Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1799 ggr
Alwyn
2008-10-05 14:41
0

Avelshanar och problem

Jag inser att dethär nog är lite av ett tabu-belagt ämne, som många inte gärna pratar om…men jag hoppas att många ska strunta i det och dela med sig här.

Att hålla avelshane kan vara besvärligt och många råkar ut för problem av olika sorter. Det jag är intresserad av är vilka typer av problem ni stött på samt om och hur ni löst dem? Tänk om man kunde beställa en hane som inte vrålar, strilar, går ner sig eller terroriserar de andra katterna alls, hehe….men det är nog svårt.

Problem: Min hane som är 11 månader har varit superduktig fram tills nu, bortsett från att han gnäller lite ibland på natten. Men så nu plötsligt har han kissat 2 ggr på ett mindre trevligt ställe Obestämd nämligen sängen, med 1 veckas mellanrum. Aldrig att han strilat/kissat fel någonstans förr. Första gången trodde jag det va protest mot att jag hade nattgäst, men nu igår va det bara jag hemma som låg och såg på film. Sen tycker jag han har stannat i viktuppgång, och blivit lite smal.

Lösningar: Jag funderar på om jag ska stänga till sovrummet och förbjuda katterna att vara där men det kommer bli ohållbart då de krafsar på dörren och jamar så fort man stänger en dörr. Jag har köpt ett tikskydd med, men det känns elakt att tvinga dem gå med det. Jag har en Feliway-adaptor i väggen. Kanske P-spruta kan vara något? Vad tror ni och hur har ni det?

Alwyn
2008-10-05 16:21
0

Läste om ett homeopatpreparat vid namn Homeoexil… var kan man köpa detta?

Singo-Torpet
2008-10-05 17:19
0

jag kör med feliway adapter, minst 2 oavsett om man bor litet så de kommer från båda håll, och sprayen tycker ja är mycket bättre.. ja sprayar på alla utstikande saker som hörnen på sängen bord m.m. minst varanan dag, för att före bygga, ja vet inte om de funkar då min kille aldrig kissat inne, men ja vet inte heller om de är de som gör att han inte börjat.

om de bara är där han kissar så skulle ja inte låta dörren vara öppen om ja inte hade uppsikt, eftersom det är just bland de otrevligaste ställena.

prova p-piller innan sprutan, då sprutan ej rek av de vet ja pratat med till katter som ska gå i avel, för den kan ju sitta i väldigt länge beroende på individen.

Alwyn
2008-10-05 20:10
0

tack #2, jag har haft sprayen med innan men nu tog den slut. Jag har funderat och kommit fram till att jag inte vill sätta p-piller el p-spruta på honom, det känns inte värt det. Hoppas jag kan få tag på homeopatmedel som vi kan prova istället.

Marie77
2008-10-05 21:12
0

#1 Hör med djurhomeopaten Anna-Lena Nyström

GunBertus
2008-10-05 21:55
0

ja det är verkligen inget roligt problem det här med fertila hanar..

idag har jag beslutat att kastrera min ena hane Kenzo . Det är ju inte klokt att behöva göra detta redan..han har dessutom nyligen testas också = utgifter…och han har bara haft 1 kull…

Men, då jag är av den åsikten att jag vill ha mina hanar inneboende hos familj så de får all kärlek och uppmärksamhet som en katt ska ha- så är detta ett beslut jag måste ta ,då Kenzo har börjat kissa i fodervärdens säng…

Angående P spruta..jag har gjort det en gång på en MCO hane för han var väldigt tidig könsmogen…men denna hane visade sig sedan vara steril….jag testade honom i Uppsala..

och då kan jag inte låta bli att dra en viss paralell mellan denna spruta och steriliteten…det behöver inte vara så men jag vågar inte ge spruta fler gånger…

Kattungar väntas hos GunBertus

Alwyn
2008-10-06 12:51
0

#5 Ja det låter ju läskigt, nä p-spruta vågar jag nog inte heller ge honom. Det är så tråkigt när hanarna gör det så svårt för oss uppfödare.

kitcat
2008-10-06 16:03
0

Nu har jag två redan kastrerade hanar men måste säga att jag tycker Feliway i vägguttagen fungerar toppen. Det är lugnt, tryggt och harmoniskt här hemma. Ibland sprayas det lite av storkatten men det sker sällan och är så lite så det är inga problem, snarare ett sunt beteende tycker jag. Men kiss i sängen är inget kul och är din hane fertil så kan jag tänka mig att det är svårare att få bukt med problemet. Har hört att man kan lägga aluminiumfolie där problemen uppstår, det ska tydligen vara otäckt att gå på för katterna. Det är möjligt att han kommer kissa nån annanstans då, men sängen får iallafall förbli torr…

Lycka till iallafall!