"pratar" era katter med er?
Min Flamman "pratar" jämt med mig. Hon låter mesta delen av dagen, ibland bara kuttrar hon och ibland blir hon upprörd och verkligen tar i :-)
Ibland vet jag vad hon vill men ibland har jag ingen aning och då kan hon verkligen lackar ur på mig och bli skit sur *hehe*…
När hon lockar på kattungarna använder hon oftast en helt annan "röst" en mer lockande än hon använder till mig och min dotter. :-) Jag känner mig aldrig ensam även om jag är ensam hemma då hon kommer och lägger sig bredvid mig och små pratar med mig… Känns så underbart…
//Lotta

Min lilla kille Tim pratar jämt med mig. Han berättar allt och ber om allt. Han ber om godis, mat, sällskap, gos, men en irriterande vana han har är att säga godmorgon högt, ljudligt och lääänge och gärna rakt in i örat medans han står på ens ansikte.
Jag tycker det är jättemysigt, tror jag skulle vantrivas om jag inte hade djur som pratade med mig. Min hund är likadan. Hon pratar jämt, gnäller och grymtar, och efter tre år har jag äntligen lärt mig 90 % av hennes språk =)
Mamma Ayla och pappa Herkules är båda pratiga katter så hon har säkert fått det därifrån 
Tycker också det är supermysigt när de pratar och jag upplever Ragdollen som en pratsam ras men ändå inte högljudd. De flesta av mina katter pratar..
Som sagt, man känner sig inte ensam 
Martina
Yataz
Här hemma har vi också en som gillar att prata. Och det roliga är att jag ofta förstår vad han vill. Han låter på ett sätt och rör på på ett sätt då han vill ha torsk (som han får ibland), leka, vill att jag sätter mig så han får mysa med mig, komma upp i famnen, vill gå ut, dricka vatten från kranen osv.
Det är så roligt att kunna prata med honom
Nu är jag en sån person som gärna pratar med alla (både människor och djur), så han har nog fått ta del av mitt "prat" och är van att jag pratar med honom. Och på något sätt så förstår vi varanda så bra 

Härligt att det är fler Ragdolls som snackar! Min skrutt prata jämt, förrutom när han sover =P Alltid när man försöker prata i telefon lr se på tv, och har han tråkigt på natten kan han också ställa sig i sängen mitt framför ens ansikte å jama. Han svarar också alltid när man ropar på honom, så sött. Men vad betyder det där "mä mä" ljudet?, det låter så lustigt! 

Här hemma pratas det också för fullt. Elsa pratar om ja det mesta kan man säga, allt från att hon är hungrig, till mysa till bus ja till och med när hon har varit på toa och vill att man ska "plocka" upp efter henne så kommer hon där man är och jamar på en.
Man har en bestämd liten dam här hemma!

#4 Det är ju inte "mä mä", det skall säkert vara mamma… 
Här hos oss pratas det på en hel del…
Ja herregud, det är nog aldrig tyst här hemma. Speciellt den ena grabben kan jam-snacka dagarna i ända och oftast vill han nånting: leka, ha mat eller gå ut. Min andra grabb sitter mest och "kuttrar" men vill bara tala om att han är där och vill inte nåt särskilt. Jag har läst att katter använder "mjau" som ett ljud till oss människor för att tala om något, det är alltså inget ljud de använder sinsemellan. Kan nog stämma. Sedan kan de vilja olika saker beroende på var i "mjauet" de betonar. Läs gärna "Lär dig förstå och tala med din katt" av Claire Bessant, den tycker jag är bra.
En klapp med tassen är tydligen ett tyst mjau och längden på ett mjau har också betydelse. Igår hörde jag och min sambo det längsta mjau vi hört från "snackisen", det var säkert 5 sekunder långt! Räkna till fem sekunder, det blir rätt länge det…
Hahaa,fick mig nåra goda skratt av era berättelser om pratande katter.Har själv några som också pratar.Speciellt min kastratraggis.Han brukar också ge mig kärleksbett i huvudet och armen.Och så grymtar han i mitt öra!Eller det låter mer som en stor snarkning. Har ni tänkt på hur en fertil hane pratar med sin tjej förresten? Låter "ma mau".Två korta ord.Det är gulligt tycker jag.

#8 en till som bits i huvudet, det gör min kastrat när man gossat med honom ett tag , när han tycker de är gossigt och låter mja högt och kort…
min fertila hane talar om när det är dax för mat och kom och hämta mig då… :) just nu roppar han lite efter flickor med.. min coonis kuttrar och roppar efter goss hela dagarna lång… 
Min foder katt Yátaz Extreme även kallad Exet här hemma bits i armen när man kelar med henne.. Jag tror hon blir över kelig på något sätt och inte riktigt vet hur hon ska göra :-). Exet jamar och "pratar" hon med men inte lika mycket som Flamman… Inte på långa vägar.
I morse kom Flamman upp i sängen (särbo sover här) ställer sig och glor på honom och jamar högt… Vet inte vad hon vill men jag antar att han var/är en inkräktare här :-)
Ska knäppa kort till hemsidan idag och lägga ut nya bilder på kattungarna, de blir ju 8 veckor idag :-)…
Gå gärna in och kolla på eftermiddan/kvällen :-)
//Lotta
Hejsan,här hemma har jag olika sorter,några är väldigt tysta(Carmen och Callie) medans två stycken Ruskprick och Lilan är riktiga snackpåsar.De pratar gärna och mycket båda två men inte med varandra utan mest med matte eller någon annan tvåfotad familjemedlem….Gordon däemot är ganska tyst om han inte lockar på någonpotentiell flickvän förstås!
//Annika
De pratar hela tiden.
Candide har ett lite basaktigt halsljud som när jag imiterar får honom att bli riktigt kelsjuk.
De övriga har mer vanliga mjauläten och vi kan då ha långa konversioner med varandra.