Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 965 ggr
Elega
0

Avelshona på foder

Om man tar en avelshona på foder, har man henne hemma då hon är dräktig/fött kattungarna eller är hon hos uppfödaren under den tiden?

yamanis
0

Hejsan!

Jag har en hona på foder och den bor och föder sina kattungar hos fodervärden, jag har ett foderavtal som säger att jag ska ta två kullar på honan sedan tillfaller den fodervärden, ev en 3:e kull om vi båda är överens om det, funkar jättebra tycker jag.

/Kicki

Elega
0

Låter ju kanon! Jag kan tänka mig att vara det någon gång i framtiden nämligen. Av många anledningar, men främst 2 stora.

* Jag ÄLSKAR rasen mest på hela jorden.

* Någon gång i livet vill jag vara med om att ha kattungar springande i hemmet, men jag tror inte jag lämpar mig som uppfödare för att jag har för lite tid över, tyvärr

Brukar man få betala för katten? Det är ju förståeligt att man inte tar fullpris men hur är det med den saken?

raggorgeous
0

Vad har ni för erfarenhet, ni där ute, av att ta hem honan då hon ska ha kattungar? Vad händer om hon inte går ihop med de andra av era katter, måste man ha honan och kattungar i separat rum då?

Eller låter alla foderhonorna få sina kattungar i sin hemmiljö, dvs hos fodervärden? De måste ju iaf känna sig tryggare där med sin bebbar..

eller? *Nyfiken*

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Wermdos
0

Jag har ingen stor erfarenhet av att ha katter på foder.

Men tror när man skriver att man har för lite tid, att man ska lägga ner tanken med att bli fodervärd.

Det finns massor som kan hända en kattungekull, antingen vi vill det eller ej. Mamma katt kan ha för lite mat, eller i värsta fall ingen alls.

Man måste handmata bebisarna.

De kan bli lösa i magen, bli sjuka etc, etc.

Nu blir det oftast inte så, men om tiden inte finns, så finns inte tiden för vad som krävs när man har kattungar.

Har man en katt på foder så är det oftast så att när kullarna är tagna så står uppfödaren för kastreringen och katten övergår i fodervärdens ägo. Alltså ingen kostnad för katten.

Tycker ni som är fodervärdar är guld värda, så mycket jobb.

Och tid måste ni ha :-)

Klart ni har oss uppfödare i ryggen, och all backning, men föds bebisarna hemma hos er så är det också mkt eran oro. Jag menar det är så man känner.

Man måste passa honan runt förlossning, oftast i flera dagar. Hur funkar det med erat jobb.

Man är jätteorolig att de små inte ska få i sig tillräckligt med mat.

Om ni visste vad man känner när man fått bebisar, hur rädd man är att ngt ska hända de små.

Fundera över det innan ni blir fodervärdar. Känns det OK så är det bara att hitta en foderkatt.

Och som jag sa tidigare, tid måste man ha.

Elega
0

Jo men när jag skrev att jag inte har tid att ha en hel kattuppfödning menade jag förstås att ha kanske 4 honor och en hane och ganska regelbundet få kullar och ibland flera kullar samtidigt, men att få en till tre kullar med lagom mellanrum har jag definitivt tid med, och jag vet vad som kan hända, min mamma har varit uppfödare av andra djur och det kan uppstå en rad olika komplikationer.

Jag har tillochmed haft en kull här hemma. En kattmamma och hennes kattungar skulle skjutas om inte jag akut ställde upp som jourfamilj och alla kattungarna och mamman var sjuka så det var in och ut till veterinären flera gånger.

Så jag vet vad det innebär och något jag gladeligen ställer upp på, men det blir förmodligen i framtiden när jag har blivit klar med min utbildning.

Alwyn
0

#5 det låter jättebra tycker jag, lycka till. Det är alltid uppskattat med bra fodervärdar, och erfarenhet är såklart ett plus. Glad

yamanis
0

För mig känns det konstigt att ta hem den honan som man har på foder för att föda, det är som #3 skriver att det är ju inte säkert att foderhonan kommer överens med andra katter man har hemma.

Jag tar inget betalt för min foderkatt, den tillfaller fodervärden efter avtalat.

/Kicki

Fyrpihls
0

Jag tog hem min hona nån vecka innan hon skulle föda, men det berodde dels på att hon är van att vara här och funkar bra med mina andra katter, och dels kände fodervärden att dom inte vågade ha det stora ansvaret med förlossning och sånt…

Vi bor ju nära varandra så det var inga problem.. Och här fick minisen sen vara i nästan tre veckor tills alla ögon var öppna, och allt var lugnt och skönt.
Då flyttade hon hem igen. Men det allra bästa för honan är ju såklart om hon får vara kvar i sin hemmiljö.

Det tycker då jag… jag har heller inte tagit betalt för min foderhona… men det finns ju nåt som heter halvfoder också, då man köper in sig på halva katten…

Leorag
0

Det här var intressant att läsa! Jag själv går i tankarna på att bli fodervärd (har en egen 6 mån. hane) men tyvärr finns det ingen i närheten som söker en fodervärd Rynkar på näsan 

Är det någon som har något tips på vart man kan hitta mer information om att vara fodervärd och hur man går till väga för att visa att man finns ? Glad

englagirl
0

Jag har ju "turen" att ha min mamma tvärs över gatan och min äldsta dotter en trappa upp där jag bor som är fodervädar till mina honor/hanar som jag valt att behålla.

Min mamma har 3 ragdollhonor och en exotic och en perser, och min dotter har fem ragdoll på foder. Tre av mina bästa vänner har velat köpa ragdoll/perser av mig men sagt att dom kan tänka sig vara fodervärdar istället, som jag naturligtvis uppskattar mycket.

Jag har nu några kattungar som fötts hos min mamma och det funkar hur bra som helst, min mamma bara älskar att få sköta om dom små eftersom hon är hemma hela dar och kullen på 6 st uppe hos min dotter trivs som fisken i vattnet tillsammans med mina barnbarn :-)

Jag har vid några tillfällen tagit hem några av mina foderkatter då dom skulle ha bebisar då flera honor blivit dräktiga samtidigt och jag har velat avlasta fodervärdarna och det har funkat jättebra.

Jag bor ensam med min son Amadeus varannan v i 8 r o k och kattmammorna får egna rum dom första 4-6 veckorna och efter det så kan dom släppas ihop med dom andra utan problem.

Jag skulle inte heller ta betalt för foderkatten då jag tagit mina kullar utan den skulle tillfalla fodervärden utan kostnad :-)

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~