Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2063 ggr
OldTowns
2008-10-01 19:21
0

Torrfoder. En möjlig riskfaktor?

Läste en artikel författad av Tony Buffington. Medlem av The Canadian Veterinary Medical Asssociations och publicerad i The Canadian Veterianary Journal. Där försöker han belysa problem med torrfoder i allmänhet och kolhydrathalten i densamme med tanke på att katter är karnivorer.

Problemet beskrivet i denna artikel var risken för övervikt samt utvecklandet av Diabetes Mellitus av Typ-2. Dvs de välfärdsproblem som även människan drabbats av. 

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=18624064

Enligt slutsatserna var det nog inte fodret i sig utan snarare omgivningens respons i matfrågan gentemot katten som var problemet.

Har själv funderat mycket kring detta och inte bara för de presenterade problemen i den aktuella studien. Läste ett utdrag från en forskare som höll en föreläsning kring kost. Hon menade att de flesta blötfoder var bättre än torrfoder. Tyvärr har jag ingen länk. Men detta har resulterat i att jag ger katterna både och. Skulle vara intresant att höra hur ni tänker.

Yataz
2008-10-01 19:24
0

Jag har också hört om just detta så därför ger jag också både och..

Martina

Yataz

Marrics
2008-10-01 19:42
0

Barf och blötmat plus torrfoder. Helgarderad :-)

Tillemoras
2008-10-01 20:48
0

Ylva Stockelberg berättade på en föreläsning att hon behövde banta en av hennes katter och då körde hon GI metoden dvs slutade med torrfder och gav endast blötfoder. Det funkade! Bara en parantesGlad

Krickelin
2008-10-01 21:44
0

#3 Faktum är att jag också bantat en katt på enbart blötfoderGlad Det var Tamino som var väldigt fet och som jag bantade på blötmat. Det fungerade väldigt bra. Jag använde Mjau tetrorna till det.

Yataz
2008-10-01 22:07
0

#4 Jag gör detsamma med Ecco och det har hjälpt en del. Han är ju så matglad. Men nu blir det ju snart utställning igen så jag hoppas få ner honom i vikt lite till. Jag använder Bozita tetrorna och Mjau tetrorna.

Martina

Yataz

Heros
2008-10-01 23:17
0

Jag ger både torrfoder och blötmat, då jag var på en föreläsning för ett antal år sedan och då var deras teori att njurproblem kan uppstå av enbart torrfoder ätande.

Limin
2008-10-02 00:46
0

Intressant inlägg. Vilken tur att vi ger både torrfoder och blötmat .

Rosino
2008-10-02 10:44
0

Jag ger både och, men jag har några katter som nästan bara äter torrfoder och slickar i sig lite sås/gelé av blötmaten. En av katterna rör inte torrfoder överhuvud taget.

Elvans
2008-10-02 15:13
0

Jag ger mina både och… Men det blir mest torrfoder känns det som, de får blötmat på kvällarna, varför vet jag inte det har bara blivit så  :-).

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Nickolina
2008-10-02 21:48
0

Mina katter gillar inte "blötfoder" dom slickar bara upp såsen/gelén och ratar allt det andra, har provat snart ALLA sorter… bör jag oroa mig? någon som har något bra tips?Obestämd

dragonfire
2008-10-03 12:45
0

Jag är ganska övertygad om att blötmat är att föredra framför torrfoder. Katter är ju skapta att äta animalska mat, inte vegetarisk. Och i princip allt torrfoder innehåller ju ca 40% vegetabilier.

Nu ger jag mina katter Mjau blötmat och en del Orijen torrfoder, som är det torrfoder med högst andel animaliskt innehåll som jag hittat på marknaden.

Hade jag haft tiden, orken och energin så hade jag nog BARFat, men det har jag tyvärr inte.

Nickolina> Det är ganska vanligt att katter blir "beroende" av torrfoder. Och så länge dom får tillräckligt torrfoder att dom håller sig mätta så kommer de inte äta av blötmaten. Hunger är en väldigt bra aptitretare, så prova att minska ner på torrfodergivan så att de blir lite hungriga. Ge tex en liten portion torrisar på kvällen innan du går och lägger dig, och sen på morgonen när du vaknar och katterna är hungriga så erbjuder du dem blötmaten.

Jag brukar få mosa ihop blötmaten lite också, annars slickar de mest i sig gelén.

Ragstars
2008-10-03 17:20
0

Jeg gir både tørrfoder og bløtmat til mine katter. (Hills, RC og Eukanuba)

Men hva med tenner og tannkjøtt?

Får ikke kattene problemer med tannkjøttet sitt om man får for mye bløtfoder? Min veterinær sa at jeg måtte kutte ned på bløtforet og gi enbart tørrfoder da jeg var hos ham nå sist. To av mine katter har problemer med sine tenner og tannkjøttGråter

dragonfire
2008-10-04 11:50
0

Ragstars > Det finns mig veterligen inga studier som säger att torrfoder har någon gynnsam effekt på kattens tänder, katter som äter enbart torrfoder får lika mycket problem med tandsten etc som katter som äter blötmat.

Kattens tänder är ju anpassade för att slita/skära genom kött och ben, så dom där små torrfoderkulorna har nog inte så stor effekt. Många katter sväljer ju dessutom pelletsarna hela…

Så vill man ge katten något som är bra för tänderna så kan man ju ge dem lite segare kött eller köttiga ben, tex kycklingvingar.

Ragstars
2008-10-04 15:05
0

Kanskje jeg skal fortsette med å fore slik jeg gjør nå da…

Vil jo egentlig ikke kutte ned på våtforet, for kattene  elsker det jo!

Man lyssner jo på sin veterinær, men man lyssner også på andre uppfödares erfarenheter…

Pysslingens
2008-10-04 17:11
0

Jag tror stenhårt att blötmat och BARF är det absolut bästa för katterna. Så tro att jag var deprimerad när det ända som räddade kattungarnas magar var torrfoder Gråter 2 veckor innan leverans och vi åkte på ännu en gång med diarré då rök allt utan torrisar och det var tre fina pojkar utan diarré som kunde levereras…..

BARF räddade Blaizans mage efter att hon fått någon basilusk i amband med att hon flyttade till oss. Hon älskar allt som är rått och valde själv att bara äta BARF tills vi var på utställning och hon helt plötsligt ville ha torrisar Flört sedan åt hon blandat och nu var det ett tag sedan jag gjorde BARF. MEn eftersom hon är en köttbulle efter kastreringen så får det bli BARF igen. Tyvärr kan jag inte plocka bort torrisarna eftersom Pyret vägrar äta något annat än torrisar. Vi har försökt i 4 år.

Så jag tror på mer blötmat och lite rått kött.

kitcat
2008-10-07 17:04
0

Jag kör också med både och, men kanske mest för att hålla dem matglada. En av kissarna har mycket känslig mage och Hills Science Plan torrfoder är det enda som håller den i schack. Men lite blötfoder på morgonen är en av dagens höjdpunkter, då jamas det och kurras det väldeliga och det vill jag såklart inte ta ifrån dem. Mat ska vara glädjefyllt - även för en misse… Tungan ute

[Saiva]
2008-10-07 23:07
0

Jag ger bara blötfoder, rått kött, rå fisk och äggula(håller på att utveckla). Min katt har haft problem med njurarna så torrfoder är uteslutet här. Han älskar maten! :o)

Cheeserica
2008-10-08 16:36
0

Saiva - Rå fisk ska man helst undvika till katter, möjligtvis som godis då och då. Rå fisk innehåller enzymet tiaminas som hindrar tiamin-upptag, vilket orsakar B-vitaminbrist. Men i övrigt låter det som en jättebra kost för en njursjuk katt!

För att svara på ursprungsfrågan så är jag en sådan som anser att katter helst inte ska äta torrfoder alls. Nu är jag dock inte så duktig att jag följer det just för tillfället, men tanken är att mina katter ska äta endast BARF och blötmat i det långa loppet. Råa kycklingvingar är jättebra tandgymnastik och de flesta katter brukar älska det!

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

Fyrpihls
2008-10-09 11:35
0

Jag ger också både och..

Mina har fri tillgång till torrfoder, Hills och Royals, och dessutom serveras morgon och kväll blötmat och nötfärs, samt att de får välling när vi har bebisar i huset….

Blandat ersättning och majsvälling för barn beroende på ålder av kattungar… en mysfaktor mest…

Rithwa
2008-10-09 18:42
0

Detta var ett mycket intressant inlägg ni debatterar om blöt respektive torrfoder. Mina katter äter blötfoder och får torrfoder som kompliment. Jag är av den tron att det inte är bra för katter att enbart utfordras med torrfoder.

Barf är nog kanske det bästa men det är ju lite jobb med det.

Men dom stora säljarna som RC, Eukanuba Hill´s osv naturligtvis vill dom göra reklam för sitt, det är ju trots allt mycket pengar med i bilden när det gäller djurmat.

PS själv äger jag inga ragdolls utan siameser men brukar var inne och läsa hos er. Alla inlägg är ju väldigt  intressanta oavsett ras man har.

#1 Det låter väldigt allvarligt det du skrev. (kopierar in din text)

Problemet beskrivet i denna artikel var risken för övervikt samt utvecklandet av Diabetes Mellitus av Typ-2. Dvs de välfärdsproblem som även människan drabbats av.

[Saiva]
2008-10-09 21:40
0

#18 Rå fisk ska man helst undvika till katter, möjligtvis som godis då och då. Rå fisk innehåller enzymet tiaminas som hindrar tiamin-upptag, vilket orsakar B-vitaminbrist. Men i övrigt låter det som en jättebra kost för en njursjuk katt!

Jag ger någon bit rå makrill typ 1 eller 2 ggr i veckan så jag är säker på att han får i sig Omega-3 men ändå tillräckligt lite för att inte blockera tiaminet. ;o)

Idag hittade jag färska kycklinghjärtan och färsk kycklinglever på ICA!! :oD Jag köpte hem ett paket av vardera, sköljde dem och frös in dem en och en. Jag slängde åt katten min ett hjärta öfr att prova och en liiiten bit lever… Och han åt upp båda!! :oD Kikade upp lite fundersamt på mig när jag gav han hjärtat "Matte, vad tusan är det här?!". Men sen åt han upp det. ;o)

Jag håller på att fasa in han(och mig!) på BARF och hade väntat mig bra mkt mer motstånd eftersom han ätit nästan enbart torrfoder i 10 år. Men det går som smort! :oD

Denna kommentar har tagits bort.