Pris Choklad & lila
Hejsan! Jag har en fråga till er som föder upp bl.a choklad & Lila, Vad tar ni för pris på en choklad eller lila som har avel/utställningskvalité ?
Jag har båda bärare och choklad i mitt katteri men ännu inte fått någon choklad/lila, är osäker på vad man ligger prismässigt, sedan förstår jag självklart att det även kan bero på vad för stamtavla katten har om det är importerade föräldrar eller inte, är det någon som vill/vågar tala om vad just ni tar??
Mvh Ann
Diskussionen har varit uppe förut i tråden "Pris för ragdoll". Så där hittar du lite mer information om det.
Jag håller inte på med lila och choklad (ännu), men jag personligen tycker inte färg och variant ska styra priset utan jag sätter pris efter typ på mina kattungar; sällskap, avel, utställning.
Martina
Yataz
Jo jag vet att det har diskuteratas fast det var med uppfödare som inte håller på med lila & choklad som uttryckte sina tankar och åsikter, det jag är intresserad av är att höra med uppfödare som faktiskt föder upp och säljer choklad & lila vad deras prissättning är.
Jag tycker personligen så länge dom är bra i typen så tycker jag dom ligger högre prismässigt, men frågan är hur högt? För köper man en choklad eller lila utomlands så får man betala högre pris för dom än för traditionella färgerna, jag tycker vi ska följa strömmen, Sverige ska ju ändå inte vara ett "realand" för vissa färge.
Jag har ju sålt både lila och choklad nu i mina sommarkullar….
Fast en byter jag bort mot en annan kattunge från Utlandet, så den blir ju dyr så att säga och de andra två låg på normalt pris eftersom ingen av dom var av utställningskvalite´ utan gick till enbart avel + att det var till kompisar…
Och OM dom ska kosta mycket mer så måste dom ju också vara väldigt bra typade OCH korrekt tecknade, så de håller för show… Så tycker jag…
Men jag har sagt det innan och säger det igen…
Den dagen jag får en riktigt fint typad Showkatt, som dessutom är lila och choklad..(vilket inte är helt enkelt) då kommer den kosta….
Men det kommer å andra sidan en stjärna som är blå eller brun också att göra, om den är superfin…
Sen beror det ju lite på stamtavlan också…
//Unni
ja jag känner nog också det att får man fram en choklad/lila som både kan vara lämpade till avel & utställning så kommer jag också att ta mer, men som sagt, man tycker ju olika men det är intressant att höra vad andra tar just för choklad & lila,
/Ann

Mitt problem var inte priset när jag skulle köpa choklad färgad bebis utan att det fanns inga till salu ..
Det är långa köer på dessa färger och kommer man som ny uppfödare så hamnar man sist i kön .
Så mitt enda alternativ var att importera .nu har jag två bebbar hemma från spanien som är choklad helt underbara .
Dom kostade 13000:- styck Hade jag bara köpt en hade priset varit 16000:-
Resan kostade 3000:- och då fick jag bo hos uppfödaren
Elsa
Grattis till bebisarna Elsa…
Gissa om jag kommer skynda mig att komma förbi, nästa gång jag är i huvudstaden??
Spännande!!!
KRAM //Unni

Tack Unni!!
Du vet att du är välkommen när som helst…..
PS..ta med kameran… DS . KRAMISSAR Elsa
Hej Louisedolls, jag känner igen problemet som ny uppfödare och letar efter just choklad & lila, har varit i kontakt med några uppfödare av dessa färger för att köpa en avelshane, i dom fallen så ska det inte gå några avelshanar i Sverige får man till svar, och så tittar på hemidan vid senare tillfälle så nog fasen har det sålts en hane till Sverige ändå, fömodligen då till någon uppfödarkompis, och det är faktiskt inte bara för dom färgerna utan för övrigt också, det är inte lätt att hitta någon avelskatt alls med intressant stamtalva, det är jättesvårt.
Men nu har jag haft lite tur ändå och lyckats få köpa ett par fina katter med intressant stamtavla.
/Kicki