täta och kraftiga löp!
Jag har en hona nu på 11 månader och hon löpte för första gången för ca 1½ vecka sedan. Under tiden hon löpte åt hon knappt (hon är ett matvrak i vanliga fall) så hon tappade väldigt mycket hull. När hon väl började äta igen så visar hon nu löpbeteende igen och har "slutat" äta. Om hon kommer fortsätta löpa så här tätt mycket längre till kommer hon att tyna bort. Jag hade tänkt att para henne till våren och var så optimistisk att jag trodde att hon skulle "hålla sig" till dess. Jag vill helst inte sätta henne på p-piller innan jag har parat henne en gång. Men samtidigt är inte flera löp riskfritt heller…vad är bäst och hur många löp är för många…osäker..

Jeg vil anbefale å parre henne nå, hun er jo 11 måneder, og hun har jo redan hatt løpetid.
Hun har ikke godt av å gå med tette og harde løp, slik som hun gjør.
Faren for livmoderinflammasjon er også stor når hun løper tett, og det er iallefall ikke noe kult.
Noen ganger er det bedre å parre tidlig, og tenke på kattens helsa, eller velge å sette henne på p-piller.
Selv har jeg hatt en hona som fikk sin første løpetid 6 mnd gammel, og løp tett og hardt, hun sluttet å ete, og hun markerte overalt. Hun ble parret ved 15 mnd alder, men da var det for sent, hun mistet sitt kull pga livmoderinflammasjon. Jeg parret henne på 2. løp etter misfallet, og hun ble drektig og fødte sitt kull. Hun ble satt på pillen etter dette, men tyverr, så fikk hun enda en livmoderinflammasjon, og det endte med kastrering. Hadde jeg visst det jeg visste i dag, ville jeg valgt å parre henne tidligere enn det jeg gjorde.Hennes datter viste samme beteende, og også her valgte jeg kastrering, selv om det også var andre grunner til at jeg kastrerte henne.
Min tredje hona vil ikke løpe, så jeg har iallefall lært en ting i min korte fartstid som oppföder- at det ikke er like enkelt å planera en parning, ei heller gi opp

Tack för ditt svar!
Ja det ser ut som att jag måste ändra mina planer. Dock har jag inte hunnit göra det nödvändiga, så som att skaffa stamnamn och testa hjärta och njurar. Min hona är bara testat för HCM genen, som hon inte bär, men många som lånar ut hanar kräver mer än så (vilket är fullt förståeligt!) Har nämligen ingen egen hane än =)
Jag vill ju verkligen inte att hon ska få livmoderinflamation..
Om hon har så här kraftiga löp, är det fortfarande troligt att hon gör uppehåll under vintern, då det är så mörkt?
Nä det verkar inte enkelt att planera allt, katterna verkar inte ha samma planer som man själv har