Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1137 ggr
Marrics
0

Tidig kastration

Jag fick den här länken av min veterinär.

Läsvärd om för och nackdelar med tidig kastration.

http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html

Azzis
0

Det var intressant lesingFlört

Yataz
0

Såg ditt mail men såg att du kunde lägga upp det själv.
Jag gjorde bara själva texten till en länk.

Jag har även lagt till denna artikel under länksamlingen nu.
Jag tyckte också artikeln var intressant.

Martina

Yataz

Marrics
0

Tack Martina för hjälpen.

Så en praktisk fråga. Det jag har funderat på oxå är tiden. Först vaccination vid 12-13 veckor sedan vänta en stund sedan kastrering och så vänta ytterligare för det ska läka så hur gamla är dom när dom är klara för leverans? Ni som gör det hur gamla är dom?

Yataz
0

#3 Det tycker jag också är intressant att höra.
Jag vet dock flera som gör det vid 12 veckors ålder.

Personligen känner jag att OM jag skulle göra det så skulle nog jag vilja vänta till de åtminstone väger 2 kg, eftersom det är vad flera veterinärer rekommenderat som jag pratat med. De menade att det var pga sövningen.

Men som sagt jag är ganska novis inom det här och har inte heller lagt ner så mycket energi för att ta reda på alla fakta, bara lyssnat på de få veterinärer jag pratat med. Så jag hoppas att någon som anväder sig av detta kan svara bättre.

Martina

Yataz

Wermdos
0

Jag har inte gjort det själv. Men det jag hört är att de kastreras vid 12 veckor, vad jag förstår så vaccinerar man och chippar nästan samtidigt, enligt vad jag tror så kan de flytta vid 14 veckor. Har också förstått att sövningen är det som är farligast. Men som jag skrivit i ngt inlägg tidigare, min uppfödare i Canada har gjort detta  i 8 år, inga problem enligt henne.

Det här är ngt som varje uppfödare själv måste ta ställning till, inget vi kan lägga över på någon annan. Upplever nog ändå sen jag började prata med vetrinärer i Sverige om detta, att det gått raskt framåt.

Jag ringer dig Ann-SofieGlad( Inte ikväll)

Ing-Marie.

Marrics
0

Jag funderar bara eftersom det står i artikeln

"Kattungarna bör vara avmaskade och vaccinerade flera dagar före operationstillfälle"

Det var där jag inte fick ihop tiden men man kanske inte går efter det?

Azzis
0

På min første tidlig kastering var hannen vaksinerrt ved 12 uker's alder, kastrert ved 14 ukers alder og revaksinert ved 16 ukers alder.  Han er pr i dag en lykkelig liten hannkattFlört

I Norge kan vi pr i dag levere "ikke ferdig vaksinerte" kattunger, dvs: at de kun har 1.gangs vaksinering.

Marrics
0

Ja det låter bra att man kan skjuta på vacc och leverera tidigare. Kattungeköparna sitter där och längtar efter katten. Fast har man redan från början sagt 14 veckor så är dom inställda på det.

Grybeline
0

Jeg har kastrert alle hanner ved 11 ukers alder (de har alle vært rundt 2 kilo). Jeg har ikke opplevd noen komplikasjoner eller "små hoder".

Kastrat klassen i utstillingssammenheng i USA er MEGET stor og populær. Om det var slik at hodene ble små tviler jeg vel på at flertallet av oppdretterne hadde praktisert tidlig kastrering. Glad

raggorgeous
0

som jag förstått på min veterinär så är det vikten på kattungen som de tycker är viktigast… att de väger minst 2 kg.. om de sedan är 10 eller 12 veckor spelar ingen större roll…

Jag kommer att kastrera mina hankattungar som ska säljas till sällskap. Har jag bestämt mig för och har en mycket skicklig veterinär (inriktad på kirurgi) som ska utföra det. Känns bra.

Kan där också förhindra att hankatterna kommer i fel händer (hemska tanke). Tänkte då också på en annan tråd om de som lånar rashankatter till sina blandisar för att kunna tjäna pengar! Trist att man ens ska behöva tänka tanken!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

GunBertus
0

jag kastrerar, vaccinerar, besiktigar och chippar hankatterna samtidigt -vid 12 veckors ålder. Iom att besiktningsintyget varar 1 vecka har de denna tiden på sig innan leverans till nya hemmet.

Kattungar väntas hos GunBertus