NOM eller BIV?
Vilket tycker ni är roligast, mest "värt" att vinna på en utställning NOM eller Biv?
Jag har alltid blivit överlycklig när Atlas väl har blivit NOM men efter att en annan uppfödare berättade att hon värderade ett BIV högre än ett NOM och varför hon gjorde det så har jag nog ändrat mig……

Det kommer alt an på hvilke konkurrenter man har
På Verak i Norge i fjor, stilte jeg ut en liten jente fra mitt eget oppdrett for første gang i klasse 12. I BIV-uttakningen var det 6 blåmaskede ragdolls, og noen av dem var riktig snygga også, og et par av dem stilte vel i europa-klassen. Den som fikk BIV av Raymond Sætre ene dagen og Eva Porat den andre, var min lille kisse, og matte var så stolt at hun felte noen gledestårer.
En NOM og en BIV er for meg alltid et ekstra pluss, men det er gleden ved å stille ut, møte andre kattevenner og det å ha muligheten for å ta cert, som gjør at jeg liker å stille ut.
I mitt distrikt er det ikke så ofte det blir BIV-uttakning, fordi det ikke er så veldig mange ragdolls på utstillingene, men noen av våre ragdolls har såpass god kvalitet at det ikke er uvanlig at noen av dem blir nominert, i hard konkurranse av blant annet SBI og MCO med høy kvalitet.

Det var inte dåligt att ta ett BIV i konkurrensen med 5!!! Grattis!!!!

Maria du vet nog redan, men ja väljer klart BIV, men får man båda som sist så är man ju hysteriskt glad. :)

Helt klart henger en BIV høyere enn NOM for meg

Ja, jag måste hålla med, BIV är häftigare tycker jag
Ing-Marie.

Håller med övriga att ett BIV känns roligare än ett NOM.
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
BIV är roligare, då är ju katten bäst av alla som är likadant tecknade. Roligast är som när Timotej blev BIV över de vuxna pojkarna när han bara var 6 månader
Jag förstår inte riktigt…
Jag tycker NOM känns roligare då den oftast inte bara slagit ut sin egen ras utan även tävlat mot andra raser för att nå dit..
Samt att katten är en kandidat för Best In Show..
Visst är BIV också kul, men hos mig väger NOM mer!
Ni som tycker BIV kan väl kommentera varför? Vore spännande att höra..
Martina
Yataz

Jag också är lycligare om BIV. Då är katten bästa av likadana ragdolls. I NOM är det kanske bara tur att det finns inte så fina MCO eller NFO just på denna domaren.

Jag är lite kluven, det beror nog väldigt mycket på konkurrensen. En katt kan ju bli NOM utan någon konkurrens över huvud taget, medans konkurrensen andra gånger kan vara betydligt hårdare för NOM än för BIV.
De senaste åren har jag inte ställt ut så mycket men mitt första år som ragdollägare fick mina katter BIV fyra gånger och då förstod jag inte så mycket av vad det betydde. ;-) Har endast fått ett NOM och det var jättespännande att se sin egen katt i panel.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------

#8 Det er fordi det er "min" rase jeg vil ha best katt i på en måte. Å slå en skogis for ex til NOM, sier meg lite om hvor god min Ragdoll er i forhold til andre Ragdolls. Det er spesielt morro å stille ungdyr som tar BIV foran voksne som går i klasser for høye certl
NOM er slefølgelig også kjempeflott og spennende

#11 Precis min tanke. I BIV tävlar man mot den egna rasen och det är alltid minst tre katter som tävlar . I NOM kan det ju tex bara vara en motståndare av annan ras och det är på något sätt inte lika intressant att vinna. Men självklart blir jag Överlyclig över ett NOM då man som du skriver kan bli BIS men men ett BIV är roligare att vinna och särskilt om en avkomma har tagit ett biv. Det är ett bevis att man lyckats!
Svammel svammel svammel!!!!
Hoppas att någon förstod vad jag menade……
Jag måste nog hålla med Martina här…. 
Måste nog säga att jag håller med Cheeserica. När vi ställde ut i Helsingfors var vi överlyckliga över BIV:et pga motståndet och det stora antalet ragdolls som fanns med och tävlade om det. Däremot har vi vid andra tillfällen värderat NOM högre just av samma anledning.