Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2496 ggr
OldTowns
0

Återigen ett inlägg om blodgruppering

Fick ett mail från en uppfödare i USA via ett av deras forum för ragdoll. Har tagit mig friheten att översätta detta och ber om ursäkt ifall det inte är en helt korrekt översättning.

"Att Blodgruppera Ragdolls med AB - En särskild utmaning.

Att blodgruppera ragdolls har i jämförelse med andra raser blivit svårare med tanke på förekomsten av AB-typ. Jag har varit i kontakt med UC Davis och blivit rekommenderad att inte använda swabtesterna som de förser oss med via DNA. Forskningen de har gjort tidigare har visat sig medföra avvikelser.

Jag har pratat med Dr. Giger på University of Pennsylvania i Philadelphia. Han har utfört mycket av den ursprungliga forskningen kring typningen av renrasiga katter under de senaste 20 åren och därmed funnit AB hos Ragdolls tidigt.  Då hans laboratorium inte utfört DNA-testet har hans laboratorium å andra utvärderat och använder de bästa teknikerna kring serologiska testerna. Dvs. vanliga blodprov. Jag rekommenderar att man använder hans laborium för framtida tester. 

När jag pratade med Dr. Ginger sa han att Ragdolls har typ A, B och AB blodgrupperingar men att vissa A och B reagerade annorlunda jämfört med AB och att dessa inte kunde upptäckas via rutinundersäkningar samt DNA-tester. Jag menar inte att jag förstår hur den speciella AB-grupperingen fungerar men det finns en sida på PennGien hemsida som kan refereras till  http://research.vet.upenn.edu/Default.aspx?

Hur som helst. Han definierar att A-, B- och AB-grupper finns hos ragdolls. Dessa interagerar dock annorlunda. Vissa Ab reagerar helt annorlunda jämfört med andra med samma blodgrupp. De berättar dock inte om det är en homozygot, heterezygot eller att en A-typ katt är bärare av B. Det verkar som att varken DNA-testningen eller någon annan testning kan avgöra detta.

Dr. Fifer kommer bevara blodproven för framtida prover för utveckling av rasen…

Förhopnningvis kommer vi alla i framtiden unvika neonatal isoerythrolysis hos typ A och AB katttungar genom att para med en B-typ hona då detta är den svåraste kombinationsformen."

Sue

Azzis
0

Ja var jeg ikke i tvil så ble jeg det nåSkrikandes

Fikk i dag svar fra UC Davis at jeg kunne sende inn svabertest for å få blodgruppert mine katter. Vet at de har hatt litt forskning på Ragdoll og Tyrkisk Angora, men den er desverre ikke lagt ut enda. Synes det er rart om de ber meg sende svabertester om de allerede vet at de ikke stemmer med en evt blodprøve test? Jeg skal maile dem igjen og spørre om detteFlört Skal skrive her hva de svarer!

Sender med utdrag fra deres sider ang blodgruppesystemet på katt:

Introduction

The AB system is the major blood group system in domestic cats. The common blood types are A and B. Cats with blood type A have naturally occurring anti-B antibodies at a low titer and cats with blood type B have naturally occurring anti-A antibodies at a high titer. A third rare type "AB" is also known. Cats with the rare "AB" type do not have anti-A or anti-B antibodies and are thus universal recipients for blood transfusion. It should be noted that the nomenclature of cat blood groups is confusing; the "AB" type is not the result of presence of the A and B blood groups. There is no null phenotype.

Test Results

Allow 5-10 business days for results.

Detailed AB Blood Group Information

The presence of naturally occurring antibodies makes it necessary to cross-match blood for transfusion purposes. For cat breeders, these natural antibodies can cause neonatal isoerythrolysis (NI). NI occurs when a B-type queen is bred to an A-type tom and the A-type kittens absorb the anti-A antibodies from the colostrum when they nurse. The hemolytic disease that ensues can be lethal.

The A and B blood groups are genetically determined. The following new nomenclature has been proposed for the blood group alleles: A for A, a for AB and b for B. Blood type A is dominant to B. Genetically, cats with type A can be A/A, A/a or A/b and cats with type B are always b/b. Blood type A is the most common among cats but the frequency varies significantly by breed and geographic location. Breeds that do not have the B type are Siamese, Burmese, Russian Blue, Ocicat and Oriental Shorthair. Breeds with high incidence (up to 60%) of the B blood type are Exotics, British Shorthair, Cornish Rex and Devon Rex. The inheritance of the rare "AB" group is not well understood. The incidence of the "AB" type is reported to be less than 1%.

Researchers from Dr. Leslie Lyons' lab at UC Davis have recently found the gene and mutation associated with the B blood group. With this discovery, a diagnostic DNA test has been developed. Animals can be tested at an early age from a buccal swab. Cat breeders can greatly benefit from this test for selection of mating pairs to avoid production of NI kittens.

The genetic test for the cat blood group identifies the recessive b allele which is associated with the B serotype. Cats with two copies of the b allele have the Type B blood group. Cats with one copy of the b allele can also be distinguished. These cats can have blood group A or the rare blood group "AB". Because the DNA test cannot distinguish between a Type A versus a Type "AB" cat, the non-b allele is reported as "N". The cat could have a Type A or Type AB serotype.

AB blood group tests are reported as:

Test Result

Blood group status

N/N

Cat is Type A or Type "AB"

N/b

Cat is a carrier of B factor; serotype could be Type A or Type "AB"

b/b

Cat is Type B

The blood group test has been validated for domestic cat breeds only. The accuracy of results for wildcats and hybrids (Servals, Bengals, Chaussies) has not been determined. Because of the lack of sufficient samples from wildcats and F1 hybrids, the genetics of wildcat AB blood group is not well understood. Owners of wildcats or F1 hybrids wishing to contribute samples to Dr. Lyons research program should contact her through her website.

Azzis
0

Her er svaret jeg fikk:

My apologies, when sending you the blood group information I forgot you had mentioned testing Ragdolls. At this time the blood group test is not valid for the Ragdoll breed of cat.

Hva betyr dette for Ragdollen, er det mange som pr i dag er feiltestetSkrikandes

Alwyn
0

Vad betyder dethär? Ska vi inte längre testa blodgruppering som vanligt hos veterinären utan skicka det till ett speciellt ställe? Hm

Cheeserica
0

Tolkar jag det rätt om detta handlar om DNA-testning för blodgrupp? Jag använder mig av blodprov som jag skickar till Genlab Niini i Finland vilket har funkat jättebra. Alla mina testade katter har A-blod än så länge.

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

OldTowns
0

# 4 Helt rätt tolkat. Det står ju om swabtester eller egentligen swabb i texten. Fast i och för sig är det ju inte lätt att veta vad det uttrycket står för.

Azzis
0

Etter det jeg kan forstå, så viker svarene på swab tester i forhold til blod tester, noen som vet??

Jeg synes det er en del lettere (og billigere) å ta swab test hjemme, enn å ta alle kattene med til vet for å tappe blod av dem. Derfor jeg i utg punktet ville bruke swab testFlört

OldTowns
0

# 6. Jo, det verkar som att just detta är fallet. Just tanken kring mitt inläggg var att jag förstod att många skulle attraheras av det enkla att bara ta några  bomullstuppar i munnen på katten och därmed få både och. Däribland fanns även jag. Skäms 

Skulle vara intressant att höra vad respektive representant  i våra olika ragdollorganisationer har för kommentar angående ämnet.

Cheeserica
0

Jag testar alltid för FIV och FeLV samtidigt som jag blodgrupperar, det funkar ju inte med en svabb. Så jag kommer fortsätta ta blodprov oavsett. Men jag har ju DNA-testat för HCM själv med svabb och det är ju helt klart bekvämt så jag kan förstå att det är frestande.

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

OldTowns
0

# 8 Så sant så. Speciellt med tanke på tanke på alla importer som sker. Jag, vi,  gör samma sak. Men det förändrar ju fortfarande inte frågan som jag ställde från början.

Fyrpihls
0

Jag använder mig också fortfarande endast av blodprov ang Blodgruppering, men jag måste erkänna att jag varit frestad att "svabba" det också, men jag hade redan hört nåt liknande, så det är därför jag avstått.

//Unni

lijo73
0

Vad skiljer det i pris på blodprov och svabbtest?

Azzis
0

#11 Jeg har fått opplyst ca 150,- kr for blod prøve og ca 250,- kr for svaber test.

Ved blod prøve kommer det tilegg på hva vetrinæren skal ha for å ta blod prøven på katten. Jeg liker ikke å ta blodprøver på små kattunger (ikke de voksne heller for den delGråter), så om svaber var sikket ville jeg nok absolutt brukt detFlört

#Old Towns: Vet du om man får svar på både blodgruppe (evt A) og hva katten bærer (om den bærer b)

Alwyn
0

Jaha jag uppfattade #0 som att Dr Ginger hade en speciell teknik att behandla blodprover på som va bättre än andra och att vanliga blodprover inte funkade på rasen Ragdoll…