Min sötnos

SÖT
Från vilken uppfödning? *nyfiken*

vilken snygging

Han har inget speciellt uppfödningsnamn, men hans mamma kommer från S*Oledoledoff´s och hans pappa från norska Feskarkatten :)

Dara, vad är din katt för rasfärg? Är det brun colorpoint? Ser i alla fall ut som en sån som min sambo vill ha :P

Förresten, han är okastrerad och med väldigt fettig svans. Någon av er som har några bra tips om hur man får bort det? Jag har redan testat potatismjöl och Yes, men läste nånstans om matolja, att fett löser fett. Är det värt å prova tro?

Om du vil ha et rimelig alternativ, så kan du prøve å sette inn svansen hans med majones og la det sitte i ca 12-14 timer, siden tvette svansen ut med Yes, eller en annan fettløselig shampo 
Annars tror jeg at jeg skrev et innlegg i en annan tråd om hvordan man preparerer ragdolls til utstillning. jeg skrev litt om fetsvans der.
Lykke til!

fett löser fett.. men annars är Goop bra, annvände ja på min hane och de blev supper bra efter… när man sköljer ur tänk på att inte knåda i svansen i onödan samma efter när man kammar..

okej, tack så mycket för tipsen, jag får prova och se vilket som funkar!

#5 jo, safir är burnmaskad, en lite rag n tösa… tycker helt klart att nu skall köpa en sådan, jag gillar starkt denna förgen även om alla maskade är fina
du skruver att han inte har något uppfödningsnamn? men han kommer från en uppfödare och har stamtavla? vart bara lite förvirrad…
hur menas…

jaha, jo vi funderar på en sådan..hon var väldig fin din Safir =)
ja, det kanske lät lite konstigt. Men det var ägaerns två katters första kull å hon ville väl inte göra ett uppfödningsnamn, eftersom hon bara ville göra en kull tror jag =). Eller låter det fortfarande krångligt? =P

Hon är registrarad som uppfödare med sitt personliga namn helt enkelt =)

jo just det när du är säcker på att pälsen är helt torr kan man ha i lite tor shampo, fall den är så fet att den fäller ur och nästan ser infekterad ut i hårbotten är detta supper. åter igen så kamma då inte i onödan när du ska ha ur det, risk att den blir fett igen då.. låt de sitta 1h eller så innan man kammar ut/skakar ut de.

Jaha, ska det vara något speciellt torrschampo lr funkar sånt man köper på apoteket??
Torrshampoo köper du i djuraffär eller på nätet.
Swecat har både torrshampoo och Groomers Goop som är bra mot fettsvans.

#11 förstår precis, ,man får ta en kull iutan att ha stamnamn och det är just detta hon har gjort
Du kan testa kaolinumpuder mot fetsvans. Använd en kam mothårs för att få det ända in till huden. Därefter Goop. Avsluta gärna med t.ex. Berry Delight från Espree.

okej, tack för tipsen, ska jag ta å skaffa lite sånt! 

#16 Jaha, ja just så vad det!
#6 Som sagt, fett löser fett. Vid fettsvans använder jag mig av matolja.
Gnor in det ordentligt i svansen t.ex. på morgonen och låter det sitta över dagen. Då det lätt kan bli fettfläckar där katten väljer att lägga sig brukar jag ta en tygbit och linda in svansen i. Har fungerat här.
Sedan framåt sen eftermiddag/kväll har jag sköljt ut matoljan så gott det går och sedan använt mig av House of An-Ju Degrease (tror jag det heter).
Köpte en liten provflaska bara och den har räckt länge.
Masserar in det ordentligt och sedan sköljer ordentligt. Brukar avsluta med ett vanligt schampoo.
Sedan har fettsvansen hållt sig borta ganska länge faktiskt.
Martina
Yataz

jaha, men det låter ju kanon bra, va smart det där med å linda in svansen också! Eftersom man vill ju helst inte ha massa fettfläckar i sängen å soffan. House of An-Ju Degrease, vart hittade du den? Vad är det för nåt? =)
#21 Det brukar finnas monter på utställningar som säljer det.
Jag vet en skogis uppfödare som säljer:
http://www.dicoths.se
Du kan ju maila henne och höra om hon kanske kan skicka ett prov.
Kommer inte ihåg vad det kosta, men inte alls mycket. Sedan tillkommer väl porto också i så fall om hon ska skicka.
Degrease är avfettande och fungerar alldeles utmärkt på feta svansar och pälsar samt behåller det så längre, enligt mina erfarenheter.
Martina
Yataz
annars kan du prova att köpa Natusan Baby puder och gnugga in i det feta på svansen morgon o kväll under 4-5 dagar så försvinner fettet. Fungerar i alla fall på min hane alldeles utmärkt. Sen är det bra att hålla efter fetsvansen
regelbundet. Vilket jag får medge att jag själv slarvar med 
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Åh, vad glad jag blir för alla tips! Jag älskar verkligen det här forumet, man kan få svar på massa frågor som man har!
Plus att man får kontakt med andra ragdollägare som i alla fall tycker det är intressant å prata "katt". 
Tack Martina för att du skapat detta forum, om det var du!
En annan tanke dök upp då jag i framtiden vill skaffa en till ragdoll, men vill helst att den ska komma från min hane (eftersom jag älskar hans temprament och personlighet). Hur gör man för att komma i kontakt med någon som har en ragdollhona som är intresserad av en kull?
#24 Det första du kan börja med är att anmäla honom till en kattutställning så du får reda på hur bra han är enligt ragdollens standard. Får du bra utlåtande och har en rastypisk hane så får man en del kontakter redan på utställningar.
Det andra du bör göra är att läsa på om rasens hälsoprogram och bilda dig en uppfattning om hur du vill följa den. Jag ultraljudar hjärta och njurar för att se att de är ok innan katterna går i avel. Jag DNA-testar även för HCM-genen.
Du måste också kolla så testiklarna finns på plats och få ett testikelintyg samt även ett navelbråcksintyg.
Om allt även där ser ok ut så är det inget som hindrar dig till att låta honom gå vidare i avel. Tycker man det är svårt att komma i kontakt med någon så kan man använda sig av en avelshane lista.
Men kom ihåg att hur mysig din hane än är så är det kanske inte säkert att han lämpar sig för avel för det. Så därför är det viktigt att kolla upp de ovan nämnda sakerna först. Avel är så mycket mer än att låna ut sin gosiga pojke för att behålla något.
Jag tycker du finner bra information på;
http://scandinavianragdoll.com/
De har dessutom en avelshane lista som man som medlem kan utnyttja.
Martina
Yataz
Glömde, kontakta även din uppfödare om du funderar på att låna ut honom så kan säkert han/hon hjälpa dig vidare.
Hon kan ju säkert också berätta för dig om han lämpar sig för avel.
Lycka till!
Martina
Yataz

Om du vill ha en unge efter din hane som ska vara brun mitted, så är det säkrast att du parar med en hona som är brun mitted eller brun high mitted.
(High mitted ser ut som bi-colour).
Om du skulle lägga upp din kille på avelshane listan om allt annat klaffar så kan du ju skriva en notis att du gärna vill para med brun mitted eller brun high mitted hona så hör nog någon som har detta av sig.
Martina
Yataz

#30 Den tråden gäller bara mitted varianten.
När det gäller high mitted så är den registrerad som bi-colour eftersom det är så den ser ut, men genetiskt är den high mitted.
Så en high mitted ställs ut som bi-colour…rörigt det där..
Skönheten på banners längst upp på sajtens sida är just high mitted, men ser ut och ställs ut som bi-colour.
En mitted med bred bläs är något annat 
Martina
Yataz

ok, man lär sig ju något nytt varige dag
fixat

#29 Ja, det måste vara lika svårt å hitta en passande hane som hona! Hur har du gått till väga?

#23 Vill tacka så mycket för tipset! It´s working 

#33 jag har inte löst detta problem ännu men tänker mig att leter man tillreckligt så dyker hanen upp… kanske lite önsketänkande men så kanske uppfödaren min kan hjälpa mig till sista biten på min önskan
#35 Vill bara inflika att det alltid är bra att få hjälp genom sin uppfödare. För det är inte lätt som ny att sätta igång med avel. Så det tycker jag är en himla bra start. Sedan kan ju uppfödaren och berätta hur pass lämplig katten är för avel.
Martina
Yataz

#36 eksakt. är så mycket som man som ny inte tänket på