Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 1691 ggr
Singo-Torpet
0

när börjar ni använda era avelshanar?

hur gamla är era hanar ca?

hur länge använder ni hanen i avel? eller går ni bara på antalet kullar och inte tiden som fertil, efter date med första till sista honan?

Rosino
0

Jag har bara haft en, och han var 1 år och 2 mån då han hade sin första date. Med lyckat resultat!

Om hanen är könsmogen och man har gjort de tester man tänkt göra och allt på det sättet är ok så är det väl bara att köra igång Glad 

Om hanen är mycket ung och inte ställts i öppen klass så kan man behöva ett avelsgodkännade (åtminstone i Finland).

Vissa hanar kan kanske ha svårt med tekniken i början, så det är då ibland bättre med en erfaren hona.

Själv  tycker jag att det är antalet avkommor efter hanen som avgör hur länge han skall vara i avel, inte antal kullar eller hanens ålder.

Yataz
0

Min första hane parade för första gången med lyckat resultat när han var 2 år gammal. Inte för att han inte kunde innan, utan planerna passade inte för oss tidigare.
Han kastrerades när han var ca 3 år gammal och användes alltså under ett år.
Han fick under denna tid 5 kullar med totalt 19 kattungar.

Min andra hane parade första gången med lyckat resultat när han var 14 månader gammal.
Han kastrerades när han var 1,5 år gammal på grund av strilandet.
Men han hann att få 3 kullar efter sig med totalt 12 kattungar.

Min tredje och nuvarande hane parade för första gången med lyckat resultat när han var 1,5 år. Tror han kunde det innan, men ibland vill inte planerna detsamma.
Han har precis blivit pappa till två kattungar och det är bara början på hans tid som avelshane. Hur länge han kommer hållas fertil vet jag inte. Jag låter antalet avkommor styra mer där och han kommer att kastreras när jag känner att det är rätt.

Martina

Yataz

keikis
0

Min hane Highlander är 1 år den 30 Oktober, han går fritt med alla

mina katter(5stycken) ännu har ingen av honorna löpt så jag vet ej

hur han kommer att bli. Men ännu så strilar han inte!!

Hans far strilar men jag vet ej om detta ärvs vidare???

Tanken är att jag ej skall ha honom fertil i en lång tid då jag ej får

låna ut honom och skall försöka att få en eller två kullar efter

honom iallafall.

Det är jättespännande att se hur detta skall gå.

Nu är det lätt då jag väntar på att honorna skall löpa, men sedan

då dom har haft kull och ej skall paras igen så blir det att tänka

till.

Vi har planer på att bygga en utegård till sommaren då vi har ett

hus på tomten som förra ägaren hade hundar i det är både ljus

och värme i detta hus. Men att låta han gå ensam är ej att tänka

på.

Alwyn
0

Jag har en hane som är 11 månader. Han ska ultraljudas och testas snart och tanken är väl att han lånas ut någon gång innan jag tar min första egna kull på honom. Men jag vill nog se att han breddas lite till innan han paras. Just nu ser han lite slyngelaktig ut haha. Men vilken hane gör inte det i dendär åldern? Han har ett underbart temperament och är fin på många sätt.

Singo-Torpet
0

#3 jag har hört att om pappan strilar kan sonen ärva det bettendet men vet inte om ja tror det är sant?? ja hoppas att de är så då min hanes pappa inte strilar, bara kissar på dörren när han blir sur sa dem och han är väl ca (4år) minst och fertil än.

#4 nää dom kan ju se ut som "hej kom och hjälp mig" i viss ålder =) tycker min hane hållt sig någorlunda mot min förra i den åldern, men han vart ju supper sen iaf så de pela ju inte så stor roll att han var lite "urväxt" ett tag..

ja skulle nog inte våga låna ut min hane innan ja använt honom själv utifall hormonerna drar igång ännu mera efter, och om han då skulle börja strila m.m… men iofs så märker man kanske det innan om hanen gått och vart könsmogen länge???

Men kan också bero på att OM min hane börjar strila så är inte en kastration långt borta, har ingen möjlighet och vill inte ha en liten kiss-råtta till här hemma, redan haft det jobbet med en hona förrut… men henne har ja översende med hon var ju sjuk min lila prinssesa.