Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3912 ggr
Blankan
0

Vilken sorts kattsand använder ni er utav?

Ja, vad här ni där hemma i katternas toalådor?

Tidigare hade vi alltid Everclean, men sedan dem bytte ut leran i sin sand så avskyr jag den. Den dammar något fruktansvärt plus att den är numera alldeles för dyr. 

Nu har jag testat den som BeCats haft med sig Simplicity plus, helt OK. Sedan testar jag en från veterinären som heter Catrine (den gröna). Håller på  att utvärderar dem båda!!!

Vill ha fler tips!

Blankan
0

OJ, jag kanske la denna tråd under fel kategori?

Hvenhildas
0

Jag använder Tidy Cats, den röd/gula lådan. Har haft den i många år o är jättenöjd, den dammar lite men jag tycker inte det är så att det besvärar (mig i alla fall Skrattande).

Pussi Compact som finns i vanliga livsmedelsbutiker. Den tycker jag egentligen är suverän ur klumpbildning men den klarar inte av att hålla undan lukten tillräckligt väl när man har många katter.

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Tillemoras
0

Jag använder Ever Clean och är nöjd!

Blankan
0

#2 Den sorten testade jag efter att de hade monter på NerK i somras. JAG gillade den men katterna tyckte den var för mkt parfymerad…*suck*

haha

Har också hört av uppfödarkompis att Pussi sanden ska vara bra

ann67
0

Jag använder också EverClean, den heter "Cedar", den tar bort lukten jättebra.

Yataz
0

Flyttat tråden till skötsel.

Jag använder EverClean Multiplecat (tror jag den heter?) och är supernöjd.
Dammar mycket när man häller upp den, annars tycker jag inte det är så farligt.
Visserligen är den dyr men jag tycker den räcker länge. Jag byter sällan helt utan fyller ständigt på bara och byter bara helt när jag märker att det behövs.

När man har 1-2 katter räcker det gått och väl med Pussi kattsand.
Tycker den är jättebra, men inte när man har fertil hane Rynkar på näsan
Men annars en bra sand till det billiga priset..

Martina

Yataz

Fyrpihls
0

Hej

jag använder också EverClean… den gröna- "scented" heter den.

Luktar lite väl mycket parfym, men det är ganska bra när man har flera katter. den är ju också bakteriedödande…

MEN svindyr!!

Så om man vill kan man ju varva den lite med Pussi compakt, som också är hyfsat bra… Dock tycker jag att Pussi blir lite lerig mot kanten och gör så att man måste byta ut all sand oftare än om man bara har Everclean..

Till bebisarna har jag gjort speciella mindre toaletter (en transportbur med luckan stängd, och ursågat ett hål så bara kattungarna kan gå in.) För mina stora katter tycker det är så roligt annars med toaletter överallt, som vi inte har annars… 

Då hamnar inte heller de små känsliga kattungarna mitt ibland dom vuxnas skit… utan bebisbajset för sig..

jag tycker det är suveränt.

//Unni

Yataz
0

#7 Vilket bra tips, Unni.
Ska tänka på det nästa gång jag har bebbar.
För som sagt föredrar de större katterna att sätta sig i dessa små lådor.

Håller med om Pussi att man får byta ut helt oftare.Annars är den bra tycker jag.

Som tillägg vill jag säga att jag använder bara en icke klumpbildande sand till kattungarna, eftersom de gärna vill smaka på sanden (mer spännande än maten Flört)

Martina

Yataz

Azzis
0

Bruker Ever Clean. Oppdrettskortet på Eukanuba kan brukes på det, da kjøper jeg 5 og betaler for 3. Er det samme i Sverige? Har prøvd Tidy cats, og var veldig fornøyd med den, men synes de store eskene er litt uhånterligObestämd

Jeg fyller godt på med sand, da holder den i ca 2 uker dager før jeg vasker kattedoene og har i ny sand.

dara
0

själv använde jag ever clean förut men när de höjde priset på den så tyckte jag att det blev lite väl saftigt och provade runt en del. det slutade med att jag numera använder pussi kompakt (om jag inte misstar mig) denna tycker jag dammar "en liten del" när man häller upp men sedan är den bra och klupparna håller ihop ordentligt

Wermdos
0

#9 I Sverige betalar vi för 3 och får den fjärde gratis.

Lite konstigt är det att det är så olika.

Tidigare använde jag Pussi, men håller med att den inte håller riktigt när man har många katter.

Nu använder jag Ever Clean.

Dreamdolls
0

Jag använder Pussi kompakt än så länge. Har varit nöjd med den men har liksom flera påpekat att har man många katter så håller den inte borta lukten riktigtRynkar på näsan. Synd för den är billig. Så jag håller på och ska byta nu, men är i valet och kvalet till vad!?

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

GunBertus
0

på tal om att kattungar äter sand..ja de gör de ju och därför ska man ju inte ha klumpbildande sand men jag fick lära mig något nytt sist jag var på en kurs som hette Kattens beteende:

kattungar SKA äta av sanden…det gör de instinktivt därför att när de äter av denna speciella lera ( Bentonit) så lägger sig denna lera som en skyddande hinna i deras tarmar. Så vi som brukar fya våra ungar gör alltså helt fel:)

men som sagt, det ska vara Icke klumpbildande sand..

Kattungar väntas hos GunBertus

Yataz
0

#13 Jaså det har jag aldrig hört talas om Förvånad
Vem var föreläsare?

Martina

Yataz

GunBertus
0

Katters beteende & behov med Susanne Hellman Holmström

Suverän föreläsning som handlar om allt man inte hört nån gång. Hon har även en hemsida men jag kommer inte på namnet på den…

Heros
0

Martina det är hon som kommer till Östkatten den 18 okt och har samma föreläsning Skrattande

Yataz
0

#16 Aha, spännande…då får ju vi också höra om detta Skrattande

Martina

Yataz

dara
0

de senaste tiden (kanske 1-2 v) tycker jag att sanden börjat lukta väldigt illa, det är som sanden som luktar även om man rensar ofta… kan det vara för att safir reagerar på sina p-piller och hennes kiss börjat lukta mera??? har nämligen aldrig känt lutken så starkt och då bara från själva kisset och inte när lådan var nyresnad

Tillemoras
0

En parantes, jag skulle gå och lägga mig och gjorde rent kattlådan innan läggdags. Hade då EC scented. När jag kom ut i köket säger min sambo: "har du satt på dig parfym?" *haha*

Efter det slutade jag med scented för den luktar lite väl starkt.

Ragstars
0

Jeg anvender Everclean less track i to av lådarna, og litterpearls til min hanes toalåde, som står i badrummet.

Lukter nesten ingenting, til tross for at jeg har en fertil hane her hjemmeGlad

Marie77
0

Everclean! Glad

Yataz
0

#19 SkrattandeSkrattandeSkrattande

Yataz

OldTowns
0

Eldorado!!! Fungerar perfekt. Provar just nu även något som kallas World Best Cat Litter som är baserat på majs. En 7.5 kg säck kostade 259 kronor. Kan direkt säga att det inte var en hit. Katterna ratar just den kattlådan.

Yataz
0

#23 Testade också World's Best Cat Litter och var inte nöjd med den!
Dels är den väldigt dyr och visst låter det bra med en sand du kan spola ner i toaletten, men i själva lådan blev det bara ren lera efter någon vecka.
Man fick ju byta ut den hela tiden. Nej, tummen ner för den sanden, inte alls prisvärd.

Martina

Yataz

Leffe
0

Mina katter använder Extreme Classic och Golden Grey. Två bra sandsorter i mitt och mina katters tycke

Singo-Torpet
0

EC i olika varianter, mest den med extra klupbildning, vill ja ha lite doft i har ja catmas kattlåde pulver och häller ned, tyckte att EC som #19 beskrev oxå luktar lite väl mycket.

innan hade jag någon som såg ut som kristaller med lite blåa stenar i, som man kunde ha en månad till en katt med den lila påsen.

är nöjd med att de inte luktar lätt att töma EC,  MEN eftersom de är så små korn tar ju katterna med sig så mycket mera sand ut på golvet, så ja funderar på att bytta men vill samtidigt inte bytta ner mig som de känts som när ja provat kopior av EC…

raggorgeous
0

Jag använder Everclean Cedar och är mycket nöjd!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Rosino
0

Odour Buster - är jättenöjd.

Singo-Torpet
0

har någon provat  tidy cats scoop blå??

https://www.foderbilen.se/default.aspx

Yataz
0

#29 Jag fick köpa det på en utställning en gång då jag glömt kattsand och det ej delades ut. Så då blev det att den användes hemma också när jag köpt. Jag tyckte den var helt ok. Men Everclean är ändå min favorit då den tar bort lukt lite bättre, tycker jag.

Martina

Yataz

Azzis
0

Tidy Cats og Everclean er ganske like. Men jeg synes TC sin store eske er litt tung og vanskelig å håndtereObestämd

Singo-Torpet
0

okej.. hade scoop störe korn??

är nöjde med EC, skulle vilja ha de med större korn..

Singo-Torpet
0

#31 gud ja, en gång i månaden är de tunga lass 10kg katt mat och 6kg hund mat och 8lådor EC har man tur räker det mer än en månad.. men man kan beställa hem allt nu :) tänkte börja med det nu, ska bli jätte skönt!!

Azzis
0

TC er i rød og blå, med 2 forskjellige korn.. men husker ikke hvilken som er størst kornGlad

ItchyKoo
0

Jag använder Everclean Cedar, är jättenöjd förutom att den är dyr då förstås… Men med "klubbkortet" blir det ju lite bättre åtminstone!

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

englagirl
0

Jag använder Extreme Classic Gold till mina missar.

Jag köper en hel pall för att på så vis få ner priset rejält.

En säck på djuraffären kostar 169:- köper man en hel pall så blir priset "bara" 98:- säcken.

Förra pallen jag köpte så blandade jag 50-50 Gold och Black Label men denna gång så beställde jag bara Gold då jag tycker att den klumpar sig väldigt bra.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Elvans
0

Har testat billigare kattsand så som Euroshopper för 20 kr för 5 kg till den mer dyrare så som EverClean 199 kr för 10 kg och jag måste säga att Everclean finns det inte många kattsander som slår, den tar verkligen bort lukt, den klumpar sig och den är dryg…

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

raggorgeous
0

#35 vilket klubbkort?

Menar du uppfödarkortet där man får var 4e gratis?

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Azzis
0

I Norge har man "klubbmedlemsskap" i select breederclub og får da enten:

Kjøp 5 betale for 3

eller 20 % avslag på produktene

Snowdollz
0

Jag använder oftast TC.  Använder oftast den röda. Har testat Everclean också och den är lika bra som TC.

Ragstars
0

Her er en liten kattesandtest med diverse kjente merker:

http://www.nettavisen.no/dyr/article2265316.ece

raggorgeous
0

hihi… vilket roligt test! :)
Jag har EverClean Cedar och är mycket nöjd.. katterna med!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

birma
0

Provar EverClean Cedar. Inne på min 2:a låda. Har under många år annars undvikit EC. Orsaken är att de är en hutlöst dyr sand. Under flera år provat många olika sandsorter, klumpgörande. Ett tag fastande jag för Extreme Classic, men ingen billig sand den heller, dock inte lika dyr som EC. Senaste åren har det varit huvudsakligen Pussi compact. Klumpar hårdare än någon sand jag känner till. Den är bäst på klumpning. Kostar 80 kr/10 kg. Eldorados blandas in ibland, kostar 40 kr/10 kg. Rimliga, humana priser.

Men nu har jag fått för mig om att fokusera på luktfaktorn lite extra. Med Pussi är det helt ok med 5 semilånghårskatter, men det sägs att EC är suverän, outstanding, bäst och allt vad det är man hör. Folk går ofta tillbaka till den när de provat andra, det hör man också. Så till slut fick jag för mig om att börja blanda in lite EC Cedar i mina kattlådor. Jag har fortfarande kvar Pussi som grund i lådorna och en del av den mycket billiga Eldorados mikrosand klumpande. Men tillsätter typ 2-3 delar EC Cedar nu. Det luktar gott om katterna när de varit på lådorna och jag trooor att det blivit mindra lådlukt också såvida jag inte inbillar mig. Tror inte jag skulle vilja ha enbart Cedar, vågar inte tänka på hur stark parfymdoft det skulle bli då. Men med lite inblandning blir det lagom milt och inte heller hutlöst dyrt.

birma
0

2-3 delar skrev jag visst. Galet… Säger ingenting.
2-3 tiondelar skulle det vara.
Eller så är det lite mer. Vet inte. Skopar i lite Cedar, men mängden är en uppskattning bara. Luktar gott som sagt.

Omorose
0

Jag använder Ever Clean EverFresh (fd. Low Track), med större korn som inte dammar lika mycket och inte fastnar i pälsen. Är supernöjd, visst är den dyr men enligt mig så är det värt det. Annars är Extreme Classic black label (den m större korn) helt ok. Dammar lite mer, luktar baby puder.

raqgacoon
0

Blev väldigt lättad av att höra att det inte var farligt att kattungarna

äter kattsand, har varit min stora skräck då jag har rädd för

stopp i dom små tarmarna.

Det är ju toppen med ett forum då man kan byta erfarenheter ock ge råd.GladGlad

kitcat
0

Pussi Compakt är superpisvärt tycker jag och funkar ypperligt bra om man har två katter i allafall. Klumpar suveränt bra och är ej parfymerad.

Kattokig74
0

Everclean extra strength unscented. Klumpar bra och kapslar in lukten bra. Luktar  "lagom" parfymerat.

ProvinsiaRivers
0

Konstigt att ingen använder träpellets eller papperspellets??

Jag har kört med träpellets i flera år nu i PeeWee lådor åt katterna.Jag och katterna är nöjda. Kisset doftar av fuktigt trä när dom vart på lådan.Inte kiss! Pellets är naturligt och mycket billigare än sand.Och fungerar hur bra som helst.Vet flera som  slutat med sand och gott över till pellets.

englagirl
0

Jag använde 6 mm träpellets som jag köpte för 45:-/10 kg påse i 4 år men började med sand för ett år sedan….fråga mig inte varför för det är MYCKET dyrare :-(

Jag "tror" att anledningen var att det började lukta då dom flesta katterna INTE krafsade över då dom hade bajsat och nu då jag anväder sand så krafsar alla katter över det helt plötsligt!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

snowflak
0

jeg bruker også trepellets  til mine katter,40 kr\,-16 kg sekk.koster det og de holder en good stund,meget effektivt,.er kjempefornøyd.

Singo-Torpet
0

#49 jag är inte förvånad att folk håller sig till sand…

när jag fyllde år nu sist så önskade jag mig en peeweelåda med pellets till (tråkig som man är) fick den dagen innan av min sambo och givetviss skulle den fram med en gång och bort med den gammla i all hast… gick och la mig vakna dagen efter med stora planer på storbak med kakor och massor av tårta.. dom planerna kunde ja glöma, doften av kiss spred sig i hela huset.. mina kära vänner (katterna) hade nämligen inte alls blivit lika glad får den nya lådan som jag, dom hade satt sig på golvet, undersängen och mitt på golvet i vardagsrummet, och inte nog med det ja tror dom ville ja skulle jobba lite extra för så här mycket har dom aldrig kissat förr på EN natt, timmar senar med skur mopp och ta bort spray lukta det rent igen…

Min peewee låda står snyggt uppställd brevid den gammla lådan (som jag har EC i) och min älsta kastrat hane kan få för sig att hoppa ner i peewee lådan och kissa så där en gång i veckan kanske, en av de andra är rädd för hela lådan och den tredja krafsar lite ibland i den men tro inte att han tänker sätta sig i det där inte..

jätte tråkigt då det är både billigare luktar lika lite och framför allt lättare att bära hem.

ProvinsiaRivers
0

Inte var det helt utan problem att byta från sand till pellets hos oss heller.

Det tog ca 6 mån,övergången! Hade hela tiden en låda med bara pellets framme och en låda med pellets och sand blandat 50/50. Bägge katterna som jag då hade gick alltid på blandningen och ratade pelletslådan.En dag råkade en av katterna av misstag ställa sig i pelletslådan för att kissa och plötsligt kom han på att han satt i "fel" låda!!Haha,ni skulle sett hur högt han hoppade rakt upp i luften när han kom på det och sprang därifrån!!Skrattande Men sedan sakta men säkert så var dom vana. Och katter som flyttat in hos oss efteråt har aldrig klagat utan använt pellets gladeligen. Har haft en kull med kattungar som hellre gick på pellets än sanden som var avsedd för dom för att underlätta toaträning.

janesmatte
0

använder pussi men blir nyfiken på denna som luktar parfym vart finns dem köpa  ? vad kostar dem ca? hur mycket är det i dem
?

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss

Singo-Torpet
0

#53 då finns de hopp för mina missar med :) ja de där med att av misstag ta fel känner ja igen, ser hur kul ut som helst när de kommer på sig själva =) men min kastrat har börjat annvända pelletset mer och mer…

#54 menad du ever clen, så finns den på de flesta zoon? stor låda 199kr

eller om du menar toaparfymen (pulvret) finns det på en del välsorterade ica affärer ja köper mitt på flyggfyren. 750ml ca 40kr

Trasan08
0

Vi använder CaleCat, fast det är dyrt.. Vi prövar dock Pussi klumpbildande nu, och är hittills nöjda med det.

Blir också förvånad när jag läser att många inte byter i hela lådan varje vecka och skurar ut. Det trodde jag var ett minimum, när man har 1 katt ?!

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Singo-Torpet
0

#56 när ja inte har ever clen så bytter ja och skurar varje vecka, men nu fylller ja på och börjar de lukta eller fasnar i botten häller ja ur och skurar men iblad kan man hälla tillbaka samma sand om man gör rent den från klumpar igen.

GunBertus
0

Paulina, efter jag hälsat på dig och Katja däruppe i ingemansland:) så fick jag också för mig att damma av mina gamla Pee Wee och testa dem igen..

så nu har jag dem ute i kattgårdarna, funkar riktigt bra och framförallt -det blir ju ingenting kvar att slänga förutom bajset förstås..och det slänger jag ..rätt ut på åkern:)
jag har letat efter den ultimata sanden eller vad det nu kan vara, vi bor på landet , har soptömning var 14:e dag och jag tyckte det skulle finnas nåt mer "ekologiskt" som gjorde att man bara kunde slänga ut det som jag gör nu..sanden kan man inte göra det med, den blir ju som cement när den blir blöt och det kan jag inte tänka mig att slänga ut i naturen..så nu blir det PeeWee när katterna är i kattgården på dagarna , och vanlig sand när de är inne resten av tiden…känner mig rätt nöjd:)

ProvinsiaRivers
0

Hej Ulla! Hahaa,du är rolig! Ingenmansland..vi har ju storstad nu med nyöppnad stor galleria mitt på Gränsen,Ikea och allt möjligt!!.Vi saknar inget nå merSkrattande.Halva landet och Finland kommer till oss och shoppar…hihi.

Men vad kul att du började med pellets igen! Jag skulle rekommendera det åt alla och just för att det är så drygt och ekologiskt.Jag slänger också använd pellets ut i naturen.Spolar bara ner bajset.Superbra!

Ja,Skrattande ha de bra allihop!!

H.Paulina

GunBertus
0

har också provat Everclean Cedar, luktade skit!!!gott:)

men såg att det fanns även med Lavendel doft, jag som älskar lavendel, frågan är om mina katter också gör det…men jag ska nog testa den iaf..

Singo-Torpet
0

#60 kan ju medela om lavendern sen, ja valde mellan den och cedar nu när ja köpte EC sist.. tog cedar för ja hört om den här på forumet.. men lavendel luktar ju supper gott.

janesmatte
0

55 menade ever clen tack ska skicka efter den i zoobutiken här :-)

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss

raggorgeous
0

#56   om man har mycket sand i lådan (minst 8-10 cm) och ser till att fylla på det hela tiden behöver man absolut inte byta och skura lådan varje dag! Helt onödigt.

Jag tömmer lådan minst 2 gånger om dagen, har en låda till alla 4 katter och det funkar hur bra som helst. Tömmer hela lådan och skurar ur den ca var 3e vecka, har aldrig haft en tendens till lukt i den eftersom det aldrig kommer ner kiss i botten på lådan… vilket är det som ger upphov till lukten oftast.

Har EC Cedar…

Men såg idag just om EC Lavendel… låter ju underbart gott *S* har jag aldrig sett i nån butik??! Men ska be dem beställa hem det åt mig faktiskt.. finns den i normala stora storleken? Samma pris?

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

mirruettes
0

Har också gått och funderat på det här med miljövänlig kattsand. Har faktiskt bett gubben odla diverse sädeslag för att se om det finns något bra. Prövar för fullt och har hittat en blandning som funkar för mig.
Den har kattsandens fördelar med klumpbildning samtidigt som den för katten upplevs som vanlig sand. Lukten reduceras helt och hållet så länge katten gräver över sin avföring. Den går att kompostera till prydnadsväxter eller faktiskt tom att spola ner om man inte har möjligheterna till kompostering.
Jag fyller på ganska högt 5 cm och när jag ska ta bort avföringen så vinklar jag lådan så att sanden ramlar ner på ena sidan och skrapar snyggt av det som nått botten. Ju mer sand i lådan, ju mindre når botten.
Man kan också ha två lådor att växla med. Jag tar då den ena lådan och häller över den rena sanden däri för att sedan skrapa bort det som fastnat i botten på den använda lådan. Sköljer ur den och ställer på tork i badkaret. Nästa gång man vill rengöra lådan lite extra finns den rena och torra färdig att bara växla med. Vinklar man lådan som jag gör så slängs ju enbart den förorenade sanden och det blir minimalt med slöseri av ströt. Enbart rent strö blir då kvar i lådan. 
För att inte allt för mycket ska följa med ut på golvet så har jag en dörrmatta av gummi framför lådan.
Kanske skulle vara något för fler än mig..vet inte…kanske närbutiken eller nätet…? vad tror ni?

OldTowns
0

#64 Låter som ett lysande alternativ.  Är den möjligtvis majsbaserad?

mirruettes
0

Den är vetebaserad. Klumparna blir givetvis inte lika hårda som klumpande kattströ såsom everclean od. men klumpen håller ihop tillräckligt för att inte gå sönder när man lyfter ur den.