Tråkig päls
Min Cornelia har alltid haft en fantasisk päls, men nu när hon blev kastrat i juni så har den blivit jättetråkig.
Har ni något tips på något bra shampo. Använder Eva Porats "blåa "shampo och balsam därtill. Samt grooming och Yes…
Men det kanske inte är så bra på alla typer utav päls?
Hon blir skiktig i pälsen och ingen lyster alls! Inte alls i showkondition….
Cathrine
Det var ju någon här som tipsade om Bozita blötfoder.
Och sedan av erfarenhet är äggula positivt för glansen i pälsen i alla fall.
Shampo kan jag inte riktigt uttala mig om.Har inte testat så många.
Är nöjd med PCL.
Kanske hon skulle vara i behov av en oljekur - alltså invärtes olja.
I Finland finns t.ex ef-orion, megaderm, viacutan… antar att samma eller motsvarande finns i Sverige också.

jag skulle hoppa YESen till att börja med, om man inte får ut allt allt blir de skiktigt + att det inte är så lämpligt för djur esspre har ett shampoo ett rött man kan ha i stället för YES tycker det är kanon. inpackning innan badet kanske?
Evas Blåa shampoo antar jag är Summerwind? Den använder jag oxå, funkar på mina pojkar. Men jag har för mig att jag har hört andra som oxå klagat på Summerwind så det är säkert individuellt vilka katter den passar.
Biogrooms super cream inpackning brukar ju göra susen… 
Espree silky show ska vara superbra, har jag hört! Har inte testat det själv men ska banne mig ta och köpa det för att prova.
Har du provat det där mirakelmedlet Christine använde i vintras? Dermoscent, finns på apoteket och ska ge blankare päls mm…
Sedan så har vissa rekommenderat vetegroddolja….
Det finns en hel djungel med grejer…
Lycka till! 

Espree silky show kan jag verkligen rek funkar på både min kastrat plus fertila (pojkar) och coonis pojken
Tack snälla, ska prova Espree, vetegroddsolja har jag provat för några år sen, men märkte ej resultat på den katten.
Och Yesen hoppar jag:-)
Återkommer i December och berättar hur det gick!
Kram
Vill bara att man ska vara uppmärksam på att Dermoscent inte alltid har positiv verkan! Jag gav Elise och Ecco detta för en tid sedan då jag hade planer på att ställa ut massor i år, speciellt Elise.
Ecco fick jag inte mycket effekt på. Man kunde se lite bättre glans i pälsen.
Elise däremot fick kala fläckar!! 
Det började med en kal fläck precis där man applicerar medlet. Sedan fläckvis på huvudet och hela pälsen blev kort. Ingen annan reaktion på huden syntes.
Detta resulterade i att det inte alls blev som jag tänkt mig med årets utställningar för henne. Då hade det varit bättre i den kondition hon var innan då hon inte hade mycket päls, men såg bra mycket bättre ut än efter användandet av medlet.
Det bör tilläggas att reaktionen kom först efter 6 veckor, så att testa på ett visst område för att se reaktion ser inte jag som något säkert kort 
Det är väl inte direkt något katten lider av, men om ni ska testa medlet rekommenderar jag er att inte ha för höga förväntningar samt kanske inte planera in alltför många utställningar förrän behandlingen på 8 veckor är slut.
Annars tycker jag också Espree Silky & Show fungerar alldeles utmärkt! Bästa shampoot jag haft!!
Och som sagt så är det jag som ger Bozita blötmaten och tyckte mig se en väldigt snabb effekt på pälsen sedan jag började med det, men jag vet ju inte om det har just med det att göra, men jag har hört fler som haft sådan effekt som gett Bozita, så jag kan inte låta bli att dra en parallell.
Sedan ger ju jag mina katter Aloe Vera, vilket jag också ser en positiv effekt efter då pälsen ser mer levande ut och har en annan lyster.
Jisses, detta blev långt..
Lycka till!
Martina
Yataz

jag har oxå börjat med alovera dryck, hoppas nästan på mirakel, ska handla bozita i morgon :)

Jeg har god erfaring med å bruke Jerobs minkoljeshampo til min hane. Han har ganske tørr pels, og jeg har sett resultat på at det liksom blir mer "liv" i pelsen om jeg anvender denne shampoen.
Jeg har også tro på å gi henne invortes fiskeolje, som t.ex Salmopet for å få en sunn og glansfull pels. (Det finnes jo et uttrykk som heter "Skjønnhet startet innenfra"
, og det ligger mye i det, tror jeg)

Jag börjar alltid med grunden, har det skett något foderbyte? Om inte kan man prova med tillsatser i fodret så som laxolja. Päls och hud mår toppen av det.
Jag har provat Espree silky show och tyckte att pälsen vart alldeles för platt, visst blir det glansigt men jag skulle använda något av espree´s andra schampon, så som deras rainforest.

#10 lite platt kan jag oxå tycka men då gör fönen underverk ;) men jag använder sillky show och sedan deras whitning shampoo oxå, efter.

#11 ja om man använder whitening efter kan ja tänka mig att de blir bättre, jag provade schampo+balsam i silkyshow och det såg ut som om jag använt strykjärn på henne 
jag älskar hela espree serien, alla kanske inte passar men de är roligt att testa (mina katter har inte allt för mycket emot att badas). Provade en inpackning (överkurs jag vet), men jag fick en provförpackning. Jätte mjuk och fin blev hon, och doftade svagt av kokos efteråt hehe.

#12 ja vet inte om det är W-shampoot som gör det men efter ja börja med den kombinationen är ja ganska nöjd med lagom fluff.
jag har inpakning ibland tycker inte de är överkurs, som du säger dom luktar ju gott med.

Halloj!
Atlas, rag a, har alltid haft lite torr och tråkig päls och svår att få till MEN sen jag började med Espree Silky show har jag bara fått positiv
bedömning från domarna!!!
Lycka till
Håller fullständigt med. Silky show är min favorit. Jag använder även balsamet. Balsamet hjälper upp min Hildes päls som annars är lite torr och ullig. Innan shampot för katt kom, var det silky show med hundsymbol som gällde. Jag tyckte nog att det var snäppet vassare än den för katt är.
Hej!!
Jag hade för ett tag sedan jättproblem med Catleyas päls,
super dålig!!! På en utställning så pratade jag med en
perseruppfödare som tittade på Catleyas pälskvalitè och hon såg
diverse döda strån som hon visade hur jag skulle ta bort.
Detta gjorde jag! Vilken förändring Wow!!!!
Dom döda stråna tenderar till att platta till pälsen med sin strävhet
så det kommer ingen luft och så bildar det lätt en fet päls.
Man känner dessa strån om pälsen är ljus som sträva.
Dom döda stråna är alltid VITA och dom fäller ej av dessa utan
man måste rycka dom . Hoppas att ni förstår vad jag menar??
Svårt att förklara i text, men ni vet säkert om detta innan men jag
ville ändå berätta detta om det är någon som ej vet??
Kram från Yvonne.
#16 Du pratar om stickelhår. Domare är generellt extra känsliga ifall dessa inte avlägsnats och slår oftast ner på detta.
Annars kan jag berätta att själva förfarandet vid appliceringen också är viktig när man använder inpackning och shampoo för bästa efffekt. Använder också Espree. Innan jag börjar med tvätten kammar jag noga igenom katten. Därefter först svamp vid appliceringen och därefter återigen kam. Borste använder jag till benen. Skiktning var något jag störde mig väldigt mycket på och efter att ha börjat med detta tillvägagångssätt lyckades jag få bort det.

#16,#17
förklara vad ni menar eller finns det att läsa nånstans?
blev lite nyfiken för Lucia har tendens till sträv päls, det kan ju vara stickelhår?
att de är vita hjälper ju inte mycket, hela katten är ju nästan vit:)
Kattungar väntas hos GunBertus

#16,#17
förklara vad ni menar eller finns det att läsa nånstans?
blev lite nyfiken för Lucia har tendens till sträv päls, det kan ju vara stickelhår?
att de är vita hjälper ju inte mycket, hela katten är ju nästan vit:)
Till mina ragdoll använder jag alltid ett schampo som Hvenhildas rekommenderade mig en gång. Det heter Petsilk rainforrest (http://www.petsilk.se/schampo_balsam.htm) .Doftar helt underbart.
Jag använder inte Biogroom till mina RAG utan har något annat som jag köpte av en MCO uppfödare i DK som har vita MCO. Det heter Showcleaner och tar bort det skitiga s.a.s i en vit päls och framhäver vitheten bättre. Därefter tar jag Schampot. Använder aldrig Yes el balsam till mina RAG. Efter föningen stryker jag försiktigt igenom pälsen med oljedroppe som jag gnuggat in i händerna..Vet inte namnet på dessa droppar tyvärr:)
Kattungar väntas hos GunBertus

Stickelhåren är vita och hårda ser ut och känns som tagel (hästsvans/hästman)
om du borstar pälsen mothårs står dessa strån oftast rakt upp och du ser dom tydligt
#18 Tycker att Yvonne förklarade det bra.
Enklaste sättet att känna igen desa är ta katten i knät och med handen smeka pälsen. Där det blir lite mostånd, strävhet, oftast på ryggslutet och i början av svansen finns stickelhåren. Dessa brukar även ligga rakt ut i förhållande till den övriga pälsen. Ta det dock peu en peu. Annars kan du räkna med starka reaktioner.
Det sägs ju att stickelhåren är döda och att katten inte känner nåt när man plockar bort dem, men det har åtminstone ínte mina katter hört 
Hej!!
Helt rätt att detta är döda strån, och det kan vara klurigt att se dom
på en ljus päls. Cattleya hade iallafall en bedrövlig svans som både
var fet och päls som var livlös. Efter tipset jag fick från tjejen som har
perser satte jag igång att plocka bort dessa strån.
Det var som att vifta med en trollstav och vips blev hennes päls
SUPERFIN. Självklart så är schampoval också viktigt, men det allra
viktigaste är balsamet tycker jag. Jag brukar tänka på hur jag själv
behandlar mitt hår, samma på pälsar fast jag tvättar o sköljer mellan
3-5 ggr innan balsam.Och aldrig värme på fönen!
Hoppas att ni fått lite tips?
Kram från Yvonne.
#19 Det är silikondroppar, man tar en droppe i handen och gnuggar
så att handen blir varm, sedan smeker man in det som att man
klappar katten. Aldrig mera än en droppe, vid samma tillfälle.
Så gör jag iallafall!!
/Yvonne.