Bantning av katt
Det här med bantning igen….
Varit hos veterinären idag med ena katten och då passade ju hon på att skälla om hans övervikt…. 
Visst, jag håller med om att han är för tjock, men han har faktiskt gått ner lite, vägde 6,4 kg idag.
Enligt veterinären borde han gå ner MINST 2 kg!!
Det känns helt omöjligt att få ner honom till 4,4 kg… Herregud, så lite har han inte vägt sen han var under halvåret gammal! Han är 2,5 år nu.
Jag vill ju att han ska gå ner och inte riskera bli sjuk pga övervikten, men att få ner honom så mycket känns lite väl mycket…
Bra bantningsmetoder? Dietfoder?
Han är ganska kinkig med maten och äter inte vad som helst. Inte speciellt stora mängder heller, så jag fattar inte varför han är så tjock. Just nu äter han Hill´s adult, samt ett eller två mål mjukmat. Ska jag byta till enbart mjukmat igen och hålla på det stenhårt?
Jag tycker du ska ta det lite med en nypa salt vad veterinären säger.
De vet inte att Ragdoll ofta har en liten hängbuk, även om de för den delen inte ska vara överviktiga..
Innan jag kastrerade min första hona vägde hon 4,5 kg och behövde bantas tyckte de…och jag tyckte hon var på gränsen till för smal då. Men de tyckte inte om hängpåsen hon hade under magen, men såg man till resten av katten så var hon definitivt inte tjock!
Sedan är jag väldigt besviken på ett djursjukhus i vår stad som rådde min mamma till att banta ner deras hund (en labrador-blandning). Ni kanske vet att labradorer är lite knubbiga till kroppsformen och visst var han något överviktig. Men de satte honom på ett bantningsprogram vilket resulterade i att han gick ner alldeles för fort i vikt. Vi gick på regelbundna vägningar och påpekade att vi tyckte det gick för snabbt, men de sa att det var normalt.
Idag har han nått sin ideal-vikt. Dessvärre har han ständig magkatarr, får inte behålla maten, äter sin mag-medicin och får troligen leva så här livet ut enligt veterinären. Med facit i hand hade han hellre fått vara lite knubbig då! 
Hur som helst så tycker jag att fettma är något som vi bör vara aktsamma med hos Ragdollen. Jag tycker man ser många som är överviktiga idag och det är inte sunt för vår ras.
Men mitt råd är att försöka så gott det går att ge blötmat för att de ska gå ner i vikt. Ge flera småportioner och ha inte fri tillgång till katter som har lätt att lägga på sig.
Jag har nu kört med Bozita ett bra tag med gott resultat på min hane, Ecco.
Han hade kul-mage förut och även om han visst är lite kraftig fortfarande så har han ingen kul-maga längre i alla fall 
Ville bara dela med mig av mina erfarenheter!
Martina
Yataz
Tack, Martina! Då är det inte bara jag som tycker att veterinären överdriver… Visst ska han ner i vikt men inte så mycket.
Den här Bozita: Är det torrfoder? Eller dom kanske har mjukmat oxå? Det köper du i djuraffären ? Har inte sett Bozita-mat nånstans, men jag har inte letat i hyllorna heller iofs. Brukar ju köpa Hill´s o RC annars.
Får väl undersöka saken… 
hallå
Mina kunskaper om blötmat är att de innehåller ca 80% vatten…
så att katten går ner i vikt beror på att den inte får i sig allt den behöver. Om du endast har blötfoder. Jag tror att om du vill ha ner din hane i vikt så bör du köpa ett torrfoder för mindre aktiva katter, Indoor, Light eller liknande..
Och som sagt… det får inte gå ner för fort och hellre lite lite övervikt än att de går ner för mycket och får andra problem istället..
mitt tips.. vet att alla gör olika, men så skulle jag gjort iallafall.
Jag har blötmat mest som godis.. :) men det är jag. Alla gör som de vill! 
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#3 Hmm… Där råder det säkert olika meningar…
Har läst många trådar på ett annat forum där många många förespråkar blötmat före torrfoder som tydligen innehåller på tok för mycket spannmål som katten inte alls behöver. Katter är ju som alla vet köttätare.
I grund och botten så tror jag att BARF är det allra bästa, men det känns lite bökigt.
Jag ska se hur jag ska göra… Börjar iaf att servera mer blötmat, Bozita eller Mjau, och möjligtvis lite torrfoder, men kanske en halv dagsportion endast. Jag är rädd att han slutar äta för att han inte får torrfoder så jag vågar väl inte ta bort det tvärt.

Jag har varit med om att vara tvungen att banta ner en misse som min pappa har och vi prövade dietfoder från Hill's (från veterinär) det funkade inte så bra. Då fick vi testa diabetes fodret från Hill's istället och det fungerade jätte bra missen gick ner mellan 1-2 kg på det.
hallå
Jag ve att det råder delade meningar och vill inte alls ta upp en diskussion om den saken, utan alla ger vad de vill. Jag skrev bara mitt råd :)
Jag vet att de är köttätare.. och därför vill jag inte att maten till största del ska innehålla vatten.. i dagligvaruhandeln, är enda kravet för att det ska få stå kött på burken, att det innehåller minst 4% kött…
nu vet jag att det säkert finns mer kött i andra sorter, men jag skulle fortfarande gått över till dietfoder, förslagsvis gå till veterinären och löpa deras dietfoder. Kanske blanda hans vanliga torrmat med dietfodret.
men som sagt.. man tar åt sig av det man vill och gör det som känns rätt för just dig :)
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Det beror på vad man ger för blötmat.
Vad jag förstått det som så är Bozita den bästa blötmaten just nu på marknaden om man ser till innehållet, om jag nu fattat rätt.
Jag skulle gärna vilja ge mig på att barfa då jag tror det är det allra bästa..
Jag ger mina katter fri tillgång till torrfoder annars, men nu när jag behövt banta ner min hane har han fått enbart Bozita blötmaten och det har gett kanonresultat.
När jag tidigare gett blötmat så har de blivit dåliga i magen och glanslösa i pälsen.
Denna Bozita däremot har de blivit mycket bättre av i sina magar och pälsen har fått mer glans…när jag ser det så tycker jag det talar för att det är ett fullgott foder.
Däremot har jag planer på att gå tillbaka till torrfoder när jag fått ner honom i vikt ordentligt. Ge då vanligtvis torrfoder kombinerat med blötmat (väljer numera bara Bzita för jag är så nöjd med det).
Marie - Bozita har jag kunnat köpa i djuraffär, på kattutställningar och sedan vet jag att Granngården har det (om det nu finns nära dig).
Finns i massa olika smaker och mina katter gillar faktiskt alla smaker jag testat och äter med god aptit, vilket de inte brukar göra med blötmaten annars..
Jaja, jag vet att jag tjatar om att det är så himla bra..
men det är vad jag tycker..alla väljer att göra som de vill.
Har man en överviktig katt så kan jag bara säga att det verkar ge bra resultat, över min förväntan!
Martina
Yataz

#6 Kattens naturliga föda, dvs bytesdjur, består av till ca 70-80% vatten. Allt kött innehåller till stor del vatten. Vatten i maten är BRA för katter, det motverkar tex njursten. Katter är skapta för att få i sig vätska via maten.
För att göra en rättvis näringsvärdesjämförelse mellan blöt- och torrfoder så måste man ju räkna i torrsubstans, och då får man väldigt olika värden. Bra blötmat innehåller då 100% animaliska produkter, medan de flesta torrfoder landar på ca 60% animaliska produkter och resten vegetabiliska. Vilket är mest näringsriktigt för katten, som ju är 100% köttätare?
Jag förespråkar också blötmat både till katter som bör gå ner i vikt och som ska behålla vikt. Jag har själv framgångsrikt bantat min kastrathona när hon gick upp i vikt efter kastreringen, helt enkelt genom att öka på blötmaten och minska på torrfodret.
Själv försöker jag ge så mycket blötmat som möjligt, men jag drygar ut lite med Orijen som är det torrfoder med bäst näringsvärden på marknaden idag, såvitt jag vet. Jag skulle gärna BARFa, men har inte riktigt tiden och energin, tyvärr…
_"Denna Bozita däremot har de blivit mycket bättre av i sina magar och pälsen har fått mer glans…när jag ser det så tycker jag det talar för att det är ett fullgott foder."
_
Låter ju jättebra… :) Härligt om det nu kommit ut ett BRA blötfoder!
Jag tänker inte alls gå in på nån djupare diskussion om innehållet i diverse blötfoder, alla har sina åsikter och ger sina katter det de mår bäst av, det är huvudsaken! Det finns nog lika många åsikter som fodermärken!
Ger också Orijen torrfoder och är mycket nöjd med det!! Katterna mår super och fått mycket fin glans på pälsen och det blir mindre i lådan vilket visar på att de tar upp det mesta i fodret :) Super!
Innehåller dessutom massa örter och annar som gör kroppen gott!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Bozitas och Mjau har liknande innehåll och håller samma höga kvalitet.
Marie - hur går det med BARF äter han det? Jag tycker att min köttbulle dvs Blaizan håller sig mättare på BARF och då får hon bara röror med bitar.
#10 Nej, han vill inte ha BARF. Och jag vet inte om jag hade "vågat" barfa på heltid. Rädd att missa nån viktig del i kosten eller ge för mycket av nåt annat. På deltid hade det varit ett alternativ om kattskrället hade velat äta det men icke…
Han är ganska kinkig med maten som sagt…
Det blir mer blötmat, och mindre, betydligt mindre torrfoder.
#10 Ok, jag körde med Mjau tidigare, men fick höra att Bozita var snäppet bättre innehållsmässigt?
Vägde Ecco idag och han väger nu 6 kg! Han som varit uppe i 7 kg som mest.
Men det har inte gått för snabbt och ännu har han en bit kvar..
Martina
Yataz
#12 Det var ingen dålig viktminskning! 
Jag måste köpa Bozita, hör jag… 
#13 Ja, jag tycker det är värt ett försök.
Sedan kanske det inte fungerar lika på alla. Det beror ju på omständigheterna.
Min kastrathona som bor hos mamma och är 6½ år gammal har inte minskat i vikt med Bozita ännu. Visserligen har hon inte ätit det så länge ännu, men hon är ju äldre och har gått med övervikt ganska länge
Martina
Yataz

undrar nu vilket sorts blötfoder ni ger till era katter? Köper ni på zoo affären eller i vanlig butik? tack på förhand
Maria
#15 Vi nämner Bozita i tråden flera gånger..

Den köper jag i djuraffären oftast. Annars finns det på en del utställningar och på Granngården (om man nu har det nära)..
Martina
Yataz