Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett06-konstruktiv-kritik
Läst 770 ggr
Marie77
0

Fille på bedömning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får väl inviga konstruktiv kritik-fliken, eftersom ingen annan har velat eller vågat sig på det än… Flört

Jag har tyvärr inte hunnit ta nya bilder, men tänkte "hänga ut" Filip iaf.

Jag är medveten om hans brister, så var inte rädda för att dra upp det som är mindre bra.

Vad tycker ni? Positivt? Negativt?

Jag kan berätta själv sedan vad jag tycker är bra resp dåligt.

Börjar med en äldre bild, ca 1 år gammal

Marie77
0

I somras, 2 år 2 mån

Marie77
0

Eeehmmm… Lite trivselvikt…. *host*

Marie77
0

för ett par veckor sedan, 2år +

Marie77
0

Närmare bild… Hans ögonfärg ser bättre ut än vad den egentligen är kan jag väl erkänna. Det var rätt mörkt när bilderna togs.

Marie77
0

Är det nån speciell typ av bild ni vill se så säg till så ska jag kolla om jag hittar en… Glad

raggorgeous
0

Mums… tycker han ser superfin ut!! *s*
Bred och fin… bra profil..  en kille i min smak ;)

Jag var inge bra på att ge "negativ" kritik… *s* Tycker helt enkelt han var jättefin! Så du fick iallafall positiv kritik! :D

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Marie77
0

#6 Tack, vad gullig du är… Kyss

Medans jag väntar på att få mer omdömen så kan jag påpeka ett "fel"… Om ni tittar på första och framförallt tredje bilden så ser ni att han har en så kallad runner från örat som går genom den blåa färgen. Det är bara från det örat.

Domarna brukar dock inte säga nåt. Det är endast en domare som påtalat detta en gång.

Är det ett fel eller ej? Vad säger ni?

Vad säger Åsa?

Skrattande

Yataz
0

Jag tycker att han är super-läcker!! Kyss
Det vita som går ner som en tunn stripe från örat ser inte jag något fel med.
Om jag förstått det rätt så är det ingen fara så länge det inte går upp PÅ örat??

Har också svårt att se något negativt på honom.
Kanske lite bättre höjd i panna? Men svårt att säga för det ser så olika ut på olika bilder tycker jag. Syns bäst på #2.
Annars tycker jag han har super bredd, bra haka, bra kinder, bra profil, kraftig benstomme och ett fantastiskt uttryck!! Kyss

Martina

Yataz

Limin
0

Jag har inte den erfrenheten att jag kan göra någon bedömning av honom.

Men, han är såååååååååååååååååå snygg!! Glad  Precis en sån hane vill jag ha. Vi söker nu efter vår tredje katt dvs. vår andra ragdoll och vi söker efter en blå bicolor hane…precis som din Filip.

Marie77
0

Intressant… Den domaren som påpekade stripen tyckte att det var fel av en bicolor att ha det… Men som sagt: ingen annan domare har nånsin sagt nåt så jag vet inte… Obestämd

Ska jag peta på detaljer så kan jag säga som Martina att lite mer höjd i pannan hade varit super… Han har inte dålig panna, absolut inte, men mer höjd behövs för att bli perfekt… Bättre ögonfärg hade jag önskat. Han hade sämre ögonfärg som liten, men jag måste säga att den faktiskt blivit bättre med åldern. Men outstanding är den inte.

Kanske någon millimeter starkare haka oxå…

Nu ser jag ju honom med andra ögon än ni, eftersom jag ser honom hela tiden och vet precis hur han ser ut från varje vinkel. Och jag är så partisk att jag håller med om att Filip är en riktigt snygg kille men han är ju inte perfekt han heller. Har sina fel och brister som alla andra. Flört

Men han är mattes bebis, och jag älskar honom! Kyss

Yataz
0

#10 Håller med dig. Menade inte heller att pannan var dålig, men som sagt att den kunde vara något bättre för att bli perfekt..
Hakan tyckte jag såg fin ut, men det är ju alltid svårt att avgöra på bild också.

Martina

Yataz

Heros
0

#7 det står att vitt på öron och svans är fel men inte vad som ska göras med felet, så det är upp till varje domare. Kanske vi ska få till en ändring av vår standard så den blir tydligare.

För övrigt så tyvker jag Fille är en super läcker kille Kyss har lite småsaker här och där som de flesta katter, men helhetsmässiigt SUPER !!!

/Åsa

Alwyn
0

Jag tycker han är snygg! Ser bred ut, men en bild ovanifrån önskas för att kunna säga mer om det. Fina öron på rätt plats. Profilen ser bra ut på första bilden men lite mindre bra ut på de andra så svårt att säga där…man vill kunna känna på den för att veta men jag tycker den ser ok ut. Som vissa säger, önskad höjd i pannan för att få den perfekt men tycker endå den ser rett bra ut.

Finfin kille  :o)

Marie77
0

#13 japp, det är tyvärr svårt att få till bilder. Men just profilen har han aldrig fått klagomål på, domarna brukar vara väldigt nöjda med den. Glad

englagirl
0

WoW!

En kille helt i min smak!

Grattis till honom och fortsatt lycka till!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

ProvinsiaRivers
0

Läcker kille!Glad

Hittar inte nåt negativt alls.Kanske ser lite väl "tung" ut på en bild…Men nä,han är snygg! Ja ,eller ögonfärgen kanske då.Bättre kunde det nog vara.Men riktigt fin är han i övrigt.

Tillemoras
0

Jag vågar inte uttala mig ännu då jag har mycket kvar att lära men jag måste ju ändå säga att han är SUPER läcker!!!!Kyss

Vad gäller stripen från örat så har min kompis katt liknande och även där är det ingen som direkt har kommentera det. Den enda som jag vet har gjort det var en utländsk domare, kommer tyvärr ej ihåg vad hon heter, hursomhelst så började hon titta i en rasstandardsbok och kom då fram till att hon inte gillade det……