Brutna avtal
Hej på er!
Jag undrar över det här med att man byter katter med varandra hur det ska gå till?
Vi säger att jag har en jättefin hona som många är intresserade utav och en annan uppfödare erbjuder mig ett byte istället med en av sina framtida honor..
Jag går med på ett byte för hennes kullser ut att bli kanonfin …
Men sen när hennes bebis är 6veckor så backar hon på avtalet och vill inte byta som vi hade avtalat .
Nu har min hona hunnit bli 16veckor gammal och bott in sig i familjen och man kanske inte vill sätta ut henne på marknaden igen..
Vad tycker ni om sånt här
Och vad kan man göra för att det inte ska kunna ske
Har ni andra liknande erfarenheter från sådana här svek.
Är det inte väldigt oseriöst av en uppfödare att hoppa av så pass sent ..
Jag tror nämligen att det är väldigt utbredd det här att byta katter med varandra..
Elsa

God Morgon!
Tyvärr så tror jag att enda möjligheten är att INTE ingå sådana avtal.
Trist men sant.
Ing-Marie.
Och om man ingår sådana avtal bör man mycket noga ha skriftlig överenskommelse på förhand om vad som gäller om den ena parten inte håller sin del.

Det låter som en mkt oseriös uppfödare att hoppa av så sent. Vad va hennes motivering till detta kan man undra…
Låter krångligt att skapa ett sådant kontrakt tycker jag.

Det är alltid oseriöst att bryta avtal - sent eller tidigt. Som tur är tror jag inte att denna typen av uppfödare blir spec långlivade.
Vid all typ av försäljning, utlåna av hanne eller som i detta fallet byte av en kattune så måste man skriva kontrakt. Dâr det i detalj står hur man skall göra - i vilken kombination man har första rätten till en katt tilbaks etc.
Personligen skulle jag gøra det så att man køpte katt av varandra och inte bara bytte katt mot katt, fôr vad gör man om man aldrig får en katt tillbaks, kanske kvaliteten inte riktigt blir som man önskar etc.. då har man i alla fall fått pengar fôr katten man har levererat ifrån sig.
Klart man kan ta tillbaks sin kattunge om den andra bryter sin del av avtalet - och om man inte vill ha kvar kattungen så får man ju sälja den igen då. Inte skulle jag vilja att en som har lurat mig skall sitta med en lovande hona från mig - som personen inte har betalat änns….
På andra sidan tror inte jag byten av katt är så utbredt, i så fall bara mellan personer som samarbetar och som känner varandra väl och litar på varandra.

Avtaler er til for å holdes!! Synes det er veldig useriøst av denne oppdretteren å ikke holde avtalen

JÄTTEVIKTIGT ATT SKRIVA AVTAL , HUR GODA VÄNNER MAN ÄN ÄR..
men skit i det nu, gjort är gjort , stryk ett streck över och gå vidare…fine for you, trist för henne:) hon har missat en fin katt:)
Kattungar väntas hos GunBertus
ja alltid avtal!!!!
… oavsett om det är med vänner eller mindre bekanta..
Lika bra så har man alltid det att luta sig tillbaka på om nåt går snett..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Jag kan tycka att byte är okey. Du får något av mig och jag får något av dig. Båda är nöjda.
Men, det är viktigt att skriva ett kontrakt som innefattar vad som händer om en drar sig ur, eller det kanske inte föds någon som den andre vill ha. Hur mycket ska betalas då..osv..
Jag har precis gjort ett liknade avtal men det är med en vän som jag känner väl. Men trots det så har vi skrivit ett kontrakt om hur mycket hon ska betala mig för hanen hon fick av mig, ifall hon inte får en fin hona som passar mig.
Detta avtalet passade oss båda och jag tror vi går nöjda ur det…
Men man ska nog passa sig för att göra sånna avtal med någon man inte känner till.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Ja jag tror också det är viktigt att avtalet som skrivs är tydlig och att båda är överens, för det är väl inte ofta att båda kullarna föds samtidigt ? för man behåller väl inte sin kattunge hemma tills den andras kull föds? I avtalet måste det ju stå vad man ska betala för kattungen om det inte föds någon i den andras kull som man är intresserd av.
/Kicki

Det beste er nok å gjøre opp alt kontant, om man har muligheten til det.
Dette gjelder også t.ex lån av avelshane.
Slik unngår man ubehagelige opplevelser, uforutsette ting og brutte avtaler.
Det er så mye som kan hende, og som ofte blir glemt i en skriftlig avtale.
Om man skriver avtaler, er det viktig som overstående skriver, at avtalen er tydelig, gjennomtenkt, og at alle parter kommer overens