Svansen?
En tanke slog mig, det pratas om katternas typ, bredd, benstomme, ögonfärg MEN det är väldigt sällan jag hör någon säga "Den hanen kompletterar också min hona bra för att han har en bra svanslängd"
Är det någon som tänker på svanslängden när man väljer kattunge till avel eller är den bara något man kollar om den har svansknick?
Hur många poäng har den på en utställning?
Kanske en löjlig fråga men den borde ju vara viktigt i avelsarbetet………..

Svansen har 5 poäng i standarden. Min hona har lite för kort svans (och för kort kropp) så detta har jag försökt kompensera i hennes parningar. Min hane har t.ex. både bra längd på svansen och kroppen. Så visst tror jag man måste tänka på svansen också liksom allt annat. ;)
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
Ja,faktiskt! Det tänker jag på. Man säger väl att svansen ska vara ungefär lika lång som kroppen på katten(inte räknat med huvudet).För det ser ju inte så läckert ut om kroppen är lång och svansen märkbart kortare.?
Och jag tar stor hänsyn till svanslängden vid parningar.Kombinerar inte två kortsvansar med varann,hehe
.

Apropo det…Jeg hadde vel knapt nok sett en ragdoll med kort svans inntil jeg så Hannah Jensen dømme ragdoll på ELF i 2007. Hun kommenterte at det var en del ragdolls med veldig kort svanser der, og viste hur en ragdolls svans skulle være og ikke være.
Jeg er vant med at svansen går over nakken på katten, om jeg legger den langs kattens rygg, så det var interessant å bli bevisstgjort på dette og se det i virkeligheten.
Når jeg ser etter parringspartner, så ser jeg etter det som kan komplettere min hona bra og utfylle hennes brister. Hadde jeg hatt en hona med kort svans, hadde jeg nok valgt en hane med god svanslengde til henne, selv om jeg ikke synes at svansen er det viktigste

Tack för era svar! Fem poäng var ju inte mycket…..Atlas svans hade kunna varit lite längre men men
Faktiskt inte. Men det kanske beror på att vi inte haft katter med korta svansar. En annan detalj som jag brukar tänka på är att svansen är tjock och buskig. Pälsen alltså. 
Kan berätta en anekdot. På ett Klubbmästerskap hade vi en domare, i och för sig inte behörig, men han slog ner på varje ragdoll att de hade för långa svansar!
Va! Kan verkligen så många ragdolls ha för långa svansar!!??På samma utställning!!Har faktiskt aldrig sett en med för lång svans..
Någon annan som sett?Eller har en? Inte för att sno tråden men blev lite nyfiken..

Jeg trodde svanstippen skulle ende mellom skulderbladene?(Følge kroppslengden og ende rett ovanfor axlorna)
Ser at det faktisk ikke står noe om det i FIFe-standarden,annet enn at den skal være i proporsjon med kroppen, så hvordan kan man da egentlig si om svansen er for kort eller lang uten å ytre egen oppfatning?
Siden form og lengde på svansen gir 5 poeng, så må det vel være et "fasitsvar" på hvor lang den skal være?
Tail: long, medium broad at the base, slightly tapered towards the tip and in proportion to the body
well furnished, bushy

#5 på det KMet skulle Atlas ha varit med
#7 Hmmm intressant att det inte står med…..längden alltså!
Det var inte en vanlig utställning. Jag skrev i inlägget att domaren inte hade behörighet. Jag menade då för kategori II självklart. H*n gjorde sitt bästa.
Jag tänkte lite på det då min förra hane har lite för kort svans..
Annars tror jag inte så många tänker på det och prioriterar det..
Martina
Yataz