Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 933 ggr
Sol1959
0

Pris - avtaler - foravtale

I helgen ble jeg fortalt at en oppdretter i Sverige skulle selge en avlshunn til Norge. Kjøper skulle betale 6000,- for hunnkatten. I tillegg skulle oppdretter bestemme hvem hunnkatten skulle pares med første gang (ny eier skulle betale alle utgifter selv) Oppdretter skulle så ha første valg på en GRATIS katt tilbake!!!

Jeg blir både sint og lei meg når jeg hører om slike avtaler. Det er etter mitt syn å lure nye kattunge kjøpere.

Selv kan jeg gjøre avtale om at jeg skal ha første valg tilbake, men selvfølgelig skal jeg betale for katten!

Forvert - ja, det er en annen type avtale som praktiseres på flere vis.

Selv har jeg flere katter ute på foderavtale. Som regel skal jeg ha minimum 5 kattunger tilbake eller 2 kull. Jeg har alle inntekter og utgifter på kullet, samt forsikringer. Forvert får 1000,- pr. kattunge for jobben når kullet selges. Når avtalen er opphørt, får forvert stamtavle og katten blir omreg.i forverts navn og gaten blir gratis overført til forvert.

Jeg registrerer alle mine forkatter på mitt eget navn og i tillegg forvertens navn. Det er fordi begge skal ha muligheten til å stille ut katten.

På dette vis har jeg fått flere forverter til å bli aktive utstillere, samt oppdrettere når de har fått litt praksis. Mange syntes dette er en flott mulighet til å lære av en som har erfaring.

Syntes vi som rasering skal ta en debatt på dette. Det er viktig å ha en god moral på dette!

Like sint blir jeg på "horible" avtaler når det gjelder avlsdyr. Har full forståelse for å ikke selge avlshanner ukritisk og jeg er av den formening at man burde være meget kritisk når man selger en hanne. Selv selger jeg hanner mest med kl.2 stamtavle. Avlsforbud! Godt jeg bor i Norge da vi har den muligheten.

Grunnen til at mange hanner fra meg blir solgt med kl.2 er at jeg må være så sikker som mulig på at hannen vil få et liv som er verd å leve. Ingen katt fra mitt oppdr. skal bli en katt som bor på et rom over lang tid. Dessverre er dette livet for mange hanner.

Det krever meget å anskaffe seg en avlshanne både av plass inne og ute, samt tid! Har selv hatt flere avlshanner og de har fått være familiekatter som bor sammen med oss, men det krever mye. Hanner tisser ofte på uønskede plasser, som kjent!

I dag har det på et viss blitt "pop"å selge avlshanner og hunner med klausul om at avkom fra første generasjon ikke kan selges for vider avl. Er dette til det beste for vår rase?

Jeg tror desverre ikke dette er årsaken for visse oppdr. å selge avkom med klusul om at dette har rasens best i sine tanker. En ting er å sette begrensninger, en annen ting er forbud.

Selv setter jeg ofte avlsforbud på avkom, men det er fordi jeg ikke syntes de er gode nok for avl, men de kan allikevel være flotte utstillingskatter. 

Jeg har solgt avlshunner med begrensning, men dette har vært for å begrnse visse linjer. Bla fikk ingen selge avlshanner etter Chance så lenge han selv gikk i avl. Når han ble kastrert stod en hver eier fritt til å selge hanner etter han.

Selv kunne jeg ikke tenke meg å avle på "det alle andre" avler på, men finne den hannen som kan tilføye mine katter det jeg evt mangler.

Jeg har alltid sagt at en tjenest er en annen tjeneste verd. Det er viktig å dele med seg, samt sammarbeide. På det vise får vi mest og best rasetypiske og sunde Ragdoll.

Ragstars
0

Det finnes en egen tråd om restriksjoner her ,som inneholder mange interessante synspunkterFlört

Her er også en tråd om pris på importkatter.

Men fodervårdsavtaler hadde det vært interessant å få ulike synspunkter på.

Azzis
0

Det var en utrolig dårlig avtale for kjøperenSkrikandes Skjønner ikke at en oppdretter kan tillate seg å be om en slik avtale!! Førstevalg på kattunge er OK, men da mot betaling!!

Jeg er også glad for at vi har stamtavle 2 i Norge, da ikke alle katter bør gå ut som avelskatter. Men selger jeg en katt til avel, da er den i åpen stamtavle og uten restriksjoner ;)

GunBertus
0

Iom att Sverak inte stödjer fodervärdsavtal längre så blir det upp till var och en att själv skriva ner ett avtal.

Det avtalet som beskrivs i fallet ovan lät som ett synnerligt dåligt avtal som jag inte riktigt kan förstå, men jag tycker det åligger köparen att själv ta ställning. ..förstår inte hur man kan gå med på ett sånt avtal faktiskt…

Men jag tycker att folk får tänka lite själv , så att det inte blir som i vårt svenska samhälle , att alla andra ska tänkta åt en och att man skyfflar över alla problem på någon annan.

Kattungar väntas hos GunBertus

OldTowns
0

#3 Tyvärr är det så att de ibland inte gör det. Och då får man läsa inlägg som detta.