Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 1024 ggr
Amasing-Stars
0

Fertil hannkatt / første gang til parring !

Hei ,

jeg har en ung hannkatt som jeg skal bruke nå til å parre mine hunnkatter med og det jeg lurer på om noen av dere  har noe erfaring med :

1.  om hannkatten vil kunne begynne å markere etter han har fått teften på damer ?, han markerer ikke hjemme nå .

2.Vil han bli mere oppjaget og stressa etter han har fått seg damer ?

3. Hvor stor chanse er det for at disse problemene vil komme ? , skal jeg vente med å få alle parret til  ca samme tid ? Hva mener dere ?

Hvis noen av dere har erfaring med dette så hadde det vært flott å få gode råd Glad

Jeg er veldig usikker på om jeg skal vente med å parre han til alle pikene mine er klare til parring  eller ….., det er bare 1 i dag som er klar + at det er en annen oppdretter som kanskje skal få låne han .

Han er ikke noe problem å ha i hus med mine 3 andre hunnkatter , de går fritt i hele huset ….. , han blir 1 år i desember .

// MeretheObestämd

Wermdos
0

Har haft lite otur med flera av mina hanar, men ger mig inteFlört

Min första hane gick bland de andra katterna runt i hela huset, han parade och började inte strila eller skrika efter detta. Det han gjorde som fertil var att han kissade lite efter varje utställning, på ungefär samma plats, min sons skrivbord.

Så här tänker jag idag. Att han ska börja para den hona som är färdig, kanske måste öva lite också. Tokigt tror jag att vänta tills alla är färdiga, vad ska han göra sen? Tror att det är bra att sprida det hela lite.

Sen går det nog inte riktigt vara säker på resten. Börjar han strila, det är säkert väldigt individuellt, eller skrika, likadant där. Positivt tänk tror jag. Lite tråkligare är det ju med hanar.

Jättelycka tillGlad Hur du än gör.

Ing-Marie.

Amasing-Stars
0

Tusen takk for dine råd #1  Glad,

setter utrulig stor pris på veiledning og råd .

// Merethe

Singo-Torpet
0

jag har bara pojkar hemma och tycker det funkat bra än så länge.

hane nr 1 börja strila efter 3e dambesöket, de 2 första blev det inga ungar med. då kastrera jag honom, han började inte skrika förs vi flyttade vilket vi gjorde efter 3e honan.

hane nr 2 10½månad nu, könsmogen, har inte parat men har känt doften av en löp hona, mn granne föder upp och mina katter är inne hos henne ibland för att vänja sig med nya miljöer tror de är bra ur utställnings synpunkt, han börja skrika efter det men har nu efter ca 1-2mån varvat ner och blivit lugn, kanske hittat balansen vad vet ja? ;) han strilar ej ser inga tecken på det än.

hane nr 3 kan ja inte säga nå om då han bara är bebis än :)

OldTowns
0

I detta avseende har vi haft stor tur då inga av våra hankatter strilar. Jag har inte märkt att de har ändrat sig i temperament efter parning men däremot har de gått ner i vikt. Jag tror att det är omöjligt att svara på ifall problemen skulle uppstå utan säger som Wermdos att det är individuellt. Lurar dock på att eventuellt kan finnas en ärftlig koppling, så kontrollera hur pappa katt har reagerat. Detta sista är dock helt lekmannamässigt sagt.

GunBertus
0

jag tror ( observera tror) att hanarna strilar när det finns andra hanar, det är ju ett sätt att markera revir …iaf har jag upplevt att det är så..så har man bara en hane så tror jag att man kan hålla sin hane fertil längre..har också märkt att om de varit iväg och parat så kan de strila just när de kommer hem , ett kort tag bara..

tror också det är ärftligt betingat.

Kattungar väntas hos GunBertus

Amasing-Stars
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Takk for at dere deler erfaring med meg , jeg må bare se å håpe at han holder seg og ikke begynner å markere , han er utrulig snill og har ennå ikke gjort noen tegn på å ville markere , han er den eneste hannen jeg har her så kanskje det går bra …..Flört

Jeg tror jeg bare hopper i det og bruker han på min fertile hunne som mest sansynlig vil få løpetid i løpet av kort tid nå så da er det bare å vente .

Kram til dere alle , takk for god hjelp

er det noen flere som vil dele erfaringer med meg så tas alle råd og erfaring med takknemelighet Flört

Legger ved et bilde av den unge herremannen Donatello der han er nesten 8 mnd.

// Merethe

Azzis
0

Lykke til, han er en flott hanneGlad

Amasing-Stars
0

Takk Janne Glad