Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1643 ggr
raggorgeous
0

Utmaning till er

Hejsan

har en vän som undrade om jag kunde hjälpa henne med svaret på en fråga hon fått nånstans… intressant att se vad ni svarar på det här…:) Så kom igen nu!

Den lyder så här:

_Du har en härlig kull kattungar på sju veckor som äter bra och redan är rumsrena. Allt är bra - tills en eftermiddag när du kommer hem och en av kattungarna haltar. Du tror att den ramlat och slagit sig och du börja leta efter syndastället för att ta bort faran. Men innan du kommit så långt, ser du att en annan kattunge också haltar. Och nu börjar du ana oråd. Vad anar du för oråd?

_Vad svarar ni på det?
Det jag kan komma på är att mamman legat på dem eller trampat på dem… annars vet jag inte… kattsand mellan tramdynorna?? *s*
haha Skrattande

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

GunBertus
0

Jag förmodar att din väninna går Pawpeds G1:)

jag har också gått den så här är mitt svar:

Calicivirus orsakar feber och hälta hos kattungar. Hältan kan variera mellan olika ben och går som regel över på ett par dygn. Långvarig infektion med calicivirus har kopplats ihop med munhåleinflammation

ps. kan tillägga att mitt svar fick rätt av "lärarna" så din väninna kan skriva det….ds

Kattungar väntas hos GunBertus

raggorgeous
0

jahaaa.. är det därifrån hon har fått den! *S*
Då kanske jag inte ska ge henne svaret! haha

men det var intressant att veta!! :)
Tack Ulla!!

Ska nog också gå den där kursen! Bra ide av dem tycker jag!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Sunrunners
0

Paper bone?

Fyrpihls
0

Jajamen.. instämmer med Ullas svar där.. Exakt så kan hon svara så får hon alla rätt och godkänt på kursen..Kyss

Sunrunners
0

haha , så det var bara svara "rätt" på en exam och faktist inte vad som är fel med riktiga kattungar…

Finns det ingenting om paper bone disease på kursen då? Eller om BARF?

GunBertus
0

haha , så det var bara svara "rätt" på en exam och faktist inte vad som är fel med riktiga kattungar… förstår inte vad du menar nu alls?

Denna kurs var VÄLDIGT grundlig, detta är ju bara ett inslag i en av delarna i de olika veckokurserna..

Kattungar väntas hos GunBertus

Sunrunners
0

# Jag menar att från börjarens fråga kan man ju inte direkt säga att  calici är det ENDA riktiga svaret. Men svaret som du gav och själv berättar att du "fått rätt från lärarna."

Och Fyrpihls säger också " Exakt så kan hon svara så får hon alla rätt och godkänt på kursen." Flört

Nämligen paper bone disease orsakar hälta också. Vad sägs det om paper bone disease på kursen, det ville jag bara veta? Eller vad berättar de där om BARF och risken med det?

Ragstars
0

De tar ikke opp dette i del en av kurset, men de går mer inn på ovanlige lidelser og sykdommer på del 2 og del 3 av kurset.

Om jeg ikke husker helt feil, så tas fordelene og nackdelene med BARF opp på G2 (del 2 av kurset)

Har selv tatt G1 og G2, og skal i gang med G3 når det blir klart.

Jeg synes dette er et utrolig bra tiltak til nye uppfödare som ønsker å lære om kattehold, sjukdommer og genetikk, også er det en utfordring for mer erfarne uppfödare, som får repetere det de engang har lært.

Du kan lese mer om Pawpedsutbildningen her, og hva de ulike grunnkursene inneholder.

raggorgeous
0

utbildningen är en superbra idé och det vore väl bra för alla uppfödare, gamla som nya att faktiskt gå den :) Om den nu verkar så bra som det låter :)

Ska jag göra iallafall.. så kattungarna flyttat och man har lite mer tid *s* Tycker ni som gått/går den att det är en bra utbildning?

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Wonderdolls
0

Jag går på G1 just nu och jag tycker att det super bra, roligt, lärorik och samtidigt lära känna andra personer med katt intresse och andra raskatter också.Glad Funderar om allt kommer att gå bra ska man ta nästa steg också.

//Mili