Titel på hane?
* Tycker ni att det är viktigt att den hane ni lånar har en titel? Om, varför?
Om inte, varför inte?
Ni som lånar ut hane, tar ni en högre avgift ju högre titel han har??

Hur brukar avtalen se ut?

Och är det vanligt att man får restiktioner på sina kattungar när man lånar en hane?
I och för sig har vi aldrig lånat en hane men eventuell titel är ointresssant. Det är typen som är viktig. Ägaren kanske är helt ointresserad av utställningar trots att h*n har en superduper katt.
Eftersom vi inte lånar ut hanar kan jag inte besvara fråga två.
Titel är helt ointresant eftersom inte alla katter gillar utställningar.
Jag tog samma för Timotej trots hans lilla titel Champion
och hade tagit samma pris även om han varit EC
Jag har inte haft några restrioktioner på de hanar jag lånat och hade det ej på Timotej
Nej.Inte så viktigt med titel.Hälsan viktigare och att den typmässigt passar min hona. Som sagt, alla katter och kattälskare gillar inte utställningar. Fast jag gör det
.
Jag vet inte om jag skulle ta mer för en hane som har titlar men kanske det och varför inte..? Man sätter ju en massa pengar på att åka runt på utställningar och har man fått titlar så vet man att man har en fin katt.
Men hälsan är som sagt nr 1.Och viktigare sätta pengarna på hälsoundersökningar än utställning.

Jag kommer från en uppfödarfamil där vi födde upp hundar.
Där var det väldigt viktigt med championtitlar.
Avtalen där var oftast att den som lånade ut sin hane ville ha en valp tillbaka och fick välja först.
Men jag har ingen aning hur avtalen brukar se ut när det gäller ragdoll

jah har ju en fertil som gått väldigt sparsamt i avel 3 försök var av en lyckad kull de nadra tog sig ej, han har vart på 3 utställningar med finna bedömningar men ingen titel då 1 var innan 10mån och så.
nu har ja hane nr 2 som en har frågat om de får låna och hon vet vad ja tog för min förra hane och fråga om det var samma "pris" nu, då sa jag att ja inte tänkt på de då katten är 10mån och ja vill inte låna ut honom än. men ja har tänkt att skippa språng som ja tog sist och lägga på en hundring eller 2 per kattunge så i slutändan blir de ungefär desamma, kanske något dyrare då, beroende på antal ungar, men han är ju oxå mer utställd…
Visst är det kul med titel, men det säger mig inte så mycket egentligen faktiskt.
Det viktigaste för mig är att katterna faller mig i smaken vad gäller typ, temperament osv.. Och att katterna kombinerar varandra så bra som möjligt.
Det finns kanonsnygga hanar som kanske har något färgfel som gör att de inte uppnår en viss titel. Och det finns också hanar som lyckats uppnå en viss titel och man undrar egentligen hur det gått till då kanske den hanen inte alls faller mig i smaken rent typmässigt.
Av dessa två skulle jag abslut välja den hane som ej lyckats ta titel som för mig är bättre rent typmässigt.
Kanske rörde ihop det lite nu, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.
Martina
Yataz

#8, jeg holder fullstendig med deg
For meg er også stamtavlen viktig.

Men skulle jag nu ha hona och vilja låna hane skulle jag gå på typen helt klart, och att denne kompleterar de jag söker och inte har hos min hona ifråga.. sen är det ett plus tycker jag med spännade stamtavla och att hanne inte gått allt för mycket i avel. ser gärna att den skulle vart utställd en gång, men inget måste.