Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2113 ggr
Pysslingens
0

Hjälp, tovig päls

Timotej har en otroligt lång päls just nu. Största problemet är att han tovar ihop i armhålorna. Jag klippte bort ett gäng tovor som bara kommit på någon dag och igår badade vi honom. Pälsen är silkeslen men tovar fortfarande.

Jag kan ju inte klippa bort hur mycket som helst då vi tänkt prova att ställa honom i höst.

Han fäller enormt i kragen efter badet. Speciellt på ena sidan kan jag kamma bort hur mycket som helst.

Jag ska köpa en kniv som skär tovorna istället för att klippa bort dom

Några tips hur jag får bukt på tovorna?

Singo-Torpet
0

kamma ordentligt tills du inte får bort mera… så gott de går sedan bad, sen lite silkes/silikon spray där de tovar och kamma ytterligare.. funkar på min huskatt, hon är någon blandning med maine coon/skogis eller liknande…

GunBertus
0

ja köp den kniven som skär bort, den är perfekt till MCO också..:)

Jag har också funderat på att köpa den som det görs så mycket reklam för , den som heter Furminator..men den är ju bara en underållskniv, har katten redan tovor ska man ju inte ta denna…

Kattungar väntas hos GunBertus

Yataz
0

Jag gillar ju Espree's produkter skarpt och deras Spraybalsam som finns i olika varianter ska tydligen vara bra vid utredning av tovor och även för att hålla tovorna borta.
Använd även ett bra balsam när du badar så brukar det bli bättre.
Jag använder mig av Espree Silky Show Conditioner.

Martina

Yataz

OldTowns
0

Föreslår även jag först balsam och sedan en bra karda. Då är Classic Collection med dubbel piggrad som bland annat finns hos CKH en sådan. Enligt min åsikt finns det ingen bättre. Till saken hör att den är en hård karda men den är helt makalöst bra. http://www.ckh.nu/ Tillsamans med kam från Hindes så behövs det inga fler pälsvårdsprodukter.

SofiaJ
0

Avfettar du ordentligt innan du schamponerar. Avfetta först pälsen med antingen utspädd yes  eller Gromers Goop! Då blir det inte tovor lika lätt.

raggorgeous
0

esprees serie är superbra. Använder också Silky Show

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se