Div. artikler om FORL
Her kommer et par interessante artikler om FORL (Feline Odontoclastic Resorpive Lesion)
Jeg ønsker å lære mer om emnet, da min husis har denne skumle tannsykdommen, og vet at det også drabbar ragdolls, så jeg hadde satt pris på om flere også kunne legge ut informasjon om FORL om de har noen bra linker.

Ett ämne som jag också försökt få tag i info om, jag vet att Ingrid Björkman varit på föreläsning ang detta och jag har för mig hon hade material om det.
Ska höra med henne om det och hur vi kan sprida det i sådanafall.
**Heros:
**Om Ingrid har material om detta så får det gärna vidarebefordras till mig så kan jag lägga upp det som artikel här på forumet så alla kan ta del av den.
Tack för länkar Ragstars. Lägger till dessa under forumets länkar
Martina
Yataz
HÄR ÄR EN TILL BRA LÄNK till SVA
Mycket intressant och bra tycker jag att tandvården är på väg framåt.
Borstar ni tänderna på era katter?
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

#3 jag gör det men inte regelbundet…

När jag sökte för Helonas munproblem,förklarade min vetrinär vad FORL är så här:
I katten finns ett enzym,vars enda uppgift är, att vara verksamt när mjölktänderna ska lossna. Sen ska det inte vara aktivt mer,utan lägga sej till ro.
Men hos en del katter "vaknar" det till igen,och börjar jobba. Då på de permanenta tänderna.
Detta är ju en mkt.enkel förklaring (jag utstrålar kanske behovet av en sån
)
Att bosta tänderna på katterna,har säkert många fördelar. Men med tanke på FORL,har det nog ingen betydelse,tyvärr.
Tandköttet kan se fint ut. Tänderna kan va hela o fina. Men sen upptäcker man att tänderna är uppätna nerifrån! Då är det inte lätt att förstå,att kissen har tandproblem. Detta fenomen ska va ytterst smärtsamt!
Stomatit är besvärligt,men Forl verkar vara ett elände!
Åsa
men enymet sitter ju väl i salivet vilket ger plack på tänderna… och det är de bakterierna som sedan knallar uppåt..
då borde väl tandborstning hjälpa? Var skulle annars enzymerna finnas? 
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Näae….Uppfattade det inte som det kom via saliven,eller hade med plack att göra.
Kanske mer åt det homonella hållet.
Eftersom tanden kan se fin ut uppifrån,fattade jag att problemen kom underifrån.
Ska luska vidare…
FORL är ett tandlidande som förekommer hos katt. Orsaken är än så länge okänd. Sjukdomen karakteriseras av en successiv nedbrytning av tänderna och drabbar även vilda kattdjur. Flera olika faktorer har föreslagits bidra till sjukdomens uppkomst såsom mekanisk stress, underliggande sjukdom, immunologiska faktorer och obalans i fodret. Frekvensen av sjukdomen tycks öka.
Sjukdomen är mycket smärtsam. Ofta har drabbade katter svårt att äta, framförallt när de bjuds hård och kall mat. FORL ses ofta på kindtänderna men alla tänder kan drabbas. Flera tänder kan vara angripna och skadornas svårighetsgrad kan variera mellan olika tänder hos samma individ. Ofta söker djurägaren veterinärvård för att katten har dålig aptit. Men FORL upptäcks även vid rutinmässiga munsaneringar. Sjukdomen utgörs av varierande grader av förlust av tandsubstans.
Skadorna delas in i fyra olika stadier:
Från början ses grunda ytskador nära tandköttskanten, som inte går in i tandbenet.
- Stadie två omfattar defekter som sträcker sig in i tandbenet. Då tandens pulpa och tandbenet har förbindelse med varandra blir skadan mycket smärtsam.
- Vid tredje stadiet har pulpahålan angripits.
- Fjärde stadiet omfattar förlust av normal tandstruktur såsom förlust av tandens krona, nedbrytning av roten eller sammanväxning av rotrester. Nedbrytningen av roten kan vara så omfattande att kronan helt saknar rötter och endast sitter fast i tandköttet.
Andra till fjärde stadiet ses tydligt vid röntgenundersökning av angripna tänder.
Katter med FORL lider vanligen även av inflammation i vävnaden som håller tanden på plats. I anslutning till den skadade tanden ser man ofta att tandköttet runt om är inflammerat och börjar lätt blöda vid beröring. Ibland ses tillväxt av tandköttet och läkkött som täcker tandskadan. Tidiga skador kan ibland påvisas utan att det är inflammation i tandköttet vilket kan tala för att de inflammatoriska förändringarna som vanligen ses i samband med FORL är sekundära till skadorna.
Det tycks inte finnas någon entydig köns- eller raspredisposition för sjukdomen. Dock verkar FORL öka med stigande ålder.
För närvarande finns ingen behandlingsmetod som avbryter sjukdomsförloppet. Idag rekommenderar man att tänder som har skador som sträcker sig in i tandbenet dras ut. När det gäller långt gångna defekter görs ofta en kronamputation istället för att dra ut tanden på grund av att roten är så skör och lätt går sönder. Det är viktigt med återbesök dels för att se att inga komplikationer tillkommit samt att inga fler tänder angripits.
Källa SLU, Uppsala
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Intressant!
Jag borstar inte mina katters tänder..
Har inte börjat med det då jag är rädd att jag kanske inte skulle ha tid att fortsätta med det regelbundet. Och enligt en föreläsning jag var på så skulle enbart tandborstning på våra katter vara effektiv om vi gjorde det regelbundet.
Oregelbunden tandborstning kunde istället sätta igång något i munnen på dem, och det vill inte jag riskera ifall jag inte kan borsta regelbundet.
Ni kanske är fler som kommer ihåg detta från SVERAK's seminariedagar förra året?
Denna föreläsning hålls i Umeå i år och har, vad jag förstått, samma koncept.
Så har ni möjlighet att gå på den föreläsningen så är den kanon, tycker jag!
Inte bara för just detta om kattens tänder, utan mycket mer..
Martina
Yataz
vad skulle det sätta igång? är väl bättre att borsta nån gång än ingen gång? *nyfiken*
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
#11 Nej inte enligt denna föreläsare. Kommer sjutton inte ihåg vad hon hette.
Måste leta mina anteckningar.
Men att bara borsta enstaka gånger kunde istället sätta igång inflammationer om jag förstod det rätt. Hon sa att man antingen ska borsta regelbundet varje dag annars kan man lika gärna låta det vara.
Martina
Yataz
låter konstigt tycker jag… bättre nån gång än ingen känns ju logiskt.. så får man bort lite plack iallafall.. det är ju itne så att man gnuggar upp bakterinerna i placken upp i tandköttet… man borstar ju neråt så de lossnar från tanden..
men man gör som man vill :)
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
#13 Jag vet som sagt inte..bara hänvisar till info som jag fick via föreläsningen 
Martina
Yataz
ja alltid bra med många synpunkter… man blir lite virrig bara *S*
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Kom just hjem fra medlemsmøte i min kattklubb hvor vår veterinær, Håvard Pettersen, holdt foredrag om FORL og andre munnrelaterte sykdommer.
Han sa det samme som du har hørt Yataz, at om man skulle børste kattens tenner, skulle man gjøre dette varje dag, det var ingen nytte i å pusse en gang i uken eller skjeldnere.
Dette begrunnet han med at det tok min. en uke for at nedbrytningen av plakk på tennene skulle vise resultater i munnen, og at det måtte vedlikeholdes for at tannbørstingen skulle ha noen som helst funksjon.
Min veterinær rekommanderade å bruke Klorhexidin, ikke spritbasert, når man børstet kattens tenner, det hadde gitt best resultat. Selv har jeg tidligere anvendt Bucacat på min huskatt. Plaque-off og andre preparater(?) man kunne strø over foret, samt foder beregnet på tannplager hadde ikke samme innvirkning som å børste kattens tenner.
Han sa også at man skulle fokusere på de bakerste jekslenes ytterside, og at man ikke behøvde å børste kattens fortenner, eller innsiden fordi at det dannet seg lite plakk her.
Dette visste jeg ikke fra før av.
Interessant forelesning hvor man kunne stille frågor og få svar på det man undret seg over.
Jeg skal høre med ham om han kan sende meg den infoen han vet om FORL, og om jeg kan legge dette ut her på forumet.
spännande!!
Tack för det! Hoppas du får din veterinärs tillstånd då att lägga ut det här!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
#16 Intressant! Tackar för info 
Martina
Yataz

enligt en vet ja träffa sa hon att det var bättre att borsta någon gång då och då men inte vet ja om en gång i vecka räknas som regelbundet… ?
kanske ska sluta med det om de är sämre än att inte borsta alls(?)