Hur tänker ni kring era hemsidor?
Hemsidor tycker jag är en jätteviktig sak när man ska göra sitt första intryck och visa hur fina katter man har. Hur tänker ni uppfödare när ni skapar era hemsidor? Vad är viktigast: många bilder eller ett par få men bra? Lättnavigerad eller ska man få in så mycket som möjligt. Länka eller inte länka? Kan en hemsida ge en vink om hur ni är som uppfödare eller kan det bakom en anskrämligt ful hemsida gömma sig en fantastiskt bra uppfödare med kanonkatter?
Jag är jättenyfiken på hur ni tänker kring era hemsidor, det finns ju som ni vet tusen olika varianter i varierande kvalitét. Tipsa gärna oss om hemsidor ni tycker är skolexempel :)
Ett intressant ämne även för mig som köpare. Vi är som sagt var på gång att köpa en till katt och jag har nu plöjt igenom ett antal hemsidor
… både "fula" och helt fantastiska sidor. Det hemska är att en snygg välgjord hemsida för mig är mer lockande än en "ful" hemsida… det är ju första intrycket.
Jag som köpare vill i alla fall ha information om bland annat de personer som har hemsidan, bilder på katterna (gärna både närbilder och helkroppsbilder), färg/teckning på katterna, stamtavla på katterna, bilder på tidigare kullar, planer, tester, kattungebilder, bilder på mor- och farföräldrar osv. Jag vet jag har en del önskningar
För mig är det viktigt att kunna få ta del av så mycket som möjligt redan via hemsidan.
Jag tycker det är jättespännande att titta på stamtavlan och se vem som är mor och far till en katt, även kanske se vem mormor är osv. Men, det är kanske bara jag som är intresserad av sånt som "vanlig" köpare 
Det jag ibland kan sakna är att vissa inte sätter ut bilder på sina kattungar förrän väldigt sent…men, det kanske är så det är.
Men det är kanonbra att så många har hemsidor…och det flesta har jättefina hemsidor med massor av information 
Är det kanske mig du tänker på? 
Jag är väl ibland, ofta, ganska dålig på att uppdatera men försöker alltid bättra mig. Men i övrigt tror jag att vi har det mesta du efterfrågar på vår hemsida förutom stavtavlor då.
Nog tror jag att en prydlig hemsida ger ett bra första intryck, men jag vet om några uppfödare som är jätteduktiga på avel men kanske lite sämre på hemsidor. Men man kan ju inte vara bra på allt. 
#2: Nä, det är inte din hemsida.
Men, jag kanske är en krävande köpare
Nä, det är jag inte…det är bara det att jag älskar att se bilder och läsa om rasen ragdoll. Så, era hemsidor som ni har är så roliga att besöka. Och som köpare kanske man inte har så bra koll på alla uppfödare och vilka som är bra eller eller inte. Och det är ju synd att hemsidan faktiskt ger ett första intryck hur bra man än är som uppfödare.
# 2 Nej man kan inte vara bra på allt, men jag håller med om att hemsidan betyder mycket då man söker katt.
Den behöver inte vara gjord av proffs (även om det inte försämrar saken
), men jag tycker den bör vara överskådlig, länkarna bör fungera och framförallt bör det finnas bilder på kattungarna som är till salu och deras föräldrar. Som uppfödare vill man förstås också se stamtavla, det är ju en mycket viktig del då man väljer en framtida avelskatt.
Bilderna ska gärna visa kattungen ur olika vinlar: framifrån, profil och helbild.
En suddig bild på nåt som man med lite vilja kan få till en ragdoll kan man lika gärna lämna bort, tycker jag. Om man själv inte kan ta bra bilder så lönar det sig nog att prata med nån kompis som kommer och fotar
Då menar jag inte att det behöver vara proffsfoton, men i alla fall skärpa så att man ser vad bilden föreställer och en vinkel som visar hur katten faktiskt ser ut. Photoshopade bilder där t.ex ögonfärgen är förbättrad hoppas jag att ingen seriös uppfödare sätter ut på hemsidan, men om man vill kan man gärna ta bort störande bakgrund eller klippa bort oväsentligheter från bilderna. Röda ögon är irriternade och bör fixas…
Det är min åsikt.
Det första i inlägget var mest ett skämt från min sida. 
Men jag tycker att det är roligt att du är så intresserad. Det är ju även vårt största intresse och passion och då är alltid kul att prata med likasinnade.

Jag tycker hemsidor är otroligt viktiga. Kommer jag insurfande på en ful el seg hemsida, lämnar jag den direkt. För att inte tala om bra foto på katterna, är det dåliga foton lämnar jag också sidan med en gång. Det är otroligt viktigt tycker jag, att ha bra foton på sina katter, för det är ju det första intrycket man som besökare ser…
jag är totalt nördig på att göra hemsidan så jag har alltid haft hjälp av en webmaster att göra sidan och även att uppdatera min sida ( TACK NI SOM HJÄLPER MIG) Jag är noga med att uppdatering sker varje vecka, det behöver inte vara någon stor förändring , men bara att det händer något litet, det är det som gör att sidan blir välbesökt..
Det ska vara en enkel men snygg sida, lättnavigerad, lite info, absolut ingen musik eller bildspel,jag är en icke tålmodig person och har inte tid att sitta och vänta på att bild ska rulla fram, det är inget för mig..
Jag skriver inte ut några hälsoresultat på mina katter, utan är det någon som är intresserad så lämnar jag såklart ut info…jag testar mina katter , det är inte det -men jag tycker inte det är något att skriva ut på sin sida..och DNA testerna tycker jag bara är ett verktyg för uppfödaren och de som köper till avel, så det vill jag inte heller skriva ut, det förvillar bara…många tror ju att vi har en alldeles väldigt sjuk ras, de förstår ju inte att vi har ett hälsoprogram , till skillnad från många andra raser..
Det ska vara snygga färger påsidan och i harmoni med varandra…..jag försöker byta ut min layout efter i alla fall 1 år , det är alltid kul med nytt….
så för mig- en snygg hemsida är A och O = superviktig
Kattungar väntas hos GunBertus
Hemsidan är jätteviktig! Den ska vara vacker, snabb och lättnavigerad. Dessutom ska det finnas information så att man enkelt kan läsa det kortfattat - absolut inte i romanform! Bra bilder är också oerhört viktigt, samt att hemsidan uppdateras ofta, räcker med att lägga in en ny bild på framsidan t ex.
En slö sida och en sida som inte uppdateras särskilt ofta återvänder jag inte till.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

#8 håller med! En sida som uppdateras iallefall en gång i veckan ser jag fram emot att besöka medans en hemsida som uppdateras varannan månad tröttnar jag snabbt på. Sen håller jag med övriga skribenter att det ska vara lättnavigerat utan fyrtioelva under länkar och skarpa bilder!
Måste tillägga att jag är imponerad över alla snygga och enkla hemsidor som finns därute! Själv kan jag ingenting om att göra hemsidor…….
Utan får hjälp, tack Lotta!

Om andras hemsidor: Superviktigt att de är snygga och uppdaterade, självklart. Att bilder och information presenteras snyggt är ju också viktigt. Jag vill också bilda mig en uppfattning om/få en känsla av människorna som står bakom uppfödningen.
Om min egen hemsida: Fy, vad mycket jag skulle vilja ändra… Men, men… Jag är fullt medveten om dess usla utseende men den var egentligen inte gjord för katterna, utan för vårt akvaristikintresse…
Jag håller med om att en hemsida som uppdateras regelbundet är mycket roligare att besöka. Då, väntar man att något nytt kommer då och då 
Jag försöker uppdatera min hemsida varje vecka, även om det bara är små saker man ändrar.. Byter lite bilder här och där…
Att få kort skarpa och fina är ju ett svårt projekt, speciellt när man har kattungar som inte kan sitta still. Men jag håller på att lära mig det oxå nu :-)
Jag har även lagt ut massor av kort på picasa och gjort små album av dem, på både katter och marsvin och våran tur till djurparken Kolmården mina egna projekt här hemma för dem som vill se..
//Lotta
Vad kul det är med alla svar! Visst är det viktigt med en snygg hemsida som jag skrev när jag själv skrev inlägget, men jag kan trösta alla som har dåligt samvete över sina sidor att jag förstår att inte alla kan fixa värsta fina hemsidan. Det kan både vara dyrt och tidskrävande.
Här kommer en liten lista på tips från mig som man kan tänka på oavsett en "fin" eller "ful" hemsida:
1) Kan man inget om hemsidor eller inte har tillgång till någon som kan göra en snygg layout får man "kompensera" med att ha riktigt snygga och skarpa bilder. Röda ögon är ingen bra idé, det är lätt fixat i det enklaste av bildbehandlingsprogram. Använd hög ISO på kameran istället för blixt. Om du ska använda blixt - använd en snäll en! (Ooo, nu kom jag på ett annat ämne också!)
2) Tänk på att ha behagliga färger på hemsidan som är vilsamma för ögat. Då kan jag stanna länge ändå även om det inte är supersnygg layout. Men en koboltblå bakgrund med neonrosa text lämnar jag direkt, spelar ingen roll hur fina katterna är!
3) Max 10 bilder på varje katt, bättre att de är riktigt bra och visar en komplett helhetsbild av katten än en massa suddiga eller flera som liksom visar "samma" katt hela tiden. Bilder med humor är också välkomna, en liten gäsp kan räcka eller lite bus :)
4) Gör sidan lättuppdaterad. Det är mycket roligare att gå in på en sida man vet uppdateras ofta. Jag håller med om att något litet räcker, en liten nyhetsspalt är ett lätt sätt att hålla oss nyfikna.
5) Personligen tycker jag det är jättemysigt att få läsa lite om hur katten är i sin personlighet! Några rader bara, inte en hel roman.
6) Likadant med uppfödaren. Vem står bakom? En bild på sig själv är inte det lättaste att sätta ut och jag respekterar om nån inte vill göra det, men när nån gör det tycker jag att det är kul! Men absolut att man skriver lite om sig själv och kanske varför man håller på med uppfödning.
7) Stamtavlorna är kul men mest för att jag släktforskar :)
Hm.. det var nog alles. Skriver fler tips sen om jag kommer på några.

#13 Hmmm jag tror jag uppfyller alla dina önskemål förutom kort på mig själv. Vill ju inte skrämma iväg ev kattunge köpare :-) Nej skämt och sido- Jag håller med dig det ska hända något hela tiden eller varför inte en liten blogg, jag som älskar att läsa andras bloggar.
#14 Haha visst gjorde du det, nu var jag ju tvungen att gå in och kika! Kanonfint uppbyggt, jag gillade särskilt delen med kattungarna. Jättebra uppbyggt och överskådligt, två fina foton på varje ålder - det är allt som behövs! Jag gillade även de vuxna katternas avdelning med thumbnails, det är ett bra sätt för mig som besökare att välja vilket foto jag skulle vilja titta på. Bra jobbat!
Tråkigt också med kattbilder som tar superlång tid att få fram på vissa hemsidor! Såna sidor har man inget tålamod med.
Själv är jag nybörjare med min hemsida.Går in då och då för att justera,uppdatera och lägga in nya bilder.Inte så ofta som jag skulle vilja tyvärr men har inte just nu så mycket att säga.Men när min andra kull är född(snart) så händer det lite mer.
Tack för tipsen "kitcat"!Du hade bra tankar om hemsidor.

#14 Tack för det! Ja jag har bra hjälp först av Gry som gjorde sidan Sedan Jenny som har byggt vidare på den. Lite förändringar kommer att ske när kattungarna har flyttat. Det tar tid att ta alla kort. Få se om du gillar den fortsättningsvis.

jag är ingen uppfödare men har hemsida till mina djur och håller med de flesta om att det ska vara en stillren sida med uppdat minst en gång i veckan… ja tycker väl personligen inte min sida är supper kul, men är inge vidare på det där så ja försöker… om någon har tips, kritik mottages det tacksamt :) www.torpets.dinstudio.se
Jösses! Här kände jag mig verkligen träffad! Har inte uppdaterat min hemsida nu på ett halvår. Det beror på att det helt enkelt inte hänt något här hos oss. Väntat på att honorna skulle behaga bli dräktiga, men icke. Alltid är det något… en av honorna lägger sig på sidan och hanen är inte jätteintresserad av sina egna honor härhemma. Kan nog säga att jag funderat några gånger på om jag skulle lägga av, men har nu fått en nytändning och lovar att jag ska försöka uppdatera min hemsida oftare. Ska försöka lägga in lite nya bilder och berätta lite om vad som händer. För lite ska det ju hända här inom liten framtid…

Håller med övriga i tråden, en bra hemsida är mycket viktigt för uppfödningens marknadsföring.
Det som för mig utgör en bra hemsida är:
-Stilren med behagliga färgtoner
-Skarpa och bra bilder på katterna
-Lättnavigerad
-Relevant information om katterna och avelsplaneringen framåt.
-Väl uppdaterad