Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 11248 ggr
Tillemoras
0

viktökning dräktig hona?

Halloj!

Nu när Astrid går i väntans tider så skulle det vara kul att höra hur mkt era honor gick upp under dräktigheten och hur många ungar det blev!

Tacksam för svar!

Kram MariaGlad

Ragstars
0

Jeg leste i Ylva Stockelbergs bok om avel, genetik og uppfödning at det var ganske vanlig at honan gikk opp ca 250 g. pr kattunge under drektigheten.

Dette har iallefall passet bra med de 5 ragdollkullene jeg har fulgt gjennom drektigheten, men jeg har også hørt andre uppfödare berette om store individuelle forskjeller her.

Cheeserica
0

Som sagt, min hona gick upp 2,5 kg under sin första kull, det fanns 9 kattungar i den magen. Vid sin andra kull gick hon inte upp särskilt mycket alls, inte ens 1 kg och hon hade då 7 kattungar i magen. Så viktökning säger egentligen nästan ingenting, men ändå kan man ju inte låta bli att väga förstås. :)

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

Tillemoras
0

#2 Ja, jag vet och det är dom kullarna och viktökningarna som är så intressanta! Tack för pratstunden i veckan!Glad

Det är kul att väga för att då vet man med säkerhet att det är ngn eller några som växer därinne!

raggorgeous
0

Hallå

Vad roligt att Astrid är dräktig!! De nedkommer ju bara 2 v efter Xitas då! Spännande!!! :)

Jag har inte vägt Xita ännu, men ska köpa en våg nu i dagarna..
man är ju lite nyfiken även om vikten inte behöver säga så mycket.. magen är rejält "bubblig" iallafall!

LYCKA till med förlossning och allt!! Vi hörs av!
Kramar Carro och missarna

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Tillemoras
0

#4 Ja, det ska bli jättekulKyss

Lycka till med Xita, håller utkik i din blogg vad som händer!!!

Vi hörs!Skrattande  

Kram

Fyrpihls
0

Jag hörde en liten teori faktiskt som kanske stämmer ibland… Dock har det inte stämt på mina.

Man väger honan när hon är 4 veckor på väg och sen igen när hon är 5 veckor på väg, och dividerar sen ökningen med 50…

250 gram= 4 ungar

fast det är nog bara skrock… men en del säger att det stämmer…

//Unni

Tillemoras
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Har också hört det men att man ska väga första gången vid 5 veckor och sedan andra gången vid 6 veckor. Gjorde det på första kullen och det stämde!!!! Tanken var att jag skulle göra det den här gången också men min våg går tyvärr bara till 5 kg så där sprack det då hon nu har passerat den gränsen.Skrattande

Hvenhildas
0

Det är nog jag som börjat sprida det ryktet om vägningen hörde det av en kompis för en herrans massa år sedan.

Och sen skrev jag om det på Svenska katters forum för rätt länge sedan, vid någon liknande diskussion.

Man väger vid vecka 5 och sedan efter en vecka och dividerar viktökningen med 50 gram = antalet ungar

En kul men högst OVETENSKAPLIG metod Glad

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Tillemoras
0

#8 ja precis det var där jag läste det och det STÄMDE!!!!Skrattande

raggorgeous
1

oh nej här har ju ju redan passerat v5.. *s*
Men om jag väger henne strax innan det är dax och dividerar det med 250g så har jag en möjlighet att veta hur många det blir?

Fast jag förstår ju här att det inte kommer stämma alltid men lite kul att testa.

En fråga.. hur många av er röntgar/ultraljudar för att se hur många det är i magen? Eller låter ni det bli en överraskning?

Kan ju vara skönt att veta inför förlossningen hur många det är, men samtidigt vill jag inte åka iväg med henne til veterinären pga infektionsrisk mm.. Hönsmamma som man är!

hur gör ni?

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Yataz
0

#10 Jag röntgar/ultraljudar inte så länge jag inte misstänker att något skulle vara galet förståss. Tycker det är en onödig stress att utsätta en dräktig hona för även om honan i fråga är en väldigt cool katt.

Jag var på föreläsning för ett tag sedan som handlade om förlossningskomplikationer hos katt. Och den veterinären sa att det är bra om man lär sig att palpera katten för att se hur många ungar där är, dvs att man lär sig känna igenom magen på katten och på så sätt kan avgöra hur många ungar det är.
Jag skulle verkligen vilja lära mig det där, men tycker det är väldigt svårt.
Jag har ännu inte lyckats avgöra antal på det sättet. Man vill ju inte trycka för hårt på magen heller..
Däremot har jag kunnat känna om magen är tom eller om där finns någon unge kvar.

Martina

Yataz

raggorgeous
0

ja jag kan nog också känna om det är tomt efter att ha varit med på måååånga hundförlossningar som kennelflicka tidigare i livet :) Men jag håller med..man vill inte klämma för mycket på söta magen. Menjag tror absout att det är fler på högra sidan än vänstra.. och det är "bulligt" hela vägen upp mot revbenen liksom..

Håller även med om att det känns som onödig stress och sedan även infektionsrisken att åka iväg till en veterinärklinik med en dräktig hona..  jag kommer inte göra det så länge allt är bra med Xita så klart :)

Min kompis som är djursjukvårdare kommer vara med på förlossningen som barnmorska *s* så jag känner mig trygg. :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare