Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 996 ggr
Ragstars
0

Når hanen ikke " får det til"...

Min kompis som har en nydelig raggishane som nå er 17 måneder gammel.

Det var meningen med at han skulle anvendes i avel, men han klarer ikke å få det til…

5 ulika honor har han parret, men ingen av disse blir drektige.

To av disse honorna har også vært hos ham to ganger eller mer.

Han har også bodd hos to av honorna for å se om han ville parre på "bortebane", men det hjalp heller ingenting.

Han vet hvordan han skal gjøre, og har også klart å parre honorna sånn at de har parringshyl, men uten resultat.

Er det noen andre som har erfarenheter av dette?

Er det fordi han fortfarande er ung?

Han er full av hormoner, og han striler litt, så noe kastratbeteende har han ikke…

Er det noe vi kan gjøre for å få en fertilitetsutredning på ham?

GunBertus
0

Jag har haft en MCO hane som var steril. Han provade alla mina egna honor+2 st andra honor,men ingenting hände. Mina honor blev väldigt stressade av detta , att ständigt vara skendräktiga och mådde verkligen inte bra.. Jag hade honom avelsförsäkrad så jag tog kontakt med försäkringsbolaget och veterinären för att fråga hur jag skulle gå tillväga vid en fertilitetsutredning. Det visade sig vara väldigt invecklat för det finns tydligen bara ett ställe i Sverige där detta görs och det var i Uppsala och det är bara en person där som kan detta.

Jag hade en uppfödarkompis som testat att para med honom och hon jobbar i Uppsala på en veterinärpraktik , så hon åtog sig att lämna in honom där utredningen gjordes.

Egentligen ska hanen lämna ett spermaprov först och sedan ska man vänta 6 mån och sedan lämna ytterligare ett spermaprov.
Men- denna person som utför testen såg redan vid första kontrollen att min hane var precis tom på allt vad spermier heter så vi behövde aldrig vänta i 6 mån till..

Kontentan av det hela- Det är inte stor idé att ha detta avelstillägg på hanar i sin försäkring, för det är väldigt invecklat att starta denna utredning. Dessutom säger min veterinär att han tycker testet är väldigt jobbigt och stressande för katten, tydligen får de elektriska stötar för att tömma sig på sperma. Det låter inte speciellt trevligt tycker jag och jag kommer inte att göra om detta på fler hanar.

Kattungar väntas hos GunBertus

Heros
0

Jag imp en hane för ett antal år sedan som visade sig vara steril.
Han var försäkrad i agria och det behövdes ej spermaprov för att få ut från avelstillägget, fertilitetsutredningen som gjordes var nedan

**#Allmänt blodprov

#Klinisk undersökning inkl palpera testiklar och undersökning av penis

#Intyg testikelstatus

#Intyg kastrering

#Bifoga namn på minst 2 honor som haft kattungar, som hanen parat.** (Kopior på tex parningsavtal)

De krävde inte spermaprov för att det bara utförs på ett ställe i Sverige, kan ju vara annorlunda i Norge så det kan ju vara värt att kolla upp. Vid kastreringen av min hankatt så såg man även att hans testiklar var helt obrukbara , han hade aldrig producerat spermier.

Hoppas det löser sig med allt
/Åsa

Heros
0

Tillägg min hane som var steril hade ett väldigt fertilt beteende han strilade och skrek väldigt mellan varven. Han parade fullt ut så även fast han ej producerade spermier så betedde han sig fertil.
Några förslag nedan då jag läste mycket när jag hade min hanes utredning…

En del hanar kan ha en sträng kvar på snoppen, så de kan inte få utlösning men det är lätt åtgärdat av veterinär.
Om ni lyckas få ut den lille så ser ni om strängen är kvar, annars be en veterinär undersöka.

Kan vara så att hanen har några bakterier där nere efter tex tvättande av snoppen, ibland kan en antibiotika kur hjälpa.

Om hanen haft infektion med tex hög feber så kan spermierna bli obrukbara, likaså vid tandproblem, men har man tur så går det tillbaka men kan ta upp till ett år efter.

/Åsa

Ragstars
0

Takk for svar, Gunbertus!!

Oi, dette hørtes virkelig "jobbigt" ut for både ham og honorna!

Min kompis' hane er også avelsforsikret ( i Agria) og kanskje hun i såfall kan ringe dem for å få høre hvor man evt. kan få utført en slik fertilititetsutredning her i Norge.

Kanskje er det som med alt annet, at det er svårt å få utført her i Norge. Har erfaring med at Agria helst vil ha sine egne veterinærer og "kontakter" til å utrede.

Det hørtes absolutt ikke noe kult ut å få elektriske støt i seg…Rynkar på näsan

Min kompis' hane har tidligere fått en p-sprøyte, men det er lenge siden( 7 mnd). Kan det være derfor han ikke klarer å lage barn? Leste noe lignende i en annen tråd.

Virkningen av denne burde vel ha gått ut etter ca 3 mnd?

Ragstars
0

Takk for svar, Åsa!

Jo, hanen har også hatt noen kurer med antibiotika, da han har hatt en urinveisinflammasjon som tok lang tid å bli av med.

Kanskje det kan være dette som er årsaken?

Tror min kompis bør ta ham med til enda et veterinærbesøk;)

GunBertus
0

Det måste ha ändrats nu för detta var inte mer än 6 mån sedan jag hade detta problem..

konstigt om försäkringsbolagen och veterinärerna agerar annorlunda ?

Det kanske är värt att kolla upp, kan ju vara väldigt bra att få reda på vad som gäller idag..

Kattungar väntas hos GunBertus

Denna kommentar har tagits bort.
Wermdos
0

Jag har haft liknande problem.

Tog in en hane från Canada, som inte heller fick till det. När honorna höglöpte låg han på en stol och tittadeRynkar på näsanVar lite intresseradv emellanåt, men ingen stor härförare.

#2 Jag gjorde precis som Åsa. Agria krävde heller inget spermieprov, behövs inte på katt sa de.

Så när proverna och besiktningen var klar och inte visade ngt annat som var fel, så var det bara att kastrera katten och skicka in intyg på detta.

Ska kanske tilläggas att det inte såg ut att vara ngt fel på hans testiklar.

Så sen fick jag ut hans livförsäkringsbelopp.

Men en himla trist historia.

Detta var för ca 1,5 år sedan.

Ing-Marie.

Ragstars
0

Takk for at dere deler med dere!!!

Jeg og min kompis er evig takknemlige!!Glad

Jeg håper virkelig at han klarer av det tilslutt, og at ingenting er galt med ham.

Gode haner vokser ikke på trær her i Norge, og det ville være synd å ikke få bruke en slik snygg, snill og stor hane i avel.

Holder tummorna!!

Heros
0

#6 Det var ca 2 år sedan det gällde min katt