vad behövs för parning?
Jag gör följande tester på mina avelskatter:
- ultraljudar för hjärta och njurar
- testar för Fiv/Felv
- testar blodgrupp
- testar för DNA-HCM
Så känner jag att jag gjort det jag kunnat… finns inte så många fler tester att göra tror jag. Men skönt att veta att det som går att kolla upp är kollat och jag kan ha rent mjöl i påsen och känna att jag verkligen står för att hålla Ragdollen sund genom att bara avla på friska individer. Självklart vill jag även att hanen har samma tester gjorda.
Så gör jag 
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Jag skriver under på det #1 skrev.
Dedär testerna gör jag med innan jag avlar för då han man gjort vad man kan.
Jag vill även tipsa dig om att se dig om efter en bra passande hane långt innan, så du inte står med en löpande hona och väljer hane i stress. Det är bra att ta kontakt med hanens ägare i tid för att be om lån.
#2 Absolut! :) Det bör du göra.. så du bara kan åka iväg då hon börjar löpa! Helt klart ett plus och så gör nog de allra flesta så man planerar för att få en så bra kombination som möjligt!
Viktigt också att kolla så de passar ihop stamtavlemässigt, så att du får en låg (helst 0% så klart) inavelsgrad osv. Har du nån mer erfaren uppfödare att rådfråga är det alltid bra!
Självklart också att de ska passa ihop typmässigt och komplettera varandras ev. brister. Har din hona tex svag ögonfärg bör du välja en hane med bättre osv..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

tack så mycket allihopa,
jo, hane har jag redan börjat tänka på hur man skall hitta för vill inte ta bort p- piller innan jag är säker på att hon faktiskt kommer att paras.
flera tipps är välkomna…
hur har ni gjort för att hitta hane? jag har ju inte mycket kontakter hur gör man då?

Ja hon är ju fin, sp bättre bilder kan du säkert knåpa fram :o)
Hane hittar du antingen på ragdollklubbens hemsida under Hanar eller så får du leta runt på uppfödares hemsidor och fråga ifall de kan tänka sig att låna ut om du väl hittar någon hane du tror passar.
ja leta runt på nätet eller på ragdollklubbarnas avelshanesidor… sen gäller det att hitta nån passande.. sedan får man hoppas på tur och maila runt!! och hoppas att de lånar ut honom…
Och ibland har man turen på sin sida! 
Lycka till!!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

jag rekommenderar verkligen att fler går in och lusläser Pawpeds. Det står hur mycket nyttig info där om ALLT ..
Kanske inte just vilka tester DIN ras behöver men rent generellt.
En superbra databas riktat till alla raser.
Kattungar väntas hos GunBertus