Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1195 ggr
ProvinsiaRivers
0

Mat till dräktiga honor?

Eftersom jag har en dräktig hona hemma så är jag nyfiken på vad det är för foder era katter får då.Jag har haft en kull hemma tidigare med en annan hona som då åt kittenfoder(torr) och när hon gått halva tiden ungefär så fick jag för mig att RC queen skulle va bra.Sen fick hon blötmat varje dag också. Nu har jag läst och hört skräckhistorier om Queenmaten! Min förra kull blev lite misslyckad och misstänker såklart att fodret hade betydelse.8 ungar bar hon på.2 var dödfödda och en var sjuk som jag var tvungen att avliva vid 11 veckors ålder. Den här honan har inte fått Queenmaten alls.Mest vuxenfoder.Bla. RC mainecoon.Och lite kittenfoder blandat i det.Har en kastrathane som inte tål kitten så bra och alla äter ju från samma skålar…Men då ger jag extra vitaminer åt den dräktiga.Den heter VitaBe.Och ett par ggr i veckan blandar jag äggula med blötmaten.Hur ofta får man ge äggula till dräktiga? Hur är det med vitaminer då? Jag vill inte riskera att ge för mycket.

Yataz
0

Mina dräktiga honor har fått kattungefoder och blötmat.

Martina

Yataz

OldTowns
0

Är en smula skeptisk till Royal Queenmaten. Ffa för att de dräktiga honorna inte velat äta det. Här är det enbart RC Babycat som gäller tillsammans med blötfoder. Inga andra tillskott. Däremot efter att hon fått sina ungar har jag fått rådet att ge äggula. Vissa äter den andra inte.

Ragstars
0

Jeg var just på en forelesning med Royal Canin, et ernæringskurs,hvor de også anbefalte Queen-foret.

Jeg konfronterte foreleseren med det at man hadde hørt skrekkhistorier om foderet på diverse svenske fora.

Hun sa at en eller flere representanter for RC hadde undersøkt dette, og funnet ut at det ikke hadde noen sammenheng med fosterskader og dødfødsler og Queenforet. Disse skadene hadde nok hendt oavsett hvilket for man foret med.

Ofte går diskusjonene på et forum fra å være en fjær til å bli ti høns.

Jeg velger å lite på denne representanten, og jeg forer nå med Queen-foret, som ser ut til å falle i smak hos en ellers kresen kattGlad

Om noen ønsker å stille henne noen frågor, så kan dere gjerne ta kontakt med: office@royalcanin.no

Camilla Sæther, RC oppdretteransvarlig katt Norge,

(+47) 23 14 15 49

Det eneste problemet jeg har hatt, er at det kan være svårt å få tak i Queenforet. Noen djuraffærer vil ikke ta det inn, siden det selges enbart til oppdrettere.

OldTowns
0

Royal Queen är säkert bra ifall de dräktiga honorna äter det. Det var just problemet hos oss. Eftersom BabyCat fungerar här hemma fanns det ingen anledning för oss att byta ut det.

Höns och fjädrar har jag ingen åsikt om utan det får stå för dig.

Yataz
0

Kan tillägga att jag är skeptisk till Royal Canins foder överhuvudtaget.
Har nu inte använt mig av Queen-fodret. Men de andra Royal foder jag har använt mig av har gett reaktioner på ett eller annat sätt.
Framför allt märkte jag att katterna fick bättre avföring när jag inte längre använde RC. Men alla har vi olika erfarenheter och får bilda oss en uppfattning av vad som är bäst.

Fosterskador och dylikt har jag svårt att dra en parallell till foder så här direkt. Det finns ju så mycket annat som kan påverka.

Martina

Yataz

Ragstars
0

Yataz> Ja, jeg er enig i at man får bilda oss en egen oppfatning av hvilket for vi synes er best og prøve oss frem med det kattene liker.

Mine katter har heller aldri spist/ likt RC, bortsett fra Babycat/ Kitten og nå Queen foret.

Jeg har foret mine katter med Hills Natures best, men nå er det tid for å prøve noe nytt. Min hane får et spesialfoder fra Hills (z/d) og min hona får Queen, mens min kastrat får et Hills Hairball foder. I tillegg gir jeg våtfor som Hills og Eukanuba. Føler jeg har matskåler stående overalt* ler*

ProvinsiaRivers
0

Jaha.Man tackar.Kul att höra era åsikter! Det blev ju en rolig diskussion om det hela.Visst är det ju så att det är individuellt vad katterna tål för foder. Och det där med Queen maten.Jag säger inte att min kull blev dålig pga just den maten.Det hade ju kunnat bli likadant ändå.MEN man blir lite misstänksam ju och därför testar jag utan denna gång.

RC babycat är ju säkert jättebra med…MEN det har mina vuxna ätit av när förra kullen var stor nog att börja äta det och det resulterade i magkaos kan jag säga.För dom vuxna altså. Dom blev lösa i magen men skulle promt sno ungarnas mat ialla fall.Och till råga på allt så skulle dom bajsa i ungarnas små sandlådor också!Oj oj hur det kunde se ut där.Det var ett evigt städande.Hehe.

Så jag avstår från den maten än så länge.Men sedan när kullen är stor nog så måste jag ju börja me eländet igen…Fast jag läste ju tidigare lite tips på hur man kunde gå till väga om man inte ville att de vuxna skulle äta av den maten och använda de små sandlådorna.

Men jag vill fortfarande höra om någon ger äggula och hur ofta??Och/eller vitaminer.

Yataz
0

#7 Äggula ger jag bara en efter att de fått kattungar. Annars brukar jag inte ge det faktiskt.

Martina

Yataz

Krickelin
0

Efter många år i "branchen" så har jag provat det mesta, men använder numera enbart Eukanuba till mina katter och jag är helnöjd.

Christine

Azzis
0

Jeg bruker Roayl C, Queen og Babycat 34, til mine hunner, og har så godt som aldri mageproblemer eller problemer generelt.

Eukanuba er også ett godt for, men jeg synes de har mer lukt på avføringen når jeg bruker detObestämd

Tillemoras
0

Undrar egentligen hur viktigt det är att man ger en dräktig hona äggulor eller extra fet mat….jag menar, det är ju knappast någon som serverar vilda katter det och både kattmammor och ungar har klarat sig bra i alla århundranden….Bara en tanke som kom….Glad

Cheeserica
0

Jag måste ha en av de mest lättfödda ragdolls som finns! Min hona får man ständigt vakta vikten på, och under dräktigheten äter de ju sådana enorma mängder mat dessutom. Under hennes första dräktighet vägde hon 7,2 kg (!!!) strax innan födseln. Då hade hon visserligen 9 kattungar i magen men hon var överviktig även efter födseln. Även medan kattungarna sedan diade så bara fortsatte hon gå upp i vikt, och när kattungarna slutat snutta stod ju kattungemat framme med fri tillgång - katastrof!

Under hennes andra dräktighet fick hon BARF och när kattungarna fötts var hon i bättre hull än hon varit på länge. Kattungarna hade sedan fri tillgång till mat i "mathus" jag gjort av kartonger med små hål i så hon inte kunde komma åt maten. Hon hade denna gång sju kattungar och var ändå tjock när kattungarna flyttade… Suck. :)

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

ProvinsiaRivers
0

Tack alla för era åsikter!

Jag ger äggula ibland för att jag hört att den innehåller bra vitaminer och energi. Pälsen har verkligen blivit fin på katterna! Dom gillar smaken.Och min dräktiga hona är ingen tung katt.Så hon kanske mår bra av fetare mat nu. Vitaminerna har gjort katterna gladare! Dom leker mer och är piggare.

BARF är säkert jättebra med ,men jag har tyvärr inte tid med sånt just nu.

Honan ska ha om två veckor.Nu håller vi bara tummarna att allt går bra.

//Paulina

[Saiva]
0

#7 Men jag vill fortfarande höra om någon ger äggula och hur ofta??

Jag ger min 10-åriga kastrerade hanne äggula varje dag. Blandar den med blötmaten som bara innehåller typ 1% fett(blandar blötmat och BARF). Han är lite mager så han behöver gå upp i vikt. :o) Han älskar äggula och jag tycker att pälsen blivit väldigt fin. :o)

englagirl
0

Jag ger RC Queen och RC babycat till mina honor och dräktiga honor får oxå rå sjömansbiff klippt i små bitar några gånger i veckan som dom bara älskar!

Har inte provat att ge äggula annat än i Anderssons välling som honorna får vid förlossning och sen i några veckor då dom diar.

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

raggorgeous
0

Jag ger Nutro Kitten till min havande hona… sedan får hon lite det hon vill ha.. vill hon ha ost får hon det.. smka på min yoghurt får hon det.. en räka här och skinka där…  man ska bli bortskämd.

Notera att hon inte alls har känslig mage, därav kan jag bjuda henne på lite gott då och då.. :) Hon är i jättefint hull och var det även innan parningen. Hon mår super!!

Hon äter även av de andra katternas mat (Orijent Chicken - mycket nöjd med!!).. (och de av hennes *s*) men eftersom hon är i så fint hull verkar det som om hon reglerar det där bra själv.

Blötmat får de mest nån matsked av på lördagar.. ger det inte som komplement till foder.

// Carro

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

raggorgeous
0

Anderssons välling? Vad är det? Majsvälling? (laktosfri?)

Nyfiken.. äggula då de just fått bebbarna? Om de inte vill ha det då? vad är bra då? Det här är ju min första kull.. hur mycket special ska man ge?

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se