veckors ålder flyttar de hemifrån och betalning kommer in (3x8000=24 000)
Det är ett händelseförlopp som inte är helt självupplevt men som är väldigt vanligt och högst tänkbart.
Summerar jag ihop kostnaderna utan att räkna in några resekostnader eller förlorad arbetsinkomst, mat och sand eller leksaker, pälsvårdsprodukter eller annat löst så ser det ut så här:
Inköp hona 1: 8000 kr
Utställningsavgifter: 2100 kr
Försäkring: 1000 kr
Avelstester: 2000 kr
Kastrering hona 1: 1500 kr
Inköp hona 2: 8000 kr
Utställningsavgifter: 2100 kr
Försäkring: 1000 kr
Avelstester: 2000 kr
Parningsavgifter: (3x1500 kr) 4500 kr
Kejsarsnitt jour: 10 000 kr
Återbesök hona 2: 3500 kr
Reg,vacc, ID, bes: 3 x 1000 kr
SUMMA 48 700 kr och intäkter 24 000 kr = minus 24 700 kr
Dessutom slutar inte den mysiga soffkastraten att kosta pengar under tiden………….
Den är beredskap för ett sånt här scenario man måste ha när man går in i det här med avel och det gäller att förstå att det är som med restskatt/återbäring - ett tvångsmässigt sparande i bästa fall eller ett stadigt utflöde av ännu mer pengar i värsta fall
Hittills har jag betalat en helt ny Volvo V70 för mina katter om jag säger så……………………….Men som keikis säger - Vad kostar det inte att spela golf?????
Rufflan

#10 Utmärkt skriven. Det är just så get går…
Och alla hobbyn kostar 
Det är ju en fördel att ha kattuppfödning och egen häst, då behöver man inte fundera på vad man ska göra med sina pengar
Dagens i-lands problem…

håller helt med om att detta med avel inte är någonting man tjänar pengar på men jag tror bara att det var en dum "användning" av osdet tjänar… jag förstod frågan lite som hur mycket får man för kattungarna av hela summan som kan läggas på det hela kattereiet i sig såsom mat kattprylar och utställningsrellaterat…
så jag förstod funderingen i alla fall… döm mig inte för hårt m jag tog miste 
Ja, inte blir man rik direkt.
Påminner bara om att inköpspris för katt, försäkringar, mat, sand, klösmöbler och leksaker, shampoo, balsam, inpackningar, silkesdroppar och diverse kammar och borstar, vaccineringar och ev rabiesvaccinering, titertest, pass, anmälningsavgifter till utställningar, resekostnader dit i bensin, tåg- och flygbiljetter samt hotellnätter är ju kostnader som även vi vanliga kattägare som ställer ut har…. 
Men som sagt: det kostar att ha roligt! 

exakt, ovh att det är detta men som uppfödare använder kattungepenagrna till.
vill man roa sig kostar det lite… och jag skulle inte ge upp safir eller anni bara för att de koastade en itean slant här och där och överallt
Oj,oj,oj! vinst? Jag ligger i runda slängar back minst 200 000.
Har slutat räkna, vågar inte mer. 3 honor 1 hane - ännu inga bebisar. Letar ev ny avelshona med nya utlägg för bla hjärt -och njurskanning, försäkring, gentest mm mm mm.
Som bl.a. # 16 skriver. Vinsten? Enbart kostnaden förra året för utställningar för en av våra katter låg på över 35.000 kr. Kostnader i övrigt för honom och våra andra katter vågar jag inte ens räkna på. Ibland har jag ärligt talat funderat på vad jag sysslar med egentligen men är man på en utställning och det eventuellt går bra då är glädjen värd hur mycket som helst.
Kan berätta en liten historia jag hörde från en av våra vänner som är ragdolluppfödare i USA. Han är en sann kattvän och vi började prata om att han kanske skulle behålla en kattunge från en kattunge från den då senaste kullen som han hade förälskat sig i. Hans svar var: "Keep it? Yes, that would be great but I can't afford it." Till saken hör att han är synnerligen aktiv på utställningar. Men samtidigt kanske man förstå eventell avans kring uppfödning.

kan tänka mig att de kostar ungefär samma som att födda upp hästar, födder inte upp katter men har islandshäst som vi avlat lite smått på och bara att få hästen flytt klar med papper, pass, , mat, stall plats om man inte eget har men då kostar de ju el m.m. hingstflock eller sto flock helst ett år in ridning ja de slutar inte där….. ca 100.000kr för EN häst.. och då har man ändå fött upp den själv. sen tillkommer givetviss rörliga kostnader som skoning/verkning försäkringar…
så ja tror att katter kostar en heldel med… men ja har fått denna fråga massor av gånger av vänner, men då måste man ju tjäna jätte mycket på att avla på katter?? och svaret är nej absolut inte!!!