Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett07-ragdollbilder
Läst 3164 ggr
ProvinsiaRivers
0

Hur ser en bra colorpoint ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När det nu blev prat tidigare om utmaskning av colorpoint så blev jag nyfiken och vill gärna se bilder på colorpoints. Hur en bra colorpoint ser ut och en sämre. Jag har förstått att pointsen ska vara tydliga.Men kan dom bli för mörka? Kroppsfärgen kan ju bli för mörk har jag förstått men då betyder det väl att den är dåligt utmaskad?

Bifogar en bild på min bruna hona,på bilden 1 år o 3 mån.

Rosino
0

Att en cp har mörk kroppsfärg innebär inte enlig min mening automatiskt att den är dåligt utmaskad. Pointsen kan var mycket mörka och bra utmaskade, men den mörka kroppsfärgen gör att kontrasten inte blir så stor.

Yataz
0

Jag menar inte heller att utmaskningen är dålig för att kroppsfärgen är mörkare, bara att kontrasterna blir sämre. Och jag gillar de här riktiga kontrasterna som blir när en colourpoint har den där ljusa kroppsfärgen..

Skickar med en bild på S*Yátaz Danyo som har de kontraster som jag gillar Glad

Martina

Yataz

Ragstars
0

Når man prater om colourpointen, så har iallefall de fleste jeg har sett mørke flekker, eller en mørk stripe under magen sin.

Jeg har sett på flere bedømmelser hvor dommerne har kommentert dette, og gitt katten semre bedømmelse pga det mørke partiet, og ellers mørk kroppsfarge (som ikke er mørk i mine øyne) på brune CP…

Dette er spesielt to dommere, og jeg kjenner at jeg ikke hadde vært særlig glad om jeg hadde fått disse dommerne til mine katter.

Jeg vet at lysest mulig kroppsfarge er å foretrekke, men jeg trodde flekkene under magen var noe de fleste colourpointer hadde?

Hva kan vi evt. gjøre for å få avle dette bort?

Har andre raser også disse flekkene?

(Britter, persere, siamesere osv)

Yataz
0

#3 Hur det är med andra raser vet jag inte, men jag tycker också man ser det på de flesta raggisar. Jag tycker att när det handlar om en mörkare fläck på magen så stör inte jag mig på det och det borde inte dras ner i bedömningen heller, men alla domare dömer så olika idag.
Då stör jag mig mer så de extremt mörka kroppsfärgerna som man ändå ser uppe i panel..

Martina

Yataz

Rosino
0

#4 Jag får ta åt mej då, eftersom jag har en katt med mörk kroppsfärg som varit i panel 2 ggr Flört

Men jag håller med dej, jag föredrar egentligen också en ljus kroppsfärg. Tyvärr är det svårt att veta när kattungarna är små hur färgen kommer att utvecklas. En viss vägledning får man ju från föräldrarna och katter bakåt i släkten förstås.

Yataz
0

#5 Jag har också katter från min uppfödning med mörk kroppsfärg.
Det är ju tydligen vanligt, bara att jag inte föredrar det Flört
Som sagt är det väldigt svårt att se på kattungar/unga katter…
Men det är ofta man ser att någon förälder har mörk kroppsfärg när en katt har det.

Jag tycker bara det är lite synd att utvecklingen gått så.
Snart kanske vi inte har några kontraster alls Rynkar på näsan
Men så verkar det ju inte vara någon som riktigt lägger ner tid och arbetar just med colourpointen så det kanske är därför utvecklingen gått som den gjort?

Martina

Yataz

Azzis
0

På Ragdollens standard er coat: colour and pattern; 25 poeng.

Jeg liker en cp som er lys på kroppen og godt markerte points.

Nurith Pahl dømte på vår utstilling i sommer, og var veldig klar i sin bedømmelse på cp, hun ville ha en lysest mulig kroppsfarge. Undine (bilde) tok BIV, og det som avgjorde var kroppsfargenKyss

Vi har kommet så langt på typen hos vår rase, at vi bør nok nå begynne å avle på farge i tileggFlört

Tillemoras
0

UndineKyss

För ett antal år sedan så var jag på en utställning där det var en väldigt mörk cp hane och då frågade domaren om hon hade kallt hemma eftersom han var så mörk. Vilket hon inte hade, men ska man tolka det som att pälsen påverkas av temperaturen med tanke på att dom är vita när dom föds och i magen är det ju varmt.

Vill också tillägga att på en utställning med Atlas så var det väldigt jämnt mellan honom och motståndaren men sen avgjordes det på att Atlas hade/ har bättre points.

Fyrpihls
0

Jag tycker det är Viktigt att pointsen är Mörkare I HARMONI med kroppsfärgen.. Jag har ju min Geisha då, och hon ser ut att bli väldigt mörk, men man vet ju aldrig, för hon är ju så liten ännu (4 månader snart) Å andra sidan är det bra kontraster mellan pointsen och kroppen, men jag hade nog önskat att hon gick att bleka lite… Det är ju det som är så läckert med choklad tycker jag att kroppsfärgen är så vit mot utmaskningen… Men annars tycker jag att denna sötnos är fin…

Fyrpihls
0

Chokladbit… mums

Här kan man snacka om kantraster, men tyvärr blir ju dom ofta dåligt utmaskade på morrhårskuddarna tex, så det är ju nåt att jobba på…

Ragstars
0

Her kommer bilder av to riktig "snygga" colourpointer, som begge har den lyse, fine kroppsfargen:

(N) Dukkelises Askepott

(N*Ragpaw's Dolly + S*Krickelins Georgio Beverly Hills)

(N) Dukkelises Charlin

(N*Dukkelises Askepott + S*Dållebos Albin Gustav)

Dette er mor og datter, Askepott er født i -01 og Charlin i -04.

Yataz
0

#11 Mycket läckra kontraster, speciellt på Charlin!

Martina

Yataz

ProvinsiaRivers
0

Vad kul att se bilder på vackra colorpointsGlad.

Ja visst är det lite vackrare med ljusare kroppfärg. När man var helt nybörjare så trodde jag att colorpoint inte kunde bli "fel". Men tydligen finns det mycket att jobba på där också.

Blankan
0

Mitt bidrag är EP S*Öknebo´s Mary Read som i mina ögon är en bra colorpoint även om jag kan tycka att hon skulle kunna ha djupare blå färg i sina points Skrattande

Hon får alltid bra bedömning på utställningarna för sin fina colopoint teckning!

Bilden tagen idag --->

Blankan
0

En till bild på damen Mira --->

Blankan
0

Och en sista, jag kan inte låta bli för den blev så bra

Tungan ute Tungan ute Tungan ute

ProvinsiaRivers
0

Åh,va läcker ögonfärg på en blåcolorpointGlad. Önskar min blåa kunde få såna…men det är ju bara önsketänkande,han har inte anlag att få såna.Däremot är jag jättenöjd med med min bruna honas ögon.