Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 1177 ggr
Marie77
0

Ta referenser på uppfödare/köpare?

Har en fundering… Hur vanligt är det att man tar "referenser" på uppfödaren eller köparen?

Om du har exempelvis tankar på att köpa en katt till avel, utställning eller sällskap, av en uppfödare du inte känner-kollar du upp denna då? Exempelvis frågar någon annan gemensam bekant, en annan uppfödare, uppfödarens tidigare kattköpare eller någon om hur uppfödaren är? Kollar du bara i vissa fall, när du får "dåliga vibbar" eller kollar du upp alla du inte känner sen innan? Samma med köpare: kollar ni upp dom? Hos  exempelvis tidigare uppfödare dom köpt katt/katter av?

Och en fråga till Flört: lämnar du referenser och information om andra uppfödare om någon kontaktar dig angående en uppfödare du känner? Eller lämnar du bara info om du har positiva saker att säga, eller även eller kanske enbart om du skulle känna till något negativt om uppfödaren/uppfödningen?

Jag har personligen inte varit världsbäst på att kolla upp uppfödare innan, men om jag någon gång i framtiden skulle köpa katt av en vilt främmande uppfödare så kommer jag kolla upp denna i den mån jag kan innan.

Fast jag kan berätta att jag har backat ur ett köp en gång för några år sedan, när jag var på väg att köpa en katt. Hade tingat den och sedan hörde en person av sig som jag inte känner över huvud taget och berättade att uppfödaren inte var att lita på (och drog lite lätt upp info h*n kände till) Då kontaktade jag andra uppfödare av den rasen som jag känner och när dom bekräftade att det mesta var sant + lite till så avbokade jag katten. Så med facit i hand är jag glad att denna okända person på kattforumet varnade mig, annars hade jag inte fått reda på alla problem som varit med den uppfödningen förran det var försent.

Det händer även att folk kontaktar mig för att kolla upp någon av "mina" uppfödare. Jag brukar berätta det jag kan/det jag vet. (Bara så ni vet, Christine & Aksel… Flört)

Om/när jag tar kontakt med en för mig ny uppfödare så berättar jag alltid vad jag har för katter sedan innan och hänvisar till katternas uppfödare om denne skulle vilja kolla upp mig.

Vad har du för synpunkter kring det här med att kolla upp den man ska köpa av eller sälja till? Behöver man ta referenser? Går ni enbart på "känsla"? Det kan ju vara så mycket mer än otillåten avel som kan gå snett, vanvårdade katter och sjukdomar och gud vet allt.

Berätta hur ni brukar göra!

Pysslingens
0

Jag har inte behövt ta referenser då jag köpt från för mig kända personer.

Pyret kommer från S*Krickelins men bodde hos mamma, och Blaizan kommer från Escarceos och jag hade ju lånat hane av Camilla innan.

Däremot så kan det ringa folk som vill prata katt och sedan glider samtalet in på en speciell uppfödare och priser osv. Än så länge har jag bara kunnat lämna bra referenser. Dvs jag säger som det är att jag aldrig hört något negativt om uppfödningen. Sedan bekräftar jag att priset på katten låter vettigt.

Det har aldrig ringt något för att kolla upp mina uppfödare.

GunBertus
0

Köper man importkatter är det ju lite svårare men köper man inom landet så tycker jag gott att det är utmärkt att använda sig av referenser. Jag har också lämnat info när uppfödare utomlands har hört av sig till mig och frågat om katterier här i Sverige som ville köpa katt av dem.Jag vet också att vissa uppfödare jag köpt katt ifrån har frågat uppfödare i Sverige ..

Men jag kan också berätta hur fel det kan bli. Gäller MCOn:
Jag hade planer på att exportera en hane till Holland. När jag lagt ut på min hemsida vem han skulle till så fick jag flera mail från olika uppfödare om att jag inte skulle sälja honom till detta katteri, hon tog inte hand om sina katter, hade hanarna i en källare mm mm.
Jag tänkte att detta är lika bra att reda ut, man fick ju en väldigt olustig känsla, jag älskade ju min lille goe hane..så jag konfronterade helt enkelt det jag fått -med denna uppfödare som det mailats skit om, och då visade det sig att de andra som mailat mig hade baktalat uppfödaren ganska länge, de andra var helt enkelt avundsjuka och ville göra livet surt för "min uppfödare. Så det fanns alltså inget belägg för skitsnacket utan det var bara förtal från de andra..jag åkte själv och lämnade min lille kille och uppfödaren var hur trevlig som helst och inget stämde med vad jag hört. Vi har jättebra kontakt än idag och min kille har det hur bra som helst..

Så kan det också gå..

Kattungar väntas hos GunBertus

dragonfire
0

Jag brukar vara väldigt försiktig med att lämna ut negativ info som man hört om någon uppfödare, eftersom man aldrig kan veta vad som är sant och vad som är "rykte" om man nu inte sitter på förstahandsinformation.

Är det en uppfödare som jag känner och bara har gott att säga om så berättar jag det, däremot!

Marie77
0

#2 Jisses, vilken soppa…. Skönt att det löste sig ändå.

Jag har hört om liknande historier… Och då gällde det ragdoll. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte däremot.

Marie77
0

#3 Det är sant…. Det snackas ju en hel del…

Men hur gör du när det är du som är köpare? När du ska köpa en ny avelskatt exempelvis? Kollar du upp uppfödaren om du inte känner denna sen tidigare?

Tillemoras
0

Jag hör både det ena och det andra om vissa uppfödare sk ryckten och jag skulle bli mkt velig om ngn av dom hörde av sig och vill köpa kattunge av mig. Samtidigt så skulle jag nog göra som GunBertus och fråga den personen eller uppfödaren om det stämde. Det är alltid det bästa, att vara rak och ärlig från början!

Om en kattungeköpare hör av sig till mig angående andra uppfödare så skulle jag bara referera till dom jag känner och är seriösa.

Jag skulle inte varna för uppfödare däremot har jag tipsat mina kattungeköpare om att inte köpa kattungar med restriktioner för det är jag emot!

Tillemoras
0

Tipsat var fel ord men jag har förklarat för kattungeköpare att en del uppfödare har restriktioner och vad det innebär. Så ska dom köpa en kattunge till avel som dom vill bestämma över själva så bör dom se sig om efter en annan uppfödareSkrattande

Fyrpihls
0

Jag brukar också bara berätta om jag har nåt gott att säga om uppfödaren i fråga.

För det första så försöker jag alltid tänka positivt om folk, och så är det ju ofta så att dåliga rykten inte är befogade… Utan ett uttryck för avundsjuka eller missuppfattningar oftast…

Jag personligen brukar vilja skaffa mig en egen uppfattning om folk.. men om jag verkligen hört något allvarligt om någon så säger jag nog mer att jag inte känner personen i fråga och inte kan uttala mig.
jag själv frågar gärna efter referenser om jag ska sälja katt, om det är nån jag inte känner.. men det bästa är ju att försöka lära känna varandra..

Ibland Känns det bara så bra och naturligt att det inte är nödvändigt, men om man liksom inte får "RO" inombords över personen i fråga, då kan det ju en bra ide´att fråga någon som kanske bor närmre eller har viss kontakt med personen…

Om jag själv ska KÖPA katt så bildar jag mig definitift en egen uppfattning… då vet jag ju att kattungen får det bra hos mig, men om man ska SÄLJA,
så vill man ju gärna ha nån referens som kan intyga att inte katten kommer bli en kattungemaskin tex i nån skrubb.

fast jag tycker och tror nog att vi allra flesta som håller på med detta gör det, därför att Vi ÄLSKAR katter och att det är KÄRLEKEN till dom som driver oss, så även om en del människor är lite Udda, så kan dom ju vara bra kattägare…

Så mitt tips nummer 1;
Lär känna varandra i första hand..
i annat fall om det inte går tex pga avstånd, så tycker jag det är Ok att fråga andra, och att berätta om andra, men inte sprida negativa saker om varandra… som man inte VET är sant…

Alla har både bra och dåliga sidor… Kram // Unni

Marie77
0

Ok… Elaka rykten är väl aldrig trevligt. Rynkar på näsan

Men som jag frågade från början :om du känner till, alltså du vet till fakta, negativa saker om uppfödningen skulle inte du säga det då? Vi säger att du köper en ny avelshona som visar sig vara allvarligt sjuk och går inte att avla på. Uppfödaren rycker på axlarna och skiter i vilket och senare när du kommer i kontakt med andra köpare från uppfödningen så visar det sig att dom har oxå fått sjuka katter.

Då är det ju inte elaka rykten längre. Får man/ska man inte berätta det om någon skulle fråga? Skulle inte du önska att någon berättade för dig innan du köpte katten?

Om man bara får snälla referenser på samtliga uppfödare, oavsett om dom är "bra" eller ej: varför ens kolla upp någon då? Obestämd

Bara en tanke… Flört

Jag tänker inte på något speciellt fall eller uppfödning nu, utan vill bara lyfta frågan och provocera er till en diskussion… Skrattande

Fyrpihls
0

Jo naturligtvis skulle jag informera om sånt… ABSOLUT!!! Om jag VET!!!

Men jag vill bara akta mig för att falla in i "skitsnackandet" som är ganska utspritt bland kattfolket… tyvärr…

Men naturligtvis skulle jag berätta sånt som tex sjukdomar bedrägerier eller sånt som är FAKTA.

Men oftast följer jag mitt hjärta, och hittills har det gått ganska bra..

Men jag skulle aldrig hålla nån "SKITSTÖVEL"Flörtbakom ryggen!! hi hi

//unni

Yataz
0

Klurigt det där…
Om någon skulle fråga mig om någon annan uppfödare som jag kanske på omvägar inte hört så gott om. Alltså som jag inte vet om det stämmer eller ej så skulle jag nog bara säga att jag inte kan uttala mig om den uppfödaren och inte vet något om denne. Och kanske hänvisa vidare till någon annan som kan veta bättre än jag, om jag vet en sådan person.
Men om det är en nära uppfödarvän/samarbetspartner till mig som jag kan lita på så skulle jag nog berätta vad jag hört, men att jag inte vet om det är sant. För då vet jag att det stannar där och ryktet inte växer vidare om ni förstår vad jag menar.

Om jag nu verkligen skulle ha bevis om en uppfödare som är oseriös osv så skulle jag nog akta mig för att säga vad denne gjort osv ändå. Skulle nog bara säga att jag tycker de bör se sig om efter en annan uppfödare. Återigen så beror det på hur pass nära jag står personen som frågar.

Jag har fått några förfrågningar på uppfödare tidigare och har hittills bara haft positivt att säga. Kanske en enstaka gång har jag sagt att man bör akta sig lite, men det hade jag belägg för. Jag valde att inte säga varför heller.

När jag själv ska köpa katt så brukar jag inte ta kontakt med just de personer som tidigare köpt katt därifrån. Däremot så har jag alltid haft goa vänner att rådfråga vid mina funderingar kring kattköp och planer och det är verkligen guld värt att kunna fråga andra som varit med längre än jag själv och som sitter med större erfarenhet och kunskap om linjer som kanske jag inte vet så mycket om.
Det är speciellt en person som alltid hjälpt mig och stöttat mig, vilket jag kommer vara evigt tacksam för! Du vet vem du är!! KyssKyss

Martina

Yataz

Singo-Torpet
0

Om jag skulle köpa katt av en okänd så skulle jag fråga dem ja känner om de hört något om den uppföddaren, då jag vart med om massa tråkigheter när ja skulle köpa mig en hona till sällskap för ca 2år sen.. inget ja vill vara med om igen… 

men ja skulle inte backa för att köpa av någon ja enbart hört dåliga saker om, för rykten finns om de flesta de går bra för också av avundsjuka männikor som nämns ovan. men i mitt fall fick ja svart på vitt att detta var en människa ja aldrig skulle beblande mig med på något plan.

när jag köpte min MCO nämde ja för uppfödaren var mina raggisar komifrån (hon känner en av dem) om hon skulle vilja kolla upp mig på nått sett.

OldTowns
0

Tycker att när man köper importkatter är det jätteviktigt med referenser på uppfödare. Hört om flera fall där det kanske inte gått så bra och med tanke på att det är relativt mycket pengar inblandat också blir det extra surt. Men då uppstår probemet att hur ska man kunna få referenser utomlands ifrån? I vårt fall försöker vi odla en nära relation med uppfödare av synnerligt gott renommé. Dessa har vi bl.a. funnit via de olika chatforum som finns i det landet. Och utifrån detta kan man sedan fråga om referenser. Kan också tillägga att just forumen är ett bra sätt att få en första bild av de övriga uppfödarna också.

ann67
0

Hej!

Bra inlägg om det här, men det är ganska farligt att "tro" på vad andra har för saker att säga om andra, i vissa fall är det säkert sant men i dom allra flesta fallen stämmer det inte, det är ren avundsjuka hos vissa,

Jag vet en uppfödare i Göteborg som blev smutskastad av en annan uppfödare i Göteborg när denna skulle köpa en avelskatt, som tur var så gick inte säljaren på det utan sålde till min kompis ändå, så vet man inte själv med säkerhet att ryktet stämmer så ska man inte bara lyssna på skvaller för det skadar mer är det gör nytta.

/Ann

Helona
0

Jag skulle aldrig köpa en ny katt,utan att kolla med "min"uppfödare.

T.o.m när jag valde annan ras,rådfrågade jag henne. När man är en orutinerad kattungeköpare,är det lätt att man blir ivrig,och rusar iväg.

Så jag fick goda råd, om vad jag skulle tänka/titta på o fråga om. Allt gick vägen ,och blev braGlad

Jag skulle tycka att det var enbart positivt,om jag fick veta att en uppfödare har kollat upp mej,hos en uppfödare,jag tidigare köpt katt av.

Det talar för,att uppfödaren är seriös och bryr sej

Åsa

ann67
0

Jag tycker det är jättebra att man kan ha en uppfödare bakom sig när man är ny, senare också för den delen, få goda råd om både andra uppfödare och avelsfrågor.

Men man ska passa sig noga för att lyssna på andras skvaller om andra uppfödare, varför skvallrar man? För att man är avundsjuk eller för man har en annan åsikt? Jo visst kan man ha en annan åsikt, men man måste respektera varandras syn på detta med kattuppfödning, lika många uppfödare som finns lika många åsikter finns det och alla har rätt att ha sin åsikt om sin egen avel.

Goda råd är en sak att baktala någon är en annan, jag vet.

/Ann

ann67
0

En sak till på fråga från #1, vet man med säkerhet att det inte går rätt till i ett katteri så ska man säga det tycker jag, men inte bara för att jag har en annan åsikt om berörda uppfödar.

/Ann