För Bråttom med titel???
När Atlas tog sin EP titel så var det en maine coon uppfödare som kom fram till mig och sa att det glädje henne att se äldre ( 6år ) katter ta en EP titel och hon trodde domarna tyckte det också.
Uppfödaren menade på att många har för bråttom med att katten ska få en hög titel. Det finns ju katter som blivit EC innan två års ålder. En ragdoll växer ju ända upp till treårsålder och är ju då långt ifrån färdigväxt.
Atlas vann även ett biv över en ett årig kastrat med orden " Den här killen är färdigväxt och din katt har långt kvar"
Är det viktigt med titlar eller varför så bråttom?

ja det är väl trevligt när man äldre katter på utställningarna också.
men visst är det så att man har för bråttom..ser bara till mig själv..
det kanske skulle införas någon typ av begränsning så att katten bara kunde uppnå en viss titel inom en viss tid, eller nåt?
nån som har förslag?
Kattungar väntas hos GunBertus
Det kan ju vara svårt att få en fertil hane till dom högre titlarna om man inte snabbar på. Alla kan ju inte hålla sina hanar fertila så länge
Men visst kan det kännas konstigt att en katt kan bli IC/IP på 3 helger vid en ålder av 10 månader men så är det ju 
# 2 Dessutom när de blir fertila och eventuellt börjar paras så brukar de rasa i vikt och kan då ha svårt att hävda sig på utställningsarenan.
Därför tycker jag att det är viktigt att skilja på EP- och EC-titeln.
#3 Absolut, det är ju stor skillnad på en kastrat och en fertil hane. En kastrat är ju i regel vacker hela tiden medans den fertile hanen styrs lite av hormonor också 
Tror precis som övriga nämner att det är främst de fertila katterna man kör lite hårdare med för att uppnå titlar. Dels för konditionen men också som någon skrev att man kanske inte kan hålla en hane fertil så länge.
Men man ska också veta att fertila katter har mycket hormoner som spelar in och att det inte alltid är så bra att köra på då heller. Men det är ju olika från individ till individ och något man får känna av på var katt, hur mycket de klarar av osv.
Nu är inte titlar det viktigaste för mig så jag ställer ut så länge jag känner att både jag och katterna tycker att det är ok. Annars ser jag ingen mening med det.
Martina
Yataz