Kjenner noen til denne raggisen?
Jeg var inne på en av de norske annonsesidene i dag og kom over denne anonsen…
Er det noen som kjenner til denne lille raggisplutten, eller vet hvem som kan være oppdretteren?
http://dyrenett.no/no/s/an/vis.asp?art=Katt&kat=7&id=279320
Håper den finner sine eiere…

Ja, hun hadde en spesiell tegning i ansiktet, så jeg håper noen her inne kan kjenne henne igjen…

Hm, kjenner den nok ikke igjen..
Håper virkelig den finner eieren sin igjen…
Ser det er i sør-trøndelag vel og merke..
Någon som hört något?
Har man fått tag i ägaren?
Martina
Yataz

Jag tror inte hon är en renrasig Ragdoll…eftersom hon inte är chippad har hon ingen stamtavla så antagligen har hon ingen seriös uppfödare heller. Tråkigt.
#5 Det är inget tvång att chipmärka kattungar. En del uppfödare brukar rekommendera att göra det senare. Så denna katt kan visst ha stamtavla bara för att den inte är chippad. Så det behöver varken vara blandras eller komma från oseriös uppfödare för det.
Sedan kan det skilja sig en del vad man har för regler i de olika länderna.
I norge t.ex. behöver du bara vaccinera en gång innan kattungar flyttar (har jag för mig?) och i Sverige måste man göra det två gånger.
Så det kan nog skilja sig hur man gör med chip-märkningen också.
Men som sagt jag vet de både i Norge och Sverige som inte chipmärker sina kattungar. Jag gör det dock, men det hör inte hit.
Martina
Yataz

nej det är tråkigt att folk inte chipar…. men som sagt ja vet många som inte gör det.. på mina katter som inte vart det har ja gjort det… till och med fått min gammel-modiga mamma att märka hennes huskatter (hoppas hon inte läser, inget illa menat men hon tycker varför göra de nu när man inte gjort det förr eller nåt i den stilen)
#7 En del uppfödare menar på att chippet kan vandra i kroppen eller förflytta sig till olämpligt ställe när katten växer och därför vill de inte göra det när kattungen är liten. Dessa uppfödare brukar dock oftast rekommendera att man chippar när katten är äldre.
Jag själv tycker det är lättare att chippa kattunge och under de kullar jag har haft har jag inte varit med om något vandrande chip och inte heller att det hamnat på olämpligt ställe senare.
Jag tror det har med att göra vem som chippar. En del kanske inte sätter chippet helt rätt. För jag vet någon som varit med om att chipet satt sig upp emot huvudet när den blivit äldre. Den kan inte ha chippats på rätt sätt anser jag.
Sedan hörde jag att det var någon särskild sort på chip som hade risk för att vandra, men hurvida det är sant eller inte må vara osagt.
Jag använder, eller rättare sagt min veterinär använder, DataMars chip och det är nog det vanligaste. Och som sagt, det har fungerat bra här.
Nu kanske jag fortsatte lite väl utanför diskussionen men ville bara förklara varför en del uppfödare väljer att göra så och tycker inte man ska klassas som oseriös för det.
Ingen som vet om man funnit ägaren?
Martina
Yataz