Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 735 ggr
gosekatt
0

avelshane på foder?

Hej!

Jag har en snart ettårig underbar kastrerad ragdollhane som heter Lexus. Vi funderar på att ge honom en kompis och har börjat titta efter kattungar.

Hos en uppfödare fick jag erbjudandet att ta en ursöt hane på foder, och låta honom medverka till 4 kullar innan kastrering.

Jag har nu läst en del skräckhistorier på nätet om alla bekymmer med avelshanar och skulle vilja höra från många av er om era erfarenheter av att ha en avelshane.

Några av mina frågor och funderingar:

Bråk mellan kastrerade och okasterade katten?

Bekymmer med skrik, strilande och dålig lukt?

Om avelshanen flyttar hem till uppfödaren under fertila tiden med dambesök, blir det då svårt för honom att flytta tillbaka hem till oss och Lexus igen när han väl är kastrerad?

När han väl kastreras efter avslutat uppdrag- finns risk att han fortsätter strila och lukta illa då? Har det blivit ett beteende?

Lexus kastrerades när han var 6 månader och har aldrig skrikigt och strilat, är väldigt mysig och gosig, blir avelshanen också lugn och mysig efter kastrering?

Naturligtvis finns det ju inga garantier, de är ju egna individer, men det skulle vara skönt att höra era erfarenheter av detta, alla råd tas tacksamt emot innan vi bestämmer oss.

TACK!

englagirl
0

Hej gosekatt!

Som du själv skriver så finns det ju aldrig några garantier och de är ju egna individer :-)

Bråk mellan kastrerade och okasterade katten

Min egen erfarenhet är att det går bra att ha både kastrater och okastrerade hanar ihop.

Bekymmer med skrik, strilande och dålig lukt?

Jaaa det ska man ju räkna med då man har en fertil hane. Ingen av mina hanar strilar eller skriker.

Om avelshanen flyttar hem till uppfödaren under fertila tiden med dambesök, blir det då svårt för honom att flytta tillbaka hem till oss och Lexus igen när han väl är kastrerad?

Det skulle jag inte acceptera. Jag föredrar att honan kommer hem till mig och att man kanske tar dom till ett eget rum under parningen.

Men det är klart, du har ju bara en kastrathane hemma så varför inte.

När han väl kastreras efter avslutat uppdrag- finns risk att han fortsätter strila och lukta illa då? Har det blivit ett beteende?

Jaaaa, den risken finns ju alltid men jag tror att han skulle sluta strila om du kastrerade honom om han har det beteendet och risken är ju mindre då du inte har fertila honor som han behöver revirmarkera för.

Lexus kastrerades när han var 6 månader och har aldrig skrikigt och strilat, är väldigt mysig och gosig, blir avelshanen också lugn och mysig efter kastrering?

Visst blir dom mycket lugnare då dom blir kastrerade. Jag har en perserhane som är kastrat och han är jättelugn nu då han inte behöver tänka på att para honorna :-)

Lycka till med din "nya" hane om du nappar på erbjudandet!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

gosekatt
0

Hej Englagirl,

Tack för dina kommentarer och erfarenheter! Det är mycket att fundera över när man ska skaffa ny liten kisse till familjen…

Måste bara säga att det är jättekul att läsa alla inlägg och kommentarer angående ragdoll - jag hittade denna sida idag och har redan lärt mig en hel del från er andra - TACK!