Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett14-ot-off-topic
Läst 2444 ggr
Rosino
2008-10-12 13:24
0

städredskap

I ett hushåll med katter krävs en del extra städning, det har säkert de flesta lagt märke till - katthår här, fläckar efter spyor där, hankatturin både här och där…Flört

Jag har inte städmani, men jag vill förstås hålla så rent, snyggt, hår- och luktfritt i hemmet som möjligt.

Vad använder ni för redskap/hjälpmedel vid städningen? Har ni bra tips, så dela gärna med er!

I somras köpte jag en ånggolvmopp. Den har jag inte använt speciellt ofta, jag tycker den är ganska tung och svårjobbad då den har kort elsladd. Man får också vara försiktig så att man inte har den för länge på ett ställe, det hände mej med följd att det blev en fläck på golvet.

Jag har också köpt en robotdammsugare "roomba", men den står i princip oanvänd i dockningsstationen.

Nu funderar jag också på att skaffa en liten ångtvätt för att kunna rengöra ordentligt i skrymslen där det annars är svårt att komma åt. Är det nån som har en sådan (typ pingvinmodell), är de bra?

I den dagliga städningen är det förstås dammsugaren som får vara mest i farten. Och så sammetsborsten för "första hjälp" att ta bort katthår från möbler.

Singo-Torpet
2008-10-12 13:35
0

dammsugaren är nr 1, en bra helst med ett vrede att ställa suget på, just nu har jag en sådan philips jätte bra :) har ju gått en del dammsugare då håren sätter sig i maskinen så den går sönder..

att göra rent vardagsrumms mattan som är stor och jobbig att flytta, (den får ligga kvar ibland när ja städar) annvänder ja förutom damsugaren en duschskrapa att skrapa bort håret funkar hur bra som helst.

golven kör ja först vanlig skur mopp och dedan en swifler mopp. i fönster och så kan man ha swifler dukar som suger åt sig hår, damm m.m.

Elvans
2008-10-12 13:41
0

Jag har en Alfa Laval Agri Cascad dammsugare. Jag ägde en djuraffär för ett X antal år sedan och tog hand om den innan jag slutade, den är jätte bra och stor behållare.

Visst den är skit tung men man behöver inga dammsugarpåsar utan man tömmer hela innehållet i en sopsäck och bär ut, dessutom är det jätte bra sug i den så den tar upp det mesta håret från mattorna.

Kläder kör jag i torktumlaren så blir de rena från katthår :-)

Torka golv gör jag med vanlig svabb och grönsåpa, det lukar så gott efteråt :-)

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Rosino
2008-10-12 13:45
0

Torktumlare har vi nyligen skaffat också, jag förstår inte hur jag klarat mej utan!

Fyrpihls
2008-10-12 22:39
0

Ja en rejäl Philips dammsugare som går dagligen + en vanlig simpel golvmopp…

Funderar skarpt på en sån där robotdammsugare till nedervåningen här….

Om din bara står, så kanske jag kan köpa den av dig, Rosino…
GUD vad skönt det skulle vara….

Yataz
2008-10-12 23:31
0

Jag har också funderat på en sån där robotdammsugare. Verkar väldigt smidigt tycker jag. Här står annars dammsugaren för det mesta framme tycker jag. Blir ju så med både småbarn och katter Flört

Annars använder jag dammsugare och en sån där micro-mopp (drar åt sig massa katthår) och en vanlig golvmopp som jag torkar golven med vanlig Ajax (luktar jättegott).
Vid städning av kattlådor vid de tillfällen jag byter sand helt brukar jag använda Virkon att göra rent med.

Och jag säger som några andra, vad skulle man göra utan torktumlare Flört

Vill gärna ha mer tips! Detta kommer nog bli min favorit-tråd Skrattande

Martina

Yataz

Tejjan
2008-10-12 23:54
0

Jag har en sån där liten ångtvätt, typ pingvinmodell… Jättebra på exempelvis nerspydda mattor och annat!

Krickelin
2008-10-13 14:49
0

Jag har en Roomba som får sköta det dagliga i köket och hallen och den är helt suverän, man kan göra annat roligt medans den städar. Och vill jag ha dammsugit i något annat rum så sätter jag bara in den där och stänger dörren och så kör han runt tills han är klarGlad, man slipper t.ex stå på knä för att dammsuga under sängarna….

Electrolux har en större lyxigare modell, men den kostar ganska så mycket mer.
Så jag säger bara till Rosino, släpp loss Roomba!!! Men man måste tömma den och rensa hår från borstarna efter varje gång om man har djur….

Christine

Rosino
2008-10-13 16:50
0

#7 Problemet är att mina golv ofta är fyllda med kattleksaker (pälsmöss) och dylikt, och då måste jag börja med att plocka undan. Med dammsugaren så puttar jag dem bara åt sidan… Roomba svalde en gång en pälsmus och fick förstoppning Tungan ute

Men jag ska försöka på nytt att få in rutinerna, jag får ta mej i kragen och minska på leksakerna som ligger överallt och rensa upp så det blir friare ytor.