Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 4375 ggr
OldTowns
0

Pris för import

Inspirerad av en annan tråd, Pris för ragdoll, som behandlar ffa priset för ragdoll i Sverige men i viss mån även exportpriser skulle det vara intresserant att veta vad de som importerat har betalat för sina ragdolls. Själva har vi för närvarande 3 importer. Priset för dessa har varit 25.000 kr för två av dem och 40.000 kr för den tredje. Väl spenderade pengar enligt vår mening medan andra tycker att vi är heltossiga. Hur som helst frågan är ställd.

Yataz
0

Jag har inte importerat ännu men tror detta blir en spännande tråd också Glad

Priserna du anger, är det för enbart katten, eller med alla omkostnader som tillkommer när man importerar katt?

Martina

Yataz

Azzis
0

Mine importer har kommet på ca 15000 Nkr, da er reise regnet med. Synes de er verdt hver kroneSkrattande Nå har jeg kun importer fra Europa, og de er kommer inn "under 3 månders regelen" og ingen ekstra tid/kostnader hos oppdretter eller karantenestasjon.

OldTowns
0

Det är totalpriserna som jag angivit. Måste tillägga att just i vårt fall kommer dessa från USA vilket innebär att kostnaderna för bl.a. transport och rabiesvaccinkravet blir högre.

huldabella
0

Jag har betalat totalt 9000 (från Norge), 29 000 (från Australien) samt 50 000 (från Kanada) för mina importer. Priset hade varit mycket lägre på den sistnämnda om uppfödaren hade varit någorlunda seriös…

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

Ragstars
0

Når dere regner priser her, regner dere da inkludert transport og alle ekstra utgifter med bla rabies vaksine og opphold, eller er det kun for selve katten??

Jeg synes det høres helt vanvittig ut å betale 30-40-50 000 for en katt, og det med restriksjoner…Förvånad

Jeg får selv hjem en import nå i vinter, og for henne har jeg betalt 1100 euro for, og litt ekstra for at oppdretteren skal ha henne hjemme under rabiestiden- 300 euro, totalt 1400 euro, som tilsvarer ca 11000 norske kroner…

Dette er innen Europa.

Når jeg reiser ned og henter henne, drar både jeg og min mann, og de utgiftene regner jeg ikke som kostnader for katten, men som en ferie/ langweekend for meg og min mann… Det inngår i vårt feriebudsjett.

Når man igjen setter priser på kattungene, er det da riktig at kattungekjøperne skal betale ekstra for katten fordi at oppdretteren har betalt mye for importforeldrene?

OldTowns
0

Det jag  är synnerligen nyfiiken på är hur den kanadenensiska tösen kunde kosta så mycket. Men det kanske vi kan ta utanför detta forum.

Wermdos
0

Vem har pratat om restriktioner i Huldabellas fall. Givetvis kan det pga av olyckliga omständigheter bli dyrare än man räknat med.Men vad jag vet så har hon inga restriktioner på henne.

Det är billigare att ta en katt från Europa än från USA.

De priser som anges här är för katten, resan hem till Sverige, rabiesvaccin, titertest, och uppehälle i USA. Alla avgifter på flygplasen såsom moms och andra utgifter. Mina katter kostade ca 14.000:-/styck, och då är det bara för katten.

Om det  är rätt eller inte att sätta ett högre pris för kattungeköpare pga av att katten är import, vet jag inte. Min tanke är alla fall att sällskapsköpare inte ska behöva göra detta. Men säljer jag en katt till avel, så tycker jag absolut det är OK att ta ett högre pris. Jag betalar gärna ett högre pris om det är ngt jag tror på.

Nu till min historia, jag har köpt 2 katter från Canada, sammanlagt har jag betalat ca 30.000:-/st för dem. Min hane jag köpte kunde inte producera bebisar, och min hona väntade en kull när hon kom, efter det har hon inga bebisar, hon är idag 3,5 år gammal.Två jättetrevliga katter, men om det var värt det denna gång kan man ju disskutera, alla fall prismässigt.

Tror att vi ska var mycket försiktiga och säga att så och så skulle vi inte göra, ibland har saker med omständigheter att göra.

Alla gör ju precis vad som vi tror är rätt, kanske visar det sig i framtiden att det inte var så. Eller också var det alldels rättGladdet här är faktiskt lite av ett lotteri.

Ing-Marie.

Wermdos
0

Jag har även importerat en hona från Holland. Henne betalade jag betydligt mindre för, ca 8.500:- jag tog in henne innan hon var 3 månader, så lägg på flygbiljetten, som kanske var 2500:-, och sen var det dispensansökan från Jordbruksverket på 600:-

Så sammanlagt ca 11.600:-

Hon är precis lika trevlig i mina ögon som de andra, men billigare.

Utan det beror ju på vad vi bestämmer oss att ta katt ifrån. Det är väl en himla tur att det kommer in lite nya katter i Sverige och i Norge också, se hur många uppfödare vi är, hur många som helst. Himla tur att vi inte bara köper katt av varandra.

Ing-Marie.

Ragstars
0

Der jeg skrev "Jeg synes det høres helt vanvittig ut å betale 30-40-50 000 for en katt, og det med restriksjoner…" var ikke ment til Huldabella, men generelt, fordi det ofte følger restriksjoner med importkatter. Flört

huldabella
0

Honan från Kanada har jag inga restriktioner på, till att börja med.

Anledningen till att hon blev så dyr är en mycket lång historia, men jag fick betala mycket varje månad för att hon skulle vara där (under 3 år) och uppfödaren hittade på saker hela tiden som jag skulle betala för. Jag hade redan betalat väldigt mycket pengar på henne som jag inte kunde bara förlora. Jag krävde en gång tillbaka hela köpesumman för att kunna dra mig ur, men då blev det ett sådant liv att jag beslutade att slutföra det hela - dock med den sista karantäntiden i Danmark!

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

Hvenhildas
0

Jag har importerat några katter och jag har betalat 1000euro, 1100euro och 1500euro. Min import från DK kostade 12000DK och det var 5 år sedan.

För katterna från Europa har ju flygresan tillkommit samt i ett fall även hotellkostnad. 2 ggr har jag sovit över hos uppfödaren och en gång flög jag hem samma dag men det blev lite stressigt Glad

I priset för samtliga katter har alla kostnader varit inräknade utom i ett fall där jag betalade för hälsointyget ca 800SEK

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

OldTowns
0

#10 Tråkigt att läsa om dina erfarenheter. Har själv lärt mig att först etablera en god kontakt med några uppfödare och därifrån kan man få tips om andra uppfödare. Självklart är det ingen garanti men man känner sig ju i alla fall en smula tryggare.

Kan också tillägga att ingen av våra importkatter har restriktioner.

raghaven
0

Jag tycker det låter helt vansinnigt att lägga 20000 kr och över på en import! Men, men… Det är självklart upp till varje person. Personligen skulle jag INTE göra det

Alwyn
0

25000 för en import från USA tycker inte jag låter så fasligt tokigt…vad fick ni betala för själva katten då Juha?

OldTowns
0

Hej, Sophia!

Antar att du menar Candide. Han kostade $ 1800.

Alwyn
0

Så ni lyckades få honom till Sverige för bara 7000 kronor? Med resa, sprutor och allt? Hur åkte han då?

sorry alla frågor *rodnar*

Alwyn
0

men gud, såg inte dollartecknet förän nu *S* men jag är endå lite nyfiken på hur han åkte. Va det någon som flög med honom eller skickades han ensam?

OldTowns
0

För att undvika missförstånd. Totalkostnaden för Candide var strax under $ 6000. $ 1800 var kostnaden för själva katten. Candide reste tillsammans med Bette Davis.

raggorgeous
0

Det här var ju lite spännande ämne då jag har en spekulant från Polen till min kommande kull. Hon vill ha en liten tjej. Känns roligt att de utomlands har ögonen på en så liten uppfödare som mig :) Och ny dessutom. Har även en från Holland som ev är intresserad av en liten tjej.

Vad skulle ni ta för ca pris på en avelshona till Polen eller Holland?

Jag funderar fortfarande på priser, men känner att med denna stamtavla har jag all rätt att ta ut lite extra för de katter som ev går till avel, det är en mycket fin stamtavla, alla tester ar gjorda på båda katterna (även DNA, FIV/Felv, blodgrupp mm)

Sedan ang export…
Hittade info på www.sjv.se (tack Christina för tipset)
--------------
Försäljning till land inom EU
Grundvillkoren är ID-märkning med microchip eller tatuering, rabiesvaccination och sällskapsdjurspass . Vaccination mot rabies ska inte göras före 3 månaders ålder. För att djuret ska hinna utveckla antikroppar ska det gå 3 veckor efter vaccinationen innan djuret får resa till ett annat EU-land.

Vissa länder ger dispens för införsel av djur under 3 månaders ålder utan rabiesvaccination. Valpen/kattungen ska då vara ID-märkt och ha sällskapsdjurspass, samt eventuellt ett särskilt uppfödarintyg.
--------------

hur är det med rabies? Brukar ni göra det eller är det vanligt att man får dispens att inte behöva göra det? När ska man söka dispensen i så fall för att hinna få allt klart?

Tar gärna emot tips och råd ang export :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Wermdos
0

Hej Caroline!

Det är de nya ägarna, antingen då hon från från Polen eller från Holland som får höra med sina jordbruksverk i deras respektive hemland om vad som gäller där.

Sen får de informera dig om vad de vill att du ska göra, och då tänker jag på rabies och djurpass, avmaskning etc. Ev dispens i deras länder vet jag inget om.

I Sverige är det så att man skickar in om dispens till jordbruksverket, och det ska göras helst en månad innan katten beräknas anlända, gärna tidigare.

Ing-Marie.

GunBertus
0

när man exporterar så brukar det vara så att antingen får kattungen åka efter den fyllt 12 veckor men innan den är 3 mån UTAN rabies..

eller så får den sin rabies här vid 3 mån och sen får man vänta mellan 21 dgr och 1 mån ( beroende på länderna..Ryssland är 1 mån) och efter det så exporteras katten.

Sen finns det ju alltid undantag, Nya Zeeland ex- där måste katten sitta i karantän när den kommer dit, tror det var 1 mån men kommer inte ihåg säkert, vet bara att det var obligatoriskt med karantän. Men som Wermdös skriver- det är upp till dn köparen  du exporterar till- att ta reda på införselföreskrifter.

Kattungar väntas hos GunBertus

Simbatau
0

Hej.

Jag har en import från Nya Zealand,och hon är 8mån. Hon kom när hon var 12v och hon satt inte i nån karantän.

Jag tror att jag hade tur när jag köpte henne för jag gav 7500 kr.

Ulla Ekdahl köpte hennes syster och hon betala samma. Sen dela vi på transportkostnaderna. Dom reste tillsammans så summa sumarum betala vi 15000 på man.

Jag hade kontakt med min uppfödare och möjlighet att träffa henne när jag var på Nya Zealand.

Det kändes bra för mig, vet inte om jag hade vågat annars..

Denna kommentar har tagits bort.
GunBertus
0

#22 jag pratade om export, inte import

Simbatau
0

F´låt Gunbertus.

Ibland är man för snabb när man läser:)

Yataz
0

#25 Inte så lätt…trådens början handlar ju just om import Flört

Martina

Yataz

louisdolls
0

När det gäller import så är oftast katten billigare än vad transporten hem är samt att man måste betala moms på katten pga att den går som handelsvara.

Nu menar jag katter utanför Europa.

Väntar själv på 3 katter från utlandet den ena kommer från Canada och dom andra två från USA.

Priset kommer att ligga på ca:35000:-/ katt.

En choklad eller lila kostar 2500 dollar oavsett om den kommer från Canada eller USA dom har samma priser och är väldigt tydliga med vad katterna kostar till skillnad mot oss här i Sverige.

Sen måste jag tillägga att det kostar väldigt mycket tid och engagemang när man ska importera pga.alla dessa regler och avgifter .

vetrinär vid flygplatsen allt pappersarbete för att inte tala om dyra telefonräkningar och oro för att allt ska gå bra.

Så ni som har importerade katter och tycker att ni ska ligga lite högre i pris för era bebisar gör helt rätt…

för det är dom värda jag lovar..

Elsa

Heros
0

Så med andra ord ska dina kattungeköpare vara med och betala dina imp med ett högre kattungepris ? är det inte ditt val att importera katterna ? och hur gör du med sällskapskatternas pris ?

Jag har själv imp en del katter och jag vet vad det kostar, men jag har aldrig tagit mer för en imp katts avkommor.

Och du skriver "Så ni som har importerade katter och tycker att ni ska ligga lite högre i pris för era bebisar gör helt rätt…

för det är dom värda jag lovar.."

Varför gör man rätt i att ta mer ?

Bara för att man imp en katt så kan linjerna finnas i Sverige, och betala mer för en färg på katten, typen bör vara nr 1 på alla katter om man ska ha dem i avel.

och varför är de mer värda ?

Alla katter har väl samma värde så om de är födda i Sverige eller flugit hit över Atlanten. Bara för att man köper en katt från andra sidan så behöver den inte vara "TOPSHOW" det enda du kan vara säker på är ett större hål i din plånbok.

Sen är det mycket som kan hända, tex att katten är steril, då försvann avelsvärdet på engång. Detta har inträffat på flera imp katter, har själv fått uppleva det på en imp hane, men så är det när man har med levande varelser att göra.
Och har du "turen" att köpa från "fel" uppfödare så kanske du får en lunta till kontrakt med restriktioner, väldigt vanligt på andra sidan.

Menar inget illa till dig louisedolls, men många med mig som har hållt på ett tag tycker att det här "nya sättet" som kommit med restriktioner, slav kontrakt, unika linjer, ägande av linjer m,m börjar gå till överdrift.
Och tyvärr så är det många som blir lidande av allt detta i slutänden…

louisdolls
0

Man kan prata om att man gör olika val självklart,,,

men jag hade inget val för det fanns inga choklad bebisar att köpa i Sverige .

Tittar man på choklad och lila så har dom lång väg kvar att bli lika bra i typ ögonfärg och offta för stora öron mm.

Min förhoppning är att kunna berika aveln med bättre typade ragdoll och få in nya linjer som inte finns här i sverige .

Dom två linjerna som jag nu tänker ta in finns inte……..

Det är flera uppfödare som har hört av sig till mig och är jätteglada för att jag vågar ta risken och lägga ut så här mycket pengar för att få in dessa ragdolls.

Och jag tänker inte ta mer betalt för mina avkommor än någon annan uppfödare.. 

Vi har redan en uppfödare här i stockholm som tar 17000:-  för sina bruna och blå med restriktionen första generations stop till avel …

En annan orsak till att jag importerar är att  jag har INGA restriktioner på någon av mina ragdolls ..

OldTowns
0

17.000:-!!! Det var värst.

Alwyn
0

Heros jag håller inte med dig riktigt här.

Om jag lägger ut extra kostnader på en kull ser jag inga problem med att ta mer betalt för kattungarna. Det är ju endå rättvist tycker jag.
Visst, som du säger, att det är upp till var och en om man som uppfödare vill importera och då stå för dessa extra kostnader…men det är även upp till var köpare att köpa kattunge från en som importerar och då betala lite extra, eller om man vill köpa från en annan. Det beror ju helt på vad man är ute efter.

Däremot håller jag med dig om att det är absurdt att vissa vill behålla linjer för sigsjälva och inte "dela med sig" av något bra.
För mig handlar uppfödning mycket om att sammarbeta med andra uppfödare för att nå bästa resultat, för rasens skull.

GunBertus
0

Louisdolls- det är bra att ha höga ambitioner, hoppas du lyckas bra med dina choklad och lila katter , men som Heros skriver så kan mycket hända på vägen.

Priser på avelskatterna ja…fattar inte varför detta ska ältas, det är väl upp till var och en hur mycket de vill ha betalt, det är ju ingen som tvingar oss att köpa katterna…

Håller också med Heros, om priserna på kattungarna, det ska väl inte köparen bli lidande för att man importerar nya och viktiga!! linjer?

Jag tar inte mer betalt för mina ungar som kommer från utlandet som de som är köpta i Sverige …spelar ingen roll om det är avel eller sällskap….

Glädjen för mig när jag säljer en katt till avel , är att mitt avelsprogram går framåt och att jag är nöjd med det jag åstadkommit. Det är ingen glädje som jag tar ut i pengar…det är bara en "inre" frid:)