Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 788 ggr
Sunrunners
2008-11-11 21:20
0

Ringorm testing

Så, berätta… hur ni testar eller testar ni mot ringorm?

englagirl
2008-11-12 01:19
0

Jag testade mina 8 importer hos veterinären direkt efter ankomst till Sverige.

Dom lyser med en lampa sen tar dom prover för att skicka till SVA som man får ett första provresultat på ganska så fort.

Jag har dom i "hemkarantän" eget rum och jag är noga med klädbyte då jag varit inne med dom tills alla prover är tagna och jag har fått svar på dom,jag vågar aldrig chansa då jag köper in något nytt.

Hittills har det gått bra, peppar,peppar :-)

Hur gör ni andra?

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Ragstars
2008-11-12 02:22
0

Lampen heter "Woods lampe" og blir også brukt noen steder i veterinærkontrollen på utstillinger.

Når dere tar prøver, tas prøvene på ulike steder på kattens kropp?

Jeg trodde man måtte ta prøver direkte av utslettet for å få konkret svar, iallefall når det er klare tegn på ringorm?

En fråga bare…Jeg kjøpte Urine-off-kit'et hvor det fulgte med en blacklightlampe som finner urin og flekker på steder man ikke ser…fungerer denne lampen på samme måte som woods-lampen, noen som vet?

Jeg har heldigvis aldri hatt katter med ringorm, så jeg har ikke testet den ut, det var kun en fråga.

(Men en annen sak man kan bruke denne urine-off-lampen til, er å se hvitflekksmarkeringer på nyfødte kattunger, altså før man kan se markeringene med det blotte øye, og man kan også finne potensielle "mageflekker" på en mittedkattunge som snart skal flytte hjemmefra)

GunBertus
2008-11-12 09:32
0

Jag har heller aldrig haft ringorm , men trodde en gång att min ena MCO hade det. Hon hade en sårskorpa uppe på huvudet som inte ville läka…men veterinären sa att det var foderallerig, puhh..

( den lampan skulle jag vilja ha Ragstars..var köper jag den?)

Kattungar väntas hos GunBertus

Sunrunners
2008-11-12 10:13
0

#1 Jag tror att perser uppfödare tar möjligheten att få ringorm mer allvarligt än ragdolluppfödare.

Katten med ringorm inte alltid visar några symptomer.

Rosino
2008-11-12 10:27
0

Jag har nyligen tagit svampprov eftersom en av katterna fick utslag runt öronen. Även om veterinären inte trodde att det var svamp ville jag kolla för säkerhets skull. Testet var tack och lov negativt.

Också på nån utställning har svampprov tagits - det är bra när man får katten gratis testad, speciellt då provet är negativt Glad

Sunrunners
2008-11-12 10:45
0

# Det tas prov i varje utställning, en an varje 100 katt. I Finland altså.

Och om det skulle vara postivt, får du sanktioner…

Rosino
2008-11-12 11:52
0

#6 Jo jag vet att det tas prov på varje utställning, jag menade att jag också blivit "utsatt" för det.

Så länge man får ett negativt svar är det ju kul, det vore inte så positivt med ett positivt svar (haha), men å andra sidan är det ju i varje fall bra att man får reda på det och inte sprider smittan vidare hit och dit.

OldTowns
2008-11-12 18:34
0

Möjligen ett provokativt inlägg. Ber om ursäkt för detta i sådana fall. Men är det inte möjligtvis så att vi ibland testar våra katter in absurdum? Med detta menar jag självklart inte att vi ska låta bli att testa utan att det ska finnas en viss rim och reson kring detta. Prevalens, utkomst etc. Har läst om inlägg där de utför titertest på katter och ifall de varit låga skulle de varit helskinnade från den stora faran FIP. Tror tyvärr inte riktigt på det.

Rosino
2008-11-12 20:07
0

# 8 Jag håller med om att testandet i vissa fall gått till överdrift, och man kan väl säga att hur mycket man än testar så kan man ändå råka illa ut om det vill j-vlas.

Tar man ringorm och andra svampinfektioner bör man ÅTMINSTONE testa om man har ett misstänkt symptom, eftersom dethär är sådant som lätt smittar och är väldigt svårt att bli av med! Eller om ens katt varit i en sådan situation där man starkt kan misstänka att den smittats.

OldTowns
2008-11-13 21:15
0

#9 Tack. Då är jag inte helt ute och cyklar. Flört

Problemet med ringorm är väl att ifall man ser symtom och det visar sig vara just detta är man ganska körd. Dessutom. Det räcker inte med ett test utan multipla. I varje fall om man läser SVA: sida. De säger minst två men jag vet en uppfödare i Sverige som gör det sex gånger för att vara på den säkra sidan. Men det är hon det.