Underlägg under kattungelådan
Hallå Brukar ni lägga nån form av underlägg (liggunderlag, frigolit e-dyl) under kattungelådan för att hindra att det blir kallt där inne? Det är ju itne allt för varmt på golvet.
Jag har lagt två lager handdukar och sedan en mysfilt på det.. räcker det?
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Inte många som svarar på nåt tillfället så jag kan ju börja.
Har min andra kull nu(Dom föddes inatt
) och jag har en platt värmedyna under som jag även hade till första kullen. På lägsta värmen. Vi har också lite kallt på golvet.Dom två första veckorna iaf. Men det funkar nog lika bra med tex. en trasmatta eller liknande.
ja jag har en värmedyna också men den är inte så stor.. men kan ju iof lägga den i ena hörnet… de dras väl dit :)
Lägger nog in ett liggunderlag mellan golvet och lådan.. och sedan värmedynan i botten av lådan.. då måste jag vara garderad!!
Tack för ditt svar! Ne det är inte så flitigt skrivande här inne just nu nånstans tycker jag!! *s*
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
GRATTIS förresten!!!! KUL!!!!
Glömde säga det
*s* Mycket i huvudet nu!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Tack så mycket
.Jag är så nöjd nu.Kan pusta ut när det är över.3 st sötnosar har vi att pyssla om.
Lycka till själv med din kommande! Spännande tider.

Jeg har kjøpt et slags varmeunderlag fra Eva Porat, som visstnok skulle være helt fantastisk, i følge noen av mine uppfødervenner som har hatt mange kull.
Gleder meg til å anvende denne for å se om den er så fantastisk som de sier. Den har et isoleringsmateriale inni selve underlaget, og man kan ta av "trekket" for å vaske det.
Da jeg hadde mitt kull, så anvendte jeg noe som vi på norsk kaller "kladder" (mykt underlag med plastikkunderside som man anvender på sykehus og på gamlehjem osv) Disse kladdene la jeg i tre-fire lag, og kunne bytte dem ut om det ble for mye blod og fostervann.
Jeg hadde et mykt ullteppe under kladdene.
Når kattungene var født, flyttet jeg kattemor og kattungene over på rent og tørt underlag, men anvendte fortfarande rene kladder i kurven.
låter mycket intressant… är det ett sånt där underlag som återger kroppsvärmen som du köpt nu av Eva? hur får man tag i dem då?
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Man får tak i dem ved å kontakte Eva Porat privat/ mail/ PM på Svenska katters forum, og hun kan helt sikkert ta den med på en av utstillingene hun dømmer på
Jeg har to skogisoppføderkompiser som var på besøk hos Eva i vår, og de kjøpte til meg.
Tror det heter "Flectabed"?
Mulig det går an å få kjøpt det på andre djuraffærer i Sverige også?
TACk.. ska genast kolla upp!!
Har hört om den!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Jag använder alltid min gamla trogna babyfäll när ungarna fötts. Jag har den inte där under födseln för den är ju inte så himla lätt att tvätta men sen lägger jag dit den. Eftersom den är gjord av djur(lamm) så inbillar jag mig att det måste vara det bästa ( djur till djur s.a.s)
Man ska ju inte ha för varmt heller till sina ungar för de kan torka ut, men denna regleras ju av deras egna kroppsvärme.
När det krisar riktigt och mamman inte ligger hos dem så mycket ( har hänt det också) , så tar jag fram min gamla värmelampa som vi hade när vi hade kycklingar:) det blir väääldigt varmot ch mysigt, man får se till att hänga den ganska långt ifrån dem…
Kattungar väntas hos GunBertus
Usch,jag känner att jag måste korrigera min trasmatta historia.Jag menar inte att jag skulle sätta bara en trasmatta i boet.Det skulle inte vara mysigt. Nej,i och med att jag har en pappkartong som bolåda så är ju inte botten på den tjock så då vill jag isolera under kartongen. Där under har jag värmedynan.Då kan den inte bli för varm heller åt bebbarna.Och inne i boet har jag mjuka fleecefiltar eller sån där fuskpälsliggunderlag för djur. Byter och tvättar med jämna mellanrum för att det ska vara fräscht.

Jag köpte en fleecefilt för en billig peng, vek ihop och lade under lådan. Funkade hur bra som helst! Efter en vecka flyttade jag Astrid med ungar till en stor baby korg utan tak. Det blev kanon, då följde fleecefilten med!Så blir det nog den här gången oxå, om två veckor iiiiiiiiiiii !!!!