Avmaska eller inte
Jag undrar äver en sak gällande avmaskning av kattungar.
Själv brukar jag avmaska två gånger.
Hur gör ni?
Funderar ibland om det är så bra att avmaska när man inte vet om det finns mask .
Att utsätta kattungarna för en medicin som kanske inte behövs,man kan ju inte avmaska i förebyggande syfte.
Har någon där ute haft kattungar med mask?
Jag avmaskar inte kattungarna.
Jag var på en föreläsning som Bayer höll i och hon sa att man egentligen inte behöver avmaska så länge mamma-katt och kattungar är rena innekatter.
Dock behövs det avmaskas om de går i rastgård eller dylikt.
Jag brukar avmaska mamma-katt i samband med parning för säkerhets skull, även om katterna inte går ut, mer än på balkongen, här hemma. Kattungarna går inte ut och då mamma-katt fått skyddet så avmaskar jag inte de små då det är väldigt minimal risk att de har/får mask.
När jag väl avmaskar så använder jag Banminth som är ett milt avmaskningsmedel. Även det sa de på föreläsningen att det inte behövs något starkare än så till innekatter om man vill avmaska.
Martina
Yataz

Tack för snabbt svar.
Har också använt banminth,men jag överväger nog att strunta i avmaskningen på kattungarna till nästa kull,och göra som du avmaska mamman innan parning i ställat
Ann

Jag avmaskar inte heller, använder KollaMasken istället. Vi får akta så att resistensen mot maskmedel inte blir för stark hos parasiterna som finns i naturen tycker jag. Annars är alla medel värdelösa när de väl behövs.
#3 Precis vi vill inte att katterna blir resistenta.
Detta kan de även bli om man väljer att avmaska med mindre dos än vad som angivs för att man kanske tror att det är lindrigare. Det kan också göra katten resistent mot medlet.
Martina
Yataz

Jag använde KollaMasken till min sista kull och är så nöjd att jag aldrig kommer avmaska någon katt (vuxen eller kattunge) som inte visar tydliga symptom på att ha mask, typ spyr upp maskar. Att katten går ut i koppel eller rastgård ska ju knappast ge den mask om den inte regelbundet dödar möss eller fåglar på sina promenader. ;)
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Kan noen berette for meg hva "Kolla Masken" er for noe?
Jeg tror ikke vi har dette i Norge…
Finnes det noen nettbutikker som selger dette og som eksporterer til Norge?
Her anvender vi Panacur og Banminth som maskmiddel.

KollaMasken är ett kit som finns att köpa på Apoteket här i Sverige. Det är helt enkelt ett paket med provrör, plasthanskar osv som man använder för att ta prov på kattens avföring. Man stoppar sedan tillbaks provröret i kartongen igen tillsammans med en blankett med kattens namn, adress osv, och lägger det på posten. I kostnaden för kitet ingår porto och analys av provet hos Vidilab.
Här är deras hemsida:
http://www.kollamasken.nu/
Det går ju även att beställa testkit via internet så kanske kan man även använda kitet i Norge (posten tar väl inte särskilt lång tid). Annars kanske det finns något motsvarande hos er.
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
För att få ett så pass säkert resultat som möjligt på KollaMasken testet så bör man ta avföring tre dagar i följd och lägga ihop.
Detta var också något de tog upp på föreläsningen jag var på.
Martina
Yataz
Tidigare avmaskade vi på regelbunden basis men efter att ha fått information att SLU inte rekommenderar detta just med tanke på risken för resistens så slutade vi med detta.

Jag avmaskar inte heller kattungarna längre.
Har oxå använt KollaMasken så att man inte gör dom resistenta.
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
jag var inne och kollade på Kollamasken då jag också är emot att avmaska bara "för att man ska" eller "som man alltid gjort" Det är ju trots allt en stor påfrestning på immunförsvaret om de nu inte bär på mask. Helt onödigt!
Är det ett testkit/kattunge? eller hur funkar det?
Låter ju väldigt bra… så jag är nyfiken.. kanske ska testa det på den här kullen då?
Mina katter går ju inte ute, annat än på balkongen…
och avmaskade alla mina katter + hund innan Xitas parning.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
kollade ytterligare lite extra på kollamasken men den tar ju inte Giardia.. hur ser ni på det?
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Om jag förstått det rätt så är väl inte Giardia så vanlig här.
De som drabbas är ofta de som importerat katt från t.ex. USA eller som är ute och reser med sin katt.
Och om jag har förstått det rätt så ger det bara utfall genom avföringstest först när det brutit ut och inte om det ligger vilande.
Så därför skulle nog inte jag bry mig så mycket om det.
Utan skulle jag se symptomen så skulle jag nog göra ett enskilt test ändå.
Nu kan jag inte så mycket om detta och har inte heller drabbats, så detta är inget expertråd utan bara mina tankar kring detta.
Martina
Yataz
jag känner ju de som drabbats av det och det har verkligen varit fruktansvärt!! Och om det redan brutit ut så blir ju kattungarna supersjuka. Inte av själva parasiten utan genom att de får e-coli i hela tarmsystemet om jag förstått det rätt.
Man kan ha större risk att drabbas om man ofta vistas i stall och dessutom har hund.. jag är ju hästmassör och har hund som ofta är med mig i stallen dessutom så jag tror inte jag vågar chansa att inte avmaska..
Kanske är man för nojjig… men… ja jag vet inte.. jag vet ju nackdelarna med "onödig" avmaskning och tycker inte alls om att utsätta bebbarna för det i onödan.. men frågan är om man vågar låta bli? Iaf om man som jag ofta vistas i stall som nu ska vara en riskzon… hm.. jag får fundera på saken..
// HÖnsmamman *s*
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Giardia finnes her i Norge, og jeg vet om flere oppfødere som har hatt både dette og parasitten Tri-tricomonas (Den engelska parasitten) i sitt katteri. (Ikke ragdolloppfödere)
Disse parasittene kan også forekomme på katter som ikke er importerte.
Jeg vet om noen tilfeller av Giardia i Sverige.
Den eneste mask-kuren som dekker de fleste typer mask er vel Panacur?

Axilur fungerar mot Giardia har jag hört.
Hallå
Ja Giardia tas bort av Axilur men jag har nu även varit i kontakt med KollaMasken och de säger att m an för ca 250 kr kan lägga till att de även kollar Giardia så man kan vara på säkra sidan.
De sa även att på en kattkull räcker det med ett testkit/kull (man blandar från alla i ett rör) och skickar in. Billig försäkran till att de inte har mask och man slipper avmaska i onödan.
// Carro
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
#18 Något som kan vara bra att veta är att du bör ta avföring tre dagar i följd och slå ihop för att få säkrast resultat. Lärde mig det på en föreläsning jag var på nyligen.
Martina
Yataz
Superbra, då vet jag! Tack!
Ska göra det testet faktiskt.. så slipper jag avmaska dem i onödan men samtidigt inte oroa mig för att de har Giardia, även om det är ovanligt.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Jag använde "kolla masken" istället för rutinmässig avmaskning vid min senaste kull, och kommer att göra så i fortsättningen också. Men vad bra att få veta att man bör ta avföring tre dagar i rad, det hade jag ingen aning om!
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
Jag har just avmaskat ALLA mina djur här hemma, men det är mycket för att jag har en hund också som smaskar i sig allt möjligt skit ute, och för säkerhets skull ville jag då avmaska…
Jag använde MILBEMAX.VET som är ett ganska nytt medel som tar alla parasiter + att man bara behöver ge en enda dos… så var det klart… små tabletter…
Ingen blev heller dålig i magen eller så…//Unni
#21 Det är nog inte så många som vet då det inte framgår någonstans..
Men det är för att få så säkert resultat som möjligt..
Martina
Yataz
Jag har skickat avföringsprov till SVA på de tre senaste kullarna. Först på alla mina vuxna katter innan kattungarna kommer och sen på kattungarna.
De har aldrig haft någon mask. Därför tycker jag det för mig är onödigt att avmaska rutinmässigt.
Nästa gång ska jag pröva "kolla masken" kittet, istället för att göra samlingsprov i plastpåsar som jag gjort innan.
Nu har jag inte hund eller häst. Om jag haft det så skulle jag nog avmaska försäkerhets skull. Eller om jag ansåg det finnas risk av annan orsak tex importerad katt.
AnnaCarin
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt